Hva er bipolar lidelse?

Hva er bipolar lidelse? Hva skjer med kroppen eller psyken når du har en psykisk sykdom?

Bipolar lidelse er en diagnose hvor pasienten opplever depresjoner og manier. Depresjoner: trist, lei, tom, likegyldig, lite søvn og matlyst, ser på livet som tungt og vanskelig. Manier: Stikk motsatt, høy på livet, oversosial, prater fort og mye, mange gode ideer osv. Du kan lese mer om mine manier HER.

Jeg kan også ha vanlige perioder hvor jeg bare er meg selv.

 

Hva er det som kan utløse en depresjon-/manisk -episode?

Utløsende faktorer for episodene (maniene og depresjonene kalles enkelte episoder) er: lite søvn, mye å gjøre, ikke høre etter når kroppen trenger hvile, overaktivitet osv. Gjennom alle innleggelsene mine har jeg jobbet mye med å legge merke til tidlige tegn på tilbakefall. Hva jeg skal se etter som tegn på at depresjonen/manien kommer snikende. Tidlige tegn på depresjon er blandt annet: dårlig søvn, ingen matlyst, lite initiativ, lite lyst til å gjøre ting, liten konsentrasjon og så er jeg ganske likegyldig når jeg holder på å bli deprimert. Tidlige tegn på mani er blandt annet: mange “gode” ideer om ting jeg ønsker å gjøre eller oppnå, shoppetrang, masse energi, også her; lite søvn og lite matlyst – noen ganger glemmer jeg å spise fordi jeg er så opptatt av alt jeg må gjøre og få til. Jeg farter rundt og prater i ett sett med en mye mer energisk stemme enn vanlig.


//weheartit.com

 

Kan du unngå å få en depresjon eller mani?

Hvis jeg er flink til å oppdage de tidlige tegnene kan jeg unngå å få en depresjon eller mani. For å unngå en av episodene kan jeg sørge for å få nok søvn, spise jevnlig, sette opp timeplan. For å unngå manier bør jeg holde meg til en aktivitet pr. dag, skrive opp ideene istedet for å utføre alt på en gang, prøve å ta kontroll på shoppingen og helst ikke reise til noen “shoppingsteder”. For å unngå depresjonen bør jeg komme meg opp av senga og gjøre noe hyggelig, gå turer, prate med venner og gjerne skrive om hvordan jeg føler det (det pleier å lette mye). I tillegg har jeg oppfølging fra Sikta, en åpen instutusjon, hvor jeg kan legge meg inn hvis jeg ikke klarer å ta kontrollen selv. Det er et trygt sted å være og hvis jeg merker at jeg trenger det så legger jeg meg inn der en uke eller to. Da kan jeg forhindre at depresjonen blir dypere og at jeg må legges inn på Blakstad.


//weheartit.com

I morgen kommer flere spørsmål så det ikke blir så mye på en gang både for meg og dere.

Ha en fin kveld, søte lesere!

6 kommentarer
    1. For en utrolig sterk jente du er!!:)
      Jeg lurer på; opplever du mani og/eller depresjon hver eneste dag? Eller kan det gå en dag eller to uten at du opplever noen av disse “lidelsene”, om jeg kan kalle det det?
      Har selvfølgelig stemt på deg som beste blogger, for det fortjener du:)

    2. Hei! Så videoinnslaget med deg på budstikka, og måtte nesten ta turen innom bloggen din. Fant bloggen din meget interessant, og du fikk min stemme! Hvor lang tid kan det gå mellom svingningene du har, og pleier du å “forberede” deg på neste fall?
      Har selv slitt en del psykisk, ble utredet for bipolar lidelse som 15åring, men endte ikke opp med diagnosen. Sliter fremdeles med svingninger i stemningsleiet, og uansett hvor godt “forberedt” jeg tror jeg er på at jeg vet at jeg kan havne i dype daler igjen, så skjer det like plutselig hver gang. Heldigvis har disse dalene og toppene blitt mindre kraftige, og stemningsleiet mer flatt de siste årene for min del.
      Har du noen tips om hvordan man kan “dempe” fallet. Slik at det ikke kommer som et lyn fra klar himmel?

    3. T: Tusen takk for utrolig hyggelig tilbakemelding! Det betyr mer enn du aner. Jeg synes du stiller viktige spørsmål, så jeg har lagt dem til på listen min slik at jeg kan svare i et eget innlegg. Jeg tror nemlig det er flere enn deg som lurer på disse tingene. Jeg takker igjen!

    4. Fin blogg. Jeg har noen spm hvordan gikk du frem for og få egen bok ? Betalte du noefor og få egen bok ? Og hva er de vannligste kjenne tegn mellom forskjel på deorasjon og bipolar ? Fin blogg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg