Kjennetegn på bipolar lidelse og depresjoner

God tirsdag!

Har fått et spørsmål på bloggen om hva en må se etter ved bipolar lidelse og/eller depresjon og hva som er forskjellen. Jeg har skrevet om dette temaet tidligere, men jeg skriver gjerne om det igjen.

 

Hva er sympomene på bipolar lidelse? Hva er symptomene på depresjon?

Bipolar lidelse er omfattende og enkelt på en gang. Det er omfattende fordi en lett kan blande bipolaritet med andre ulike diagnoser. Blant annet borderline og i noen tilfeller AD/HD. Det er enkelt fordi det er typiske tegn du kan se etter i atferden som kan gjøre deg obs på at du bør utredes. Om du går og lurer på om du har en diagnose ville jeg oppsøkt fastlegen. Det å diagnostisere seg selv er ikke å anbefale. Så hvis du er i tvil om du kan ha en eller annen diagnose vil jeg anbefale deg å først henvende deg til fastlegen din som kan henvise deg videre til en profesjonell. Jeg er ikke faglært og ønsker ikke at noen diagnostiserer seg selv ut i fra det jeg skriver. Når jeg nå skal beskrive for dere de ulike symptomene for bipolar lidelse og depresjon, vil jeg skrive om mine egne erfaringer og opplevelser. Jeg kan ikke snakke for alle bipolare, for alle har ulike nivåer og ulike signaler med diagnosen.



Bipolar Lidelse er en stemningslidelse. Det vil si at symptomene ligger i stemningen din. De fleste mennesker er stort sett glade på et moderat nivå. Alle mennesker kan få gode nyheter, perioder eller gledesutbrudd på samme måte som alle kan få triste tanker, dårlige nyheter eller føle sorg. Dette er helt normalt. Jeg, som bipolar, har de samme stemningene, men i større grad. Jeg kan føle glede eller sorg på samme måte som alle andre, men i perioder kan jeg bli «oversensitiv». Depresjoner og manier er de sentrale ordene under diagnosen. Depresjoner er tristhet (se forklaring under) og manier er oppstemthet og en overdreven glede til det meste.


Maniske symptomer (på generell basis):

  • Oppstemthet

  • Irritabilitet

  • Nedsatt søvnbehov

  • Hyppigere/større matinntak

  • Økt energi, utadventhet, aktivitet, trang til å snakke, selvfølelse, seksuallyst

  • Overvudering av egne evner (du kan tro du er best i ting, eller kjempe flink på aktiviteter du ikke er så flink i osv.)

  • Mange gode ideer, tanker og mye tankekjør (tankene hopper fra det ene til det andre)

  • Økt impulsivitet (det vanligste her er pengeoverforbruk)

  • Konsentrasjonsvansker

Du har to «grader» av mani. Den ene heter hypomani og den andre heter mani. Hypomani er en mildere versjon av manien. Det er vanskelig å skille mellom de to og det gjøres ofte av faglærte. Selv har jeg aldri vært i en mani, men jeg vet at jeg har hatt hypomanier på grunn av økt tankekjør og gode ideer, et overforbruk av penger hvor jeg kjøper masse ting jeg ikke trenger. Jeg svever på en rosa sky og som oftest så krasjlander jeg så til de grader! Rett ned i depresjonen.


Depressive symptomer (på generell basis):

  • Nedtrykthet

  • Økt søvnbehov

  • Innsovningsvansker/hyppig oppvåkning

  • Lite energi

  • Angst

  • Endring i appetitt

  • Tanker om døden/selvmordstanker

  • Dårlig selvtillitt

  • Konsentrasjonsvansker

  • Selvbebreidelse (for både realistiske og urealistiske grunner)

 

Det er sikkert flere symptomer jeg ikke kommer på nå, men her er noen hvertfall.

I mitt sykdomsbilde er depresjonene sterkest. Det er de jeg kjenner best og møter flest av. Hypomaniene er litt mer ukjente og jeg er ikke så god på å gjenkjenne dem helt enda. Andre bipolare kan ha lange perioder med manier og mindre depresjoner. Det kan være stor forskjell fra person til person og ofte kan medisinbruk ha mye å si for episodene.

I tillegg til manier og depresjoner kan vi, tro det eller ei, ha normale perioder, uten noen spesiell stemning. Det er dem det er flest av (i hvertfall hos de fleste). I min statistikk har jeg hatt flere depressive dager enn normale og hypomane de siste årene, men det er på god vei til å endres.


Her er en tegning på stemningene. —- er «normal» periode, ___ er depressiv periode og ^^^^ er oppstemt periode. Hvordan våre mønstre ser ut er helt individuelt. Her er et eksempel:

——-^^^^—–_____—–^^^^_____———


Så… Hva er den store forskjellen?

Forskjellen på tilbakevendene depressiv lidelse og bipolar lidelse er veldig enkel. Har du en tilbakevendene depresiv lidelse eller en depresjon opplever du kun depresjonene og de symptomene. Har du en bipolar lidelse opplever du begge fasene. Det er viktig for meg å nevne at om du opplever en depresjon i livet betyr ikke det at du er tilbakevennende depressiv. Det kan likegodt være at du opplever kun den ene depresjonen og aldri møter noe liknende igjen.

Hvordan vet jeg hva jeg har?


Godt spørsmål. Er du i tvil vil jeg absolutt anbefale deg å gå til fastlegen for videre henvisning. Kanskje trenger du kun en psykologtime for å avklare alt, kanskje trenger du ti. Det er opp til deg og psykologen, men hjelp er det å få uansett. Føler du deg trist fordi du går igjennom en sorg er det annerledes. Alle får lov å være lei seg uten at det trenger å være noe alvorlig. Tenk igjennom om du har en naturlig årsak til tristheten. Har du mistet noen nær deg, mistet jobben, mistrives på jobb/skole eller noe i den duren, er det helt naturlig å være lei seg.

Jeg håper du fikk svar på det du lurte på. Hvis ikke, må du gjerne stille flere spørsmål 🙂

Ønsker alle en fin kveld!

 

15 kommentarer
    1. Jon Monsen som skriver overfor, er en bedrager som utgir seg for å være professer ved UIO,Jon Monsen. Siden han refererer til er faglig elendig og må ikke tas på alvor. Han er ingen fagperson.

    2. Prøvde å legge inn en kommentar her i går angående “Jon Monsen”. Han er en bedrager, noe du vil få bekreftet dersom du søker “bipolar jon monsen” på google.
      Han har herjet de siste dagene på bipolarforeningen.no sine sider. Ondskapsfullt å utgi seg for å være professor i psykologi, for å prøve å lure svake mennesker til å kjøpe hans bok, som er elending både faglig og språklig!

    3. Ansgar Braut: Takk for tipset 🙂 Har sett litt på det nå og jeg kunne ikke vært mer enig! Forferdelig at noen mennesker kan gjøre slikt mot andre! Har også slettet hans innlegg og mitt svar her på bloggen.

    4. bra skrevet, vet mye om dette.. læren min påsto jeg hadde det, og jeg sjekka ut det hos legen og bup, men de sa jeg ikke hadde det, men har mye depresjon og “bergogdalbane” liv..

    5. Har hatt problemer med humørsvingninger i flere år nå, og mistenker at jeg muligens kan være Bipolar…
      Har prøvd ut en del antidepressiva uten at de har hatt noen spesiell virkning, annet enn at å bytte ut depresjonsfølsene med en slags ‘falsk’ og veldig ubehagelig følelse…
      Går nå på Orfiril og humøret har vært 100% stabilt de siste 2 månedene, før svingte humøret vær eneste dag flere ganger om dagen kombinert med angst…
      Men uansett, jeg lurer på en ting…
      Har vært stabil i 2 måneder nå… men i de siste dagene har jeg ikke hatt det så bra, og i dag opplevde jeg et par timer med en depresjonfase som var ganske vanlig før, men som jeg ikke har hatt på en stund…
      Jeg opplever det slik:
      Jeg blir plutselig mer og mer deppa, føler meg bare helt fjern å har det så vondt at det er helt ubeskrivelig, men så snur det seg også begynner det å føles godt men vondt samtidig, men godfølelsen føles så godt at jeg egentlig ikke vil ut av den tilstanden jeg er i… Og ikke lenge etterpå så faller jeg plutselig tilbake i mitt normale humør igjen….
      Noen andre som pleier eller har opplevd å ha hatt det sånn?…
      Kan dette ha noe med det å være Bipolar å gjøre?…

    6. Per: Hei Per! Jeg kan hvertfall prøve å svare deg ut i fra egne erfaringer. Jeg er dessverre ikke psykolog, så jeg vil ikke garantere at jeg svarer det som er riktig.

      Jeg tenker umiddelbart at dette er noe du bør ta opp med fastlegen din eller evnt. en psykolog hvis du har det. Dersom du er bipolar er det veldig viktig med riktig medisinering. Bipolare skal ikke ha høye doser antidepressiva, men heller en stemningsstabiliserende medisin. Jeg har selv vært gjennom en del feilmedisinering og det er absolutt ikke å anbefale!

      Så bra at Orfiril har en god effekt på deg! Husk at det går an å ha noen dårlige dager eller perioder selvom du har en medisin som fungerer bra. Har du sett noe annet mønster som kan ha påvirket det? Har du sovet mindre/mer, spist mindre/mer, stresset mindre/mer? Sånne faktorer kan fort spille inn dersom du opplever svingninger. Jeg opplever også at noen dager svinger selvom jeg går på riktig medisin. Vi kan dessverre ikke bli helt friske selvom vi får medisiner. Jeg vil anbefale deg å se på omstendighetene rundt deg om det kan være noe der som har gjort at du har hatt litt svingninger i det siste.

      Mitt tips er å ikke henge seg så veldig opp i det. Når jeg går rundt og er redd for å bli deprimert igjen, blir jeg som regel også akkurat det. Så prøv så godt du kan og fokuser på det friske.

      Det du beskriver er jo bipolare symptomer, så jeg ville absolutt tatt dette opp med en fagperson (først og fremst fastlege som kan henvise deg videre om nødvendig).

      Jeg ønsker deg masse lykke til, Per. Håper du finner ut av det og at dette var litt til hjelp.

      Klem til deg, fra Nina

    7. Hei! Jeg er veldig fan av bloggen din. Syns du skriver veldig bra, og bildene dine er også kjempe fine! Det var en utrolig trøst for meg å lese bloggen din første gang. Jeg lurer veldig på om jeg kan ha bipolar lidelse. Når jeg var liten husker jeg for det meste at jeg var Veldig tullete og lekte meg “hemma” og var helt crazy. Så når jeg ble ungdom begynte jeg å bli veldig sinna. Men nå er jeg 20 år, og i de siste 3-4 årene har jeg vært opp og ned hele tiden. Jeg føler at jeg omtrent har slitt med depresjon hver dag, men det kommer også dager som er lyse det jeg skriver ned ideer til ting at “det skal jeg gjøre, da blir livet bra” -og har veldig stå på vilje. Men så kan det snu med en gang. Og jeg kjenner meg også veldig igjen i å bruke overdrevent mye penger på klær. Penger som jeg ikke har.. Men jeg har hatt foreldre som har vært rusmisbrukere hele livet mitt så har tenkt at atferden min skyldes det og miljø. Men jeg er så sliten av ting og vil gjerne høre din mening på om hva du tror. Selv om du ikke er noe lege. Ser utrolig opp til deg og syns du er kjempe flink.

    8. Caroline: Hei Caroline. Tusen takk for så fine ord og takk for tilliten! Jeg ønsker ikke å uttale meg om hva det kan være, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å gi deg “falske forhåpninger” om noe. Siden jeg ikke er lege (som du også nevner) er det litt farlig for meg å si noe om diagnoser. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn på dette. Det jeg umiddelbart anbefaler deg er å gå til fastlegen din og be om videre henvisning til psykolog. For det jeg ser ut i fra det du skriver er at du trenger en utredning (altså en undersøkelse på om du har en diagnose eller ikke) og kanskje en behandling som kan hjelpe deg å sortere fortiden din litt 🙂 Jeg ønsker deg masse lykke til og mange gode dager i fremtiden <3 Stor klem til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg