Et svar til fra spørsmålsrunden

Jeg lurer på om jeg selv er bipolar. Jeg har nylig fått diagnosene; dystemi, panikkangst med agorafobi og bulimi. Men når jeg leste litt om bipolar lidelse på nettet kjente jeg meg igjen. Jeg svinger latterlig mye i humøret og når jeg treffer veggen, så smeller det.

Bestemoren min hadde bipolar lidelse, og jeg vet det er arvelig. Så ja.. jeg lurer på hvordan du selv oppdaget at du hadde det? Og om du kan fortelle meg om symptomer jeg kanskje kan kjenne igjen bedre enn andre.Jeg er ukentlig i kontakt med DPS og skal selvfølgelig informere de om det jeg tror, men siden du har det – blir du fort mye klokere i mine øyner 🙂


Jeg ville absolutt tatt opp dette med psykologen min, ja. Husk at alle kan ha svingninger uten at det betyr at en er bipolar. Kanskje er du bare en veldig følsom person, men det er absolutt verdt å sjekke det ut! Det stemmer at bipolar lidelse er arvelig. Har du nevnt det for psykologen din(at andre i familien hadde det)?

 

Jeg lurer på hvordan du selv oppdaget at du hadde det?

Hvordan jeg oppdaget at jeg var bipolar, var etter MANGE år i psykiatrien. Først trodde de bare at jeg var tilbakevendende depressiv. Etter stadig flere innleggelser begynte psykologene å lure litt på hva som kunne ligge bak. Jeg ble skrevet inn på en åpen døgnpost for en utredning og ble skrevet ut med bipolar lidelse.

En utredning foregår slik at psykologen bruker ulike skjemaer og spør ut pasienten om alle mulige diagnoser. I tillegg vises nok best resultat dersom en er innlagt på en døgnpost slik at atferd også blir registrert. I tillegg brukes MT og andre sykehus-aktiviteter for utredning. Kanskje skyldes atferden en biologisk feil. Tilslutt skal resultatet diskuteres med pasienten.

Dette har jeg skrevet ganske mye om tidligere, så hvis du roter litt i gamle innlegg kan du finne ganske mye informasjon. Anbefaler og bruke “Kategorier” i høyremargen.

Og om du kan fortelle meg om symptomer jeg kanskje kan kjenne igjen bedre enn andre.

Ang. symptomer er det veldig individuelt hvilke som er fremtredende. Har skrevet et innlegg om det tidligere, som du kan lese HER.

 

Natta

Jeg håper DU vil like facebooksiden min HER. Tusen takk 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg