Takk

Takk for at så mange leste gårsdagens innlegg. Og takk for så mange fine kommentarer!

Jeg fikk veldig mange fine tilbakemeldinger og spesielt mange fra psykisk syke. Der kan vi se; vi er ikke alene. Vi er faktisk 1/3 del av befolkningen!

Å være åpen om psykiske lidelser er mitt første steg og bidrag til at samfunnet skal endre holdninger. Jeg tror på at hvis jeg er åpen og ærlig rundt psykiatrien vil jeg få best mulig hjelp, god støtte fra mine nærmeste og mer forståelse for at jeg “er som jeg er”.

Jeg er veldig opptatt av at holdningene må endres!!

Fikk ett konkret spørsmål igår. Noe jeg setter veldig pris på. Her er dere hjertelig velkomne til å stille hvilke spørsmål som helst. Jeg velger å svare på det i dette innlegget og ikke bare i kommentarfeltet fordi jeg synes det er et viktig spørsmål som flere godt kan få med seg.

Spørsmål: Hvordan fant du ut av at du var bipolar? 

Svar: Det var ingen lett sak! Jeg har slitt mye siden jeg var 9 år. Særlig mye med angst. De regner med at jeg har utviklet en bipolar lidelse gjennom oppveksten. Ved min aller første innleggelse var de sikre på at det bare var en depressiv episode, men ved gjentatte innleggelser skjønte mine behandlere at det var noe mer. I 2008/2009 hadde jeg en 3 mndr. lang innleggelse ved en åpen institusjon. Der fikk jeg en behandler som gikk igjenom ulike skjemaer med meg og jeg ble observert i miljøet hvor de så spesielt etter bipolare tegn, ettersom det var det de mistenkte. Det ble også tatt nevropsykologisk undersøkelse og ECT, for å sjekke at det ikke var noe galt i hjernen.

Skjemaene er standardsjemaer i helsenorge som tar for seg ulike diagnoser og lidelser. Den gir også et svar på slutten på hva den enkelte har scoret høyest på. Etter denne innleggelsen fikk jeg diagnosen uspesifisert bipolar lidelse. To år har gått og jeg er inne igjen for å dobbeltsjekke at det er akkurat den lidelsen jeg har (ulike diagnoser har ulik behandling). Nå er det konstantert at jeg er Bipolar. Neste skritt er riktig medisinering.

Når det gjelder å få diagnoser, kan ingen i Norge sette noen som helst diagnose uten minst to ulike utredninger som heter MINI og SCID 2. Jeg ville bedt psykologen din om en utredning hvis du mistenker at det underligger en Bipolar lidelse.

Angst kan definitivt utløse andre diagnoser og jeg ville sjekket det om jeg var i tvil.

Det handler i hovedsak ikke om hvilken diagnose du har, men hvilken behandlig som blir riktig i forhold til det du sliter med.

Jeg håper dere har fått noen svar, særlig du som stilte spørsmålet. Jeg håper også at hvis DU sitter med noe på hjertet eller lurer på noe etter å ha lest dette – stiller meg alle spørsmålene du måtte ha. 🙂

Husk: Du er ikke alene!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg