Om Blakstad og kropsvisitasjon

Jeg har ikke tenkt å skrive mye om dette, men du som stilte spørsmålet skal selvfølgelig få svar!

Det ble spurt om kropsvisitasjon på psykiatrisk avdeling/Blakstad, om dette er aktuelt eller ikke.


(http://blingme.tumblr.com)

Her kommer svaret:

Jeg kan ikke de juridiske reglene for kropsvisitasjon på psykiatrisk avdeling. Jeg kan kun snakke av erfaring og kan ikke garantere at det jeg sier er juridisk riktig.

 

Det kommer an på flere ting:

– Dersom noen har historie med narkotika vil jeg tro at det er mer aktuelt med kropsvisitasjon

– Om du er innlagt på frivillig eller tvungen basis

– Hvorfor du er innlagt

– Om du er villig til å samarbeide

(blingme.tumblr.com)

 

Om det er nødvendig med kropsvisitasjon varierer nok fra person til person. Selv har jeg aldri måttet stå naken/i undertøy for kropsvisitering og har heller aldri hørt noen andre som har opplevd det.

Jeg har opplevd at de har gått igjennom alle tingene mine og rommet mitt. Dette er dersom de ser at dette er nødvendig og/eller at jeg ikke samarbeider med dem (Jeg kan være ganske sta til tider…). Idag er jeg evig takknemlig for at dette ble gjort! De har reddet livet mitt.


 

Mye går på tillit på Blakstad. De ansatte stoler mer og mer på deg etterhvert som de blir kjent med deg (evnt. ikke stoler på deg). Samtale er en grunnleggende faktor.

Dersom de ser tegn til at det er behov for gjennomgang av rommet/kropsvisitasjon, vil de nok gjøre det, fordi det er til ditt eget beste. Det er “ikke lov” å skade seg når en er innlagt. Derfor vil de ansatte stoppe dette på best mulig måte. Samtale vil alltid bli prøvd før tvang/kropsvisitering.


(Sitat og bilde fra filmen “It´s Kind of a Funny Story”)
 

Ved innkomst går en ansatt igjennom alle tingene dine sammen med deg. De går også igjennom ting som besøkende har med inn på insitiusjonen.

 

Jeg vil alikevel ikke anbefale deg å ta med skarpe gjenstander inn på insitiusjonen, uansett. Hovedmålet med en innleggelse er alltid å bli bedre/friskere. Da er det veldig lurt å samarbeide med dem og ikke ta med noe slikt inn, selvom det kan være fristende for noen. De kommer til å merke at du har med noe ulovlig før eller siden (de er overraskende observante) og den eneste du lurer er deg selv.

 

Jeg håper du som spurte fikk litt mer svar på det du lurte på? Hvis ikke, må du bare si fra 🙂

Er det andre som lurer på noe? Dere er alltid velkomne til å kommentere eller maile meg med spørsmål, selvom jeg kan være litt treg til å svare.

Følg meg gjerne på Facebook. Trykk HER.

1 kommentar
    1. Jeg har blitt kropsvisitert i bare trusen en gang. Hovedsaklig er det de som er på tvang eller hvis vedkomende kan ha noe som er skadelig eller en fare for seg selv eller andre. Det skal mye til før de kan bruke tvang på frivillige, og ikke fult så mye hvis man er på tvang. Men uansett skal man ha et ark med tvangstiltaket om hvorfor det ble vurdert nødvendig (dette gjelder ved all bruk av tvang).
      Som du skriver har det mye med om man samarbeider, men selv om man samarbeider kan det skje. På lukkete avdelinger er det standar prosedyre å gå igjennom alle ting og raskt kjenne på klærne som vedkomende har på seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg