Åpen om psykisk helse? Del 2

Helluu 🙂

Idag kommer fortsettelse på gårsdagens innlegg om åpenhet. Det kan du lese HER.

 

Jeg skrev litt om reaksjonene på at jeg har vært åpen med min psykiske helse.

En annen ting som er, og har vært, positivt for meg er at andre har kunnet hjelpe meg, besøke meg og støtte meg. Vennene mine har som regel visst når jeg har vært deprimert/manisk og når jeg er bra og handler ut i fra det. Det har krevd en god dose kommunikasjon fra begge parter, men det har gått utrolig fint! Nå er jeg VELDIG heldig med mine fantastiske venner som ikke gir meg opp og som alltid stiller opp. Uansett til hvilken grad, tror jeg nok at dine venner vil gjøre det samme for deg.

Jeg har også snakket med flere som ikke tør å si noe til sine venner fordi de er redde for å miste dem. Det kan selvfølgelig skje, men er det ekte venner, gjør de ikke det. Du kan bli positivt overrasket over hvor forståelsesfulle mennesker er. I tillegg kan det faktisk gjøre vennskapet godt å snakke om det som er vanskelig. I noen tilfeller tror jeg også at åpenhet gjør at vennskapet overlever.

 

//weheartit.com

 

Selv har jeg to venner som har reagert litt annerledes enn de andre i forhold til min situasjon. Jeg sier ikke at det er feil, men det viser bare at folk reagerer forskjellig. For det første så har jeg en venninne som stort sett aldri kommer på besøk når jeg er innlagt. Det er rett og slett fordi hun føler det ubehagelig og hun er usikker på hvordan hun skal forholde seg til meg i situasjonen. I starten trodde jeg det var fordi hun rett og slett ikke var en god venn, men etter at vi hadde snakket litt om det kom vi frem til hvorfor og nå er det selvfølgelig helt greit!

//weheartit.com

Den andre som har “skilt seg ut” i reaksjon var min kjære roomie på folkehøgskolen. Jeg ønsket å gjøre henne obs på situsjonen så tidlig som mulig og være tydelig på at vi måtte ha en god kommunikasjon og at vi måtte kunne si ifra til hverandre hvis situsasjonen ble vanskelig. Det er jo ikke alle som tåler å BO med en psyk person, det kan til tider være veldig krevende. Jeg fortalte om situasjonen og satt igjen med et inntrykk av at hun ikke forstod hva jeg pratet om i det hele tatt. Det gjorde hun ikke heller, men hun googlet diagnosen og leste litt på bloggen min. Så tok hun opp temaet igjen etter noen dager og var ærlig på at hun ikke forstod, men at hun nå skjønte litt mer av hva jeg bablet om. Hun hadde aldri vært bori noe liknende før og så på det som en positiv erfaring. Vi hadde lange samtaler om nettene og i løpet av året ble hun både en god støttespiller og en god samarbeidspartner i sykdomsbildet mitt.

 

Ønsker alle en fortsatt fin torsdag!

Jeg blir veldig glad hver gang jeg får en ny “likes” på facebooksiden min. Der kan du enkelt holde deg oppdatert. Trykk på bildet for å komme dit.

6 kommentarer
    1. Åpenhet og kommunikasjon er nøkkelen i alle forhold 😀 Venneforhold og kjæresteforhold. Du er en fin venn 🙂

    2. Jeg har en kjæreste som er bipolar, så jeg vet hva det innebærer, selvom alle selvfølgelig er forskjellige. Du er så sterk som skriver så åpent på bloggen din! Det er ikke alltid like lett og det er ikke alle som forstår hvordan det er å ha en psykisk sykdom. Jeg har selv anoreksi. Jeg prøver også å skrive åpent og ærlig om hvordan det er å leve med det i tillegg til depresjon og angst på bloggen min. Det er viktig å snakke om det og prøve å gjøre det mindre tabu å snakke om!! Så bra jobba 🙂
      http://norahvem.blogg.no

    3. Nora Sveen: Skal absolutt ta en titt på bloggen din. Er ikke så flink til å kommentere som du, men jeg skal love å titte hvertfall 🙂 Takk for fine kommentarer! Det er sjelden jeg får, men veldig gøy (så jeg burde bli flinkere til å skrive dem selv også på andres blogger, hehe). Gleder meg uansett til å titte innom bloggen din! Takk for at du er med å dra lasset om mer åpenhet rundt psykiske sykdommer! <3 Bra jobba til deg og!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg