Meg og pengebruk

Hei kjære leser. Deilig med sol idag!!
Nå skal jeg drøfte min egen pengebruk og hva er vel bedre enn å drøfte med dere?

Å holde styr på pengene mine synes jeg er veldig vanskelig! Jeg har gode og dårlige perioder her også. Nå har jeg klart meg fint i flere måneder og har klart å rasjonere pengene mine riktig. I noen perioder styrer det seg selv ettersom jeg som regel går i minus. Men nå har jeg tullet meg inn i en ny ustyrlig periode. Jeg har jobbet mye og har et godt overskudd. Planen er at dette overskuddet skal bli stående en stund slik at jeg kan bruke dem på noe bra etterhvert. Ikke bare sløse dem bort. Det er en balansegang jeg sliter med å finne…

Denne gangen startet det med ipaden. Jeg fant en grei sum penger på et aksjefond jeg ikke visste at jeg hadde og tok hele beløpet ut for å kjøpe iPad for så å sette resten på sparing. Det var lettere sagt en gjort. Uten at jeg i det hele tatt var bevisst på det kjøpte jeg flere ting som stod på ønskelisten min. Jeg sa til farmor (min personlige økonom i vanskelige tider) at jeg trodde jeg slet litt med økonomien igjen og da hun spurte hva jeg hadde brukt pengene mine på, kunne jeg ikke svare…

Heldigvis klarte jeg å redde mine egne penger ved å være litt obs. Jeg ble klar over min egen pengebruk tidlig nok til at jeg fikk overført alle pengene mine til farmor og reddet meg selv fra å blakke meg helt!

Slike episoder er ofte mitt største “symptom” av hypomani. Da drar jeg kortet støtt og stadig, og tenker at jeg har penger. Noen ganger er dette det eneste jeg merker av hypomanien. Jeg kan være helt “vanlig”, men har trang til å bruke penger, gjerne penger jeg ikke har. Derfor har jeg begynt å tenke litt at det faktisk ikke skylder det bipolare (alltid). Jeg er en person som har vanskeligheter for å sette grenser for meg selv, gjevnt over og dette kommer veldig tydelig frem når det kommer til penger.

Så… Alt behøver ikke alltid å ha et navn.. Noen kan være personlighet også. Jeg konkluderer nå, etter å ha skrevet dette og drøftet litt, at dette kan både være en del av personligheten min og det bipolare.

Skrives snart igjen!

4 kommentarer
    1. Ah, kjenner meg veldig igjen her, ja. Jeg kan være flink en stund, men så plutselig får jeg dilla og bestiller meg ting i hytt og pine og ender opp med en masse regninger og purringer. Og jeg lærer aldri.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg