Åpen om psykisk helse? Del 1

Til mine kjære, kjære lesere

Jeg vil fortsette litt med temaet åpenhet om psykisk helse. Har tidligere skrevet to innlegg om det som du kan lese HER og HER.

Nå ønsker jeg å fortelle dere litt mer om mine erfaringer når det gjelder åpenhet. Jeg vil også oppfordre deg som vurderer det til å prøve å være åpen ovenfor en eller flere personer i livet ditt. Jeg har mye på hjertet om dette temaet, så jeg deler det opp i flere innlegg slik at det ikke blir så mye på en gang.

//weheartit.com

 

Da jeg valgte å åpne meg, og snakke om min psykiske helse var det mange tanker i hodet mitt. Jeg var veldig spent og litt nervøs. Tenk om jeg fikk mange stygge kommentarer på bloggen min (eller ellers i livet..). Tenk om folk dømte meg og trodde jeg var “sinnsyk”/gal… Tenk om jeg mistet vennene mine… Ingenting av det jeg gikk å var nervøs for på forhånd skjedde. Hittil har jeg fått EN litt ekkel kommentar på bloggen. EN. I “virkeligheten” har jeg ikke fått noen. Alle jeg har møtt har vært positive. Mange har vært skeptiske, men etter at jeg har fått forklart meg ordentlig og de har fått stilt spørsmålene sine har alle være positive.

Kanskje er det noen som er positive direkte til meg, men som kanskje ikke er like positive bak ryggen min, men det gidder jeg ikke bruke energi på å bry meg om. Jeg vet at det jeg gjør er viktig. Jeg vet at jeg har endret synet på psykiatri hos flere og det er det som betyr noe for meg.

 

//google.com

 

Det jeg merket aller tydeligst av respons var at menneskene rundt meg viste forståelse (i den grad det er mulig). Ofte hører jeg om mennesker som holder psykdom i det skjulte og føler at ingen forstår dem og at de ofte er oppe i pressede situasjoner. Det slapp jeg. For jeg forklare meg, og folk respekterte det. Jeg sier ikke at alle burde gjøre som meg, men for meg var det riktig. Det gjorde godt og jeg vil anbefale å prøve det ut for andre som vurderer det. Kanskje blir du like overrasket som meg over responsen? (Begynn med din/e nærmeste venner, prøv ut litt. En MÅ ikke skrive om det til hele verden).

Fortsettelse følger i morgen…

Love
 
6 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Åpenhet er supert! det har jo värt , og er sikkert ennå mange tabuer rundt psykisk sykdom… men det blir vel bedre å bedre etter hvert!
      For en tid tilbake spurte jeg etter en oversikt over kjendiser med “diagnose”. Det la du jo ut på bloggen din! Artig lesning faktisk, så har jo folk godt av å se at det rammer alle typer mennesker og samfunnslag!
      I dag har jeg et annet spörsmål; er det bare åpenhet som gjör at det virker som om fler å fler får psykisk sykdom? Eller er det virkelig fler som blir syke? Blir psyken vår påvirket av f.eks. kunstigheter i mat å drikke?
      Det ble tre spörsmål det 🙂
      Fin blogg du har!! Lykke til videre!!

    2. heidi hegvold: Merker at det blir mer akseptert, ja, men vi har en lang vei å gå.

      Jeg setter alltid pris på bloggeforslag og synes det er kjempegøy når dere lesere kommer med forslag til hva som bør skrives om. Gleder meg allerede til å drøfte dine neste spørsmål!

      Tusen takk 🙂

    3. Hei Nina Emilie!
      Jeg tror det er forskjellig hvordan man blir møtt når det gjelder psykiske lidelser, alt etter hvilken kommune man bor i. Jeg har erfart store forskjeller i to kommuner jeg har bodd i. Det verste som jeg har opplevd er at folk dømmer meg for å ha bipolar bak ryggen min. Håper det kan bli mindre fordommer i fremtiden i alle kommuner. Stå på, flott innlegg!

    4. Hei Nina Emilie!
      Jeg synes det er flott at du er så åpen og støttende. Jeg sliter med overspising i de perioder jeg er deprimert. Jeg vet at det blir for lite trim og da. Har prøvd å telle kalorier, men når jeg er deprimert kommer det et sug etter mat. Hvordan klarer du å holde vekten og se så flott ut. Har du noen tips for en jojoslanker.Når jeg legger på meg sliter jeg enda mer med psyken. Jeg har så lyst å gå ned 14 kilo, men det er ikke lett. Litt utenfor temaet ditt, men lurte på om du har noen tips i forhold til vekt og det å føle seg vel. Jeg synes du ser strålende flott ut!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg