Overspising

Jeg fikk sprsml p bloggen min for en stund siden om jeg kunne skrive litt om overspising. Nr dere lesere kommer med temaer dere nsker hre mer om, vil jeg alltid prve svare dere s godt jeg kan! (Uansett hvor lang tid det tar). Dere er viktige for meg og forslag taes alltid imot med takk. Jeg setter utrolig stor pris p forslag og sprsml, uansett hva det mtte vre.


//http://www.stinemoor.com/wp-content/uploads/2011/10/not-alone.jpg


Selv har jeg aldri opplevd problemet p kroppen, men har gjennom psykiatrien vrt borti det meste. Personlig sliter jeg mer med anoreksisymptomer nr jeg er deprimert. Fordi det kun er i depressive faser og ikke over s alt for mange dager/uker har jeg aldri ftt diagnosen.


//http://24.media.tumblr.com/tumblr_mb2970VAYQ1rfk2abo1_500.png

Her er deler av kommentaren jeg fikk (jeg tar med skryten ogs jeg):

"Jeg sliter med overspising i de perioder jeg er deprimert. Jeg vet at det blir for lite trim og da. Har prvd telle kalorier, men nr jeg er deprimert kommer det et sug etter mat. Hvordan klarer du holde vekten og se s flott ut. Har du noen tips for en jojoslanker.Nr jeg legger p meg sliter jeg enda mer med psyken. Jeg har s lyst g ned 14 kilo, men det er ikke lett. Litt utenfor temaet ditt, men lurte p om du har noen tips i forhold til vekt og det fle seg vel. Jeg synes du ser strlende flott ut!!" Hihiiiii!


//weheartit.com

S til svaret mitt:

For meg hres det ut som at det er en ond sirkel og hadde jeg vrt psykolog hadde jeg deffinitivt gtt p depresjonen frst. Dersom den dempes kan overspisingen ogs avta. Telle kalorier er sjelden lurt. Mange blir s opptatt av disse kaloriene at det gr til hodet p dem. Det er hvertfall ikke sunt.

Nr det gjelder trening for en som ikke har det i sin ukesrytme br en tenke p begynne i det sm. Museskritt. Husk at all bevegelse er med p hjelpe deg mot en sunnere hverdag. G/sykle til de steder du kan og ellers prv g en liten tur i nromrdet ditt. Start med gjre dette en gang i uken. S kan du ke etterhvert. Lag deg en plan og prv s godt du kan holde deg til den. Husk at ingen kan g fra null trening til trening hver dag. Vi m alle bygge oss oppover og nkkelen er museskritt.


//http://writingjourneytolife.blogspot.no/2012/11/day-33-baby-steps.html

S har vi selvflgelig:

- Spise variert

- Ta vitaminer

-Spis lite og ofte

I tillegg m du huske p at vi har alle ulik forbrenning. Jeg vet at nr jeg er frisk og spiser hva jeg vil er det mange som er litt sure p meg for det. Jeg er heldig rett og slett. Veldig heldig.

En annen ting jeg m nevne er medisiner. Veldig mange legger p seg masse av medisiner og det er en stor bakdel med disse "hjelpemidlene". Hvis overvekt blir et s stort problem i hverdagen m en vurdere sammen med en lege/psykiater om det er verdt g p disse medisinene. Selv blir jeg utrolig sukkersyk om kvelden ca. 1 time etter at jeg har tatt medisinene mine. Dette er veldig vanlig og om noen r m jeg nok regne med legge p meg en del av all den sjokoladen jeg spiser.


//https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/bruker-du-avhengighetsskapende-medisin-vet-du-hva-dette-er-og-hva-tenker-egentlig-legen-din-om-dette.html

Jeg tenker uansett at det kan vre lurt jobbe mest med depresjonen, ettersom du skriver at det er da du overspiser.

En annen erfaring jeg har gjort meg er at en kan ikke forvente store forandringer over natten. Ting tar tid, men med museskritt kan hvem som helst n et hvilket som helst ml. Sett deg sm ml. Gjerne skriftlig. Hva nsker du oppn og hvordan skal du oppn mlene dine?

Bruk gjerne SMART-modellen nr du setter deg ml. Mlet skal vre:

S pesifikt (Gjr mlet s konkret som mulig)

M lbart (Ikke for stort)

A ttraktivt (noe du virkelig VIL oppn)

R ealistisk (Vr rlig mot deg selv)

T idsbestemt (helst ikke alt for langt frem i tid)

Husk gi deg selv belnninger p veien. Vi fortjener en belnning nr vi har gjort oss selv stolte.


//http://24.media.tumblr.com/tumblr_lxjs9vfYt31qaesa9o1_1280.png

Nr det kommer til selvtillitten, selvflelsen og det fle seg bra har jeg ett idol. Mia Trnblom.Mia er en svensk forfatter. Hun har vrt tungt rusmisbruker og sittet i fengsel. Denne damen plukket seg selv opp og jobber n som coach i selvflelse. Den frste boken jeg leste av henne var "Selvflelse N!". Den passer for alle, den er lett lese, og lett forst. Den traff meg rett i hjertet og jeg har brukt boken masse til jobbe med meg selv.


//http://pantagruel.no/bok/selvflelse-na

Vr tlmodig og mlrettet. Tenk museskritt.

Tro p deg selv. Du kan f til alt du vil.

Jeg hper du fikk litt mer svar, selvom det er lenge siden du skrev til meg. Hvis ikke, kommenter gjerne hva mer du nsker at jeg skal skrive rundt temaet.

Flg meg gjerne p Facebook. Trykk HER.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Nina Emilies blogg

25, Asker

Velkommen til bloggen min! Som 19ring fikk jeg diagnosen Bipolar lidelse som jeg jobber med lre meg leve med. Jeg nsker dele den reisen med dere. Oppturer, nedturer, innleggelser og tanker. Du er hjertelig velkommen til kommentere og stille sprsml til hva enn det mtte vre :) Dette er rlig og nakent, og jeg ber deg lese med respekt. //KONTAKT: tankekjor@gmail.com

Follow on Bloglovin
hits