Et lite tips om angst

Herlig søndag, folkens!

Nå har det vært mye oppmerksomhet de siste dagene og jeg må igjen få lov til å si tusen takk til alle sammen! At dere liker, kommenterer og deler siden min videre betyr bare at jeg gjør NOE riktig. Så igjen, tusen takk, ALLE sammen 🙂

 

Jeg har tidligere skrevet litt om panikkangst. Det kan du lese HER.

Har også skrevet litt generelt om angst som du kan lese HER

 

For en stund siden lå jeg i senga og var urolig. Veldig urolig. Jeg kjente angsten trenge seg på. Samboeren min sov og jeg var “helt alene”. Det var meg mot angsten.

Vanligvis vekker jeg H også holder han rundt meg til jeg blir rolig. Dette fungerer veldig bra, men jeg vil helst klare meg på egenhånd og etter X-antall vekkinger fant jeg ut at jeg måtte prøve å ordne dette selv på et vis… Hvertfall prøve, før jeg vekket han.


// http-//weheartit.com/entry/40791907

Plutselig kom jeg på et triks som jeg hadde hørt en eller annen gang, et eller annet sted.

Fokuser på at det er en blå ball midt i magen din. Pust ut og inn i denne ballen. Se for deg, eller bestem deg på forhånd hvordan denne ballen ser ut. Den kan være akkurat sånn du vil ha den. Det viktigste er at den er konkret og at du fokuserer på den så mye du klarer.

For min del virket dette skikkelig effektivt. Jeg kan ikke love at det funker på alle, men jeg håper at det kan hjelpe noen.

Det kan være vanskelig å huske på denne øvelsen når du kjemper mot angsten. Kanskje kan du snakke med noen rundt deg og fortelle dem om øvelsen, slik at de kan minne deg på det dersom du kjenner på fortegnene.

 

En annen øvelse jeg synes er fin er å visualisere andre følelser. Lukk øynene, forestill deg ro, varme, indre fred og andre gode følelser du har kjent på tidligere. Lat som de er der. Prøv å hent dem frem og virkelig føl dem. Tenk så lite som mulig på angsten og hva som skjer i kroppen din. Bare kjenn på de gode følelsene dine.


// http://weheartit.com/entry/61274873/via/Nairy
 

Som sagt, jeg kan ikke garantere at det funker, men prøv, da vel?

Ha en fortsatt god søndagskveld.

P.S. Les også tipset i kommentarfeltet på dette blogginnlegget. (Bla litt lengre ned på siden så finner du det.)

Hvis du liker siden min blir jeg veldig glad hvis du deler den videre 🙂

19 kommentarer
    1. Jeg vet om en annen strategi også. Når du har disse angstanfallene, se på hver kant av en frikantet ting (tv, boks eller blad osv), og pust inn i nesen, og ut igjen gjennom munnen (bruk magen) imens du ser på kanten, så går du videre til neste kant av den firkantede tingen og gjentar dette! 🙂

    2. Takk for tipsene. Jeg er midt oppi en vanskelig psykisk periode som har vart et halvt år. Så følger nøye med på bloggen din.
      Det hjelper å lese litt om andre som oxo har det vanskelig.
      Stå på 🙂

    3. Hei 🙂
      For en flott blogg du har og for en tøff jente du er!!!
      Det å tørre og være seg selv også i det som er vanskelig, det er en utfordring.
      Du hjelper nok mange igjennom denne bloggen 🙂
      Jeg skal følge med deg videre og ønsker deg rolige gode netter 🙂 klem

    4. Hei.Har slitt med angst og grusomt tankekjør siden januar, men nå hjalp du meg virkelig, tusen takk…:)

    5. Hei!
      Har slitt med angst hver eneste dag et halvt år nå. Har også vært sykemeldt denne tiden. Det har vært så utrolig vanskelig, siden det har tatt over hverdagen min og begrenser livet mitt veldig mye! Begynte å gå til psykomotorisk fysioterapi, da det hjalp litt i førsten, men ble fort ille igjen. Nå har jeg begynt hos noe som heter NLP Coaching. Selv om det ikke er så lett til tider, så syns jeg angsten har blitt redusert og mindre hver dag. Det anbefales virkelig! Hun jobber mye med underbevisstheten din, og gir det hjemmelekser som du må følge opp.
      Godt å lese en blogg som denne, da jeg føler meg alene om det hele tiden.
      Masse lykke til og klem til alle som sliter <3

    6. Ida Katrine: Elsker alternativ behandling og jeg tror mange kan ha godt av andre behandlingsmetoder enn psykolog og medisiner. Lykke til videre på veien, og takk for tips! 🙂 Klem til deg og <3

    7. Så flott at du kan være åpen om problemene og gi de et sårt tiltrengt ansikt!!! 🙂
      Vet det betyr utrolig mye for de som sliter med angst eller tilsvarende å se at de ikke er alene om det.
      Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene dine av angsten og hvor ubehagelig og vondt det er når den tar grep. Men det er nyttig å forsøke å bare akseptere den som noe som er akkurat nå og vite at det går over om en liten stund. Selv har jeg etterhvert forstått at angsten for min del går på prestasjonsjag og ønske om å være “bra nok” på alle områder. For min del har det så vært viktig å arbeide med selvfølelsen min og ta tak i det faktum at man har “maks. verdi” i seg selv i egenskap av å være et menneske. Man trenger ikke prestere noe. Alle har en egenverdi, og denne påvirkes ikke av hva man presterer eller ikke presterer. Denne verdien er der fra man er født, den er lik for alle mennesker, den er konstant hele livet og størrelsen på denne verdien er maks av det som er mulig. (Trond Haukedal, Psykolog og forfatter sammelikner denne verdien med en 1000-lapp. Altså den største verdien som finns på penger i Norge) Det er også nyttig å vite at ingen kan ta fra deg denne verdien. “Jeg er bra nok” har jeg sett noen har gått med foran på t-skjorta si. Bakpå står det “Og det er du og” Det er en fin melding å ta til seg og sende ut til andre. Håper noe av dette kan være til nytte!
      (Ble terapi for meg og dette…. :-))
      Lykke til videre!

    8. Jarle Ihle: Hei Jarle. Takk for utfyllende kommentar! Det er veldig hyggelig når folk tar seg tid til det. Ja, det er terapi for mange å skrive 🙂 Du har noen gode poeng! Jeg tar dem med meg videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg