Endelig svar på spørsmålsrunden DEL 1

Nå er det på tide at dere får svar på spørsmålene dere har stilt. Det var ikke så mange som jeg kanskje hadde håpet, men det var noen og dere skal selvfølgelig få svar!

Beklager at det har tatt så lang tid å svare!

 

1. Har du perioder der du bare er deppa, og ingenting hjelper?

Ja, de dypeste depresjonene mine er ofte sånn. Da blir jeg bare liggende i senga og stirre i veggen. Det kan ta meg alt fra 2 dager til 2 måneder og komme meg et hakk opp til der hvor jeg faktisk blir med på ting eller lar meg inspirere. Så går det bare oppover fra der!

Tidperioden avgjøres ofte av hvor lenge jeg har gått og “pusha” depresjonen før jeg har fått hjelp eller om jeg har hatt mye å gjøre i perioden før depresjonen melder sin ankomst.

Det viktigste som blir gjort i slike perioder er at nettverket rundt stiller opp. Drar meg ut av senga, får meg med på ting, osv. Uten mitt gode nettverk, både i helsevesenet og med familie, hadde jeg ikke vært der jeg er idag.


// www.blingme.tumblr.com

 

2. Når du er nedfor, har du noe som får deg i godt humør igjen?

I mine øyne er det forskjell på å være nedfor og å være deprimert.

Når jeg er nedfor hjelper det å komme seg ut, være med venner, fysisk aktivitet og å kjenne at jeg mestrer daglige akiviteter. Da kommer jeg meg fort på bena igjen.

Når jeg er deprimert er det ikke så mye som hjelper, men venner og familie er flinke til å ta meg med på små, hyggelige ting eller bare komme på besøk. Det pleier å være en bitteliten glede i en nok så svart hverdag.

Ellers prøver jeg å gjøre små ting som gir meg glede. Ser gode filmer, leser sitater og googler etter fine bilder som gir meg styrke.


// http://weheartit.com/entry/68931948/search?query=little+things

 

3. Har du noen gang hatt Rapid Cycling? Evt. hvordan mestrer du det?

Rapid Cycling er, etter hva jeg har forstått, det samme som en “blandet episode”. Det har jeg hatt, opp til flere ganger, men det er sjeldent jeg er innlagt for det. Som oftest går det over i en mani eller depresjon – og først DA trenger jeg hjelp.

En blandet episode er en periode hvor jeg har både maniske og depressive symptomer. Flest depressive i mitt tilfelle, men noen hypomane også.

Jeg har skrevet et blogginnlegg under en innleggelse hvor jeg hadde en blandet episode som du kan lese HER.

Det er disse periodene jeg kjenner minst ved min egen diagnose. Jeg har ofte kortere blandede episoder, men de er veldig difuse for meg. Naturlig nok, fordi det skjer mye i topplokket på en gang og det er vanskelig å få tak i det som skjer der oppe.


// weheartit.com/entry/67027116/via/AntoRosati

 

Umiddelbare mestringstips for blandet episode/Rapid Cycling:

– Prøv å ha en så stabil og forutsigbar dagsplan som overhodet mulig.

– Prøv å rasjonere tankene og la dem vandre litt. Det er slitsomt å være i en slik episode fordi det er vanskelig for kroppen å forholde seg til. Derfor er det lurt å øve på å bare være tilstede og akseptere at tankene er litt på bærtur akkurat da.

– Ta medisiner til fast tid (hvis du går på medisiner)

– Prøv i perioder å jobbe med skillet mellom deg og de depressive/maniske tendensene slik at du blir mer klar over hva som er deg og hva som er episoden. Det roer hvertfall meg litt å vite hva som er hva, men husk å slipp det litt løs noen ganger også.

– Skriv eller snakk om hvordan du har det. Gjerne med en psykolog som kan hjelpe deg å sortere alt sammen.

– Det går over! Uansett hvor slitsomt det kan føles så vet vi at det går over, selvom det kan være vanskelig å huske på.

 

Som sagt, så er jeg ikke så dreven på disse episodene selv, så det er litt vanskelig å komme med konkrete råd. Håper dette var litt til hjelp?


// ithink-illmissyou4ever.tumblr.com

 

4. Hvis du har angst? Hvordan opplever du den?

Jeg slet mye med generell angst før, men jeg har jobbet meg ut av det slik at det ikke plager meg like mye i hverdagen. Når jeg er deprimert dukker angsten allikevel opp til tider med hjertebank og fysiske “vondter”. Dette mestrer jeg med pusteøvelser og distraksjon.

Det jeg har slitt mest med det siste året er panikkangst når jeg drikker alkohol (derfor drikker jeg sjelden alkohol). Panikkangst og mestring kan du lese mer om HER.

Et par tips som jeg selv bruker ved angst kan du lese HER.

Tips og råd til deg som sliter med angst kan du lese HER.


// blingme.tumlr.com

 

5. Er du singel?

Nei. Les mer om min sivilstatus HER. Kan jo legge til at vi nettopp har kjøpt leilighet 🙂


// Privat

 

Spør gjerne mer hvis du lurer på noe!

God natt 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg