Til deg som sliter med angst

Jeg skriver dette ut i fra at du vet hva angst er. Jeg synes det er litt vanskelig å forklare, pluss at det finnes uttallige forklaringer rundt ordet angst ute på internett fra før.

Tidligere har jeg skrevet et eget innlegg om panikkangst. Det kan du lese HER.

 

Angst er en folkesykdom akkurat som influensa. Noen får det ofte, andre får det bare en gang i løpet av livet og noen får det ikke i det hele tatt.

Angst er en reaksjon fra kroppen. Kroppen varsler fare, selvom det ikke behøver å være noen reell fare.

Du kan bli fort bra eller det kan ta lang tid.


//http-//weheartit.com/entry/47839076/via/projectunknown

Veldig mange drar til legen fordi de tror det er noe galt med kroppen deres. Det viser seg ofte å være angst. Det er mye mer normalt enn mange tror; minst 10% av befolkningen rammes daglig av angst.

Angst kan komme alene eller følge med andre sykdommer. Veldig mange får angst når de er deprimerte, inkludert meg selv.


//http-//weheartit.com/entry/40791907

 

Tips og råd til deg som sliter med angst

– Kontakt lege hvis det oppleves som plagsomt, gjenntas eller at det går utover hverdagen din.

– Angst kan medisineres, men som oftest så går det over av seg selv, eller du lærer deg å kontrollere angsten din. 

– Veldig mange av de som sliter med angst sliter også med andre ting. I enkelte tilfeller kan angsten være en reaksjon fra kroppen fordi det er andre ting som ligger bak som bør behandles (depresjon, vanskelig hverdag, utfordringer, stress, andre problemer).

– Stress kan forårsake angst.

– Dersom angsten overtar hverdagen din er det lurt å ta medisiner mot det i en periode. Dette er hvis det ikke er andre underliggende ting som bør behandles først. Kontakt fastlegen eller helsesøster.

– Du kan selv øve deg på å kontrollere angsten med pusteøvelser og avspenning. Les mer om ulike øvelser ved å trykke HER.

– Alkohol/rus forsterker angst. Det kan også utløse angst.


//http://leloveimage.blogspot.no

Den vanligste og mest effektive behandlingen mot angst er eksponeringsterapi. Det betyr å utfordre deg selv mot det du er redd for, skritt for skritt. Er du f.eks. redd for folkemengder kan det være en begynnelse å se det på tv, så oppsøke et sted med en liten folkemengde og stå å se på, uten å gå inn i mengden. Etterhvert kan du bevege deg nærmere og inn i folkemengden. Du velger hvor store/små skrittene dine er. Det viktigste er at du utfordrer kroppen din litt hver gang. Kanskje må du utføre samme situasjon flere ganger før du går videre. Akkurat det samme gjelder for fobier og andre angstrelaterte problemer.

 

Dersom du er pårørende og din venn får et angstanfall:

Pust dypt, ro ned personen, prøv å få han/hun til å tenke på andre ting

Vær tydelig på at det ikke er noe som er farlig og prøv å forklar personen at ingenting er dødelig. Dette kan være vanskelig fordi vi ofte er helt oppslukt av faren dersom den oppstår, men det viktigste er å høre en kjent stemme, uansett hva du velger å snakke om.

Spør gjerne personen om hva hun/han synes er ok at du gjør når angsten kommer.

Les mer om ulike tips og tiltak HER.

 

Meg og angst

Når jeg får angst føler jeg meg veldig alene. Kroppen og hjernen min blokker ut alt rundt og meg og skaper en ond boble som jeg føler meg innestengt i. For meg hjelper det veldig å bli holdt rundt. Når jeg får angst begynner jeg ofte å skjelve og kjenner uroen i kroppen godt. Jeg blir tryggere når noen holder godt rundt meg eller stryker meg i håret, og angsten forsvinner fortere.

//weheartit.com

 

Jeg vet ikke om du fikk noen ny info her. Angst er veldig mye og omfattende og derfor vanskelig for meg å kortfatte på en blogg. Les litt på nettet for å finne mer. Det finnes MASSE der ute. Dette er et tema som ikke er så farlig å lese om på nett, fordi du kan finne god info og ikke bare masse tull som skremmer en. Det er hvertfall min oppfattning.

Jeg kan mye om angst ut i fra egne erfaringer.. Jeg prøver allikevel å gjøre så godt jeg kan. Er det noe mer du lurer på om angst? Spør gjerne i kommentarfeltet.

Følg meg på Facebook. TRYKK HER 🙂

7 kommentarer
    1. Veldig bra det du skriver! 🙂 Liker bloggen din! Eksponeringsterapi er veldig effektivt, men du må ikke glemme kognitiv terapi. Å eksponere seg alene kan gjøre situasjonen værre. Eksponering sammen med endring av tanker er veldig effektivt!

    2. Tusen takk for at du kommenterer. Det er alltid like stas ❤
      Jeg er og bipolar, når jeg var på din alder viste jeg alltid det ville bli bedre etter en stund da jeg var nedfor ! Det er igjennom familien du har arvet denne lidelse . Ha det godt 😉
      Mvh
      Tor Georg Lura

    3. Tor Georg Lura: Hei Tor Georg. Takk for tilbakemelding. Det er ikke alltid slik at vi arver sykdomen av familie. I flere tilfeller er diagnosen også utviklet gjennom vanskelige tider. Det er litt forskjellig hvor det kommer fra, men det viktigste er at vi kan leve et normalt liv med diagnosen til slutt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg