Sommerens gleder og utfordringer

Sommerferie er det største høydepunktet gjennom året. Folk oppsøker gater, torg, strender og feriesteder, venner kommer hjem fra sine studie- og arbeidssteder, vi får alle en liten pause fra det livet vi egentlig lever og får muligheten til å gjøre akkurat det vi ønsker. “Feriemodus” er en deilig følelse.

Hvert år blir jeg allikevel ganske ustabil mot slutten av ferien. Jeg tar meg aldri ferie ellers i året, men sørger heller for å ta mine egne, litt kortere pauser. Hver sommer så prøver jeg å huske på hvor viktig rutiner er for meg. Så tillater jeg meg selv å ta én uke ferie, så en til. Etter to-tre uker begynner jeg å kjenne på en ustabilitet og savnet etter hverdagen.

Jeg tror ikke jeg er alene om å oppleve at det bølger litt i feriene?


http://weheartit.com/fangirly_unicorn

Ut av rutinene

Min største utfordring er rett og slett at det er sommerfeire. Rutiner, måltider, trening, jobb og døgnrytme forsvinner og jeg skeier ut av hverdagen. I starten synes jeg det er utrolig deilig. Jeg slapper av og nyter hver dag til det fulle, men kroppen min reagerer etterhvert sterkt på dette og det er vanskelig å ta meg inn igjen.

Hver sommer skjer det samme og jeg har ennå ikke helt klart å lære leksa jeg får. Når sommerferien går mot slutten er det nærmest umulig for meg å hente meg inn alene. Tidligere har jeg trengt en innleggelse for å stabilisere hverdagen igjen og finne tilbake til rutinene – etter nesten hver ferie.

I år har jeg sørget for å ha en backup-plan. Jeg har jobbet litt innimellom og jeg har sørget for å ha psykologtime akkurat når jeg er klar for å starte hverdagen igjen. Jeg har planlagt treningen og i tillegg hjelper det veldig å ha en liten valp som krever en del jobb, slik at jeg ikke har kunnet ta 100% ferie.


 

Nå, etter sommerferien, er jeg så heldig at jeg sitter igjen med gode minner. Det har vært en fin og solrik sommer i Norge og jeg er storfornøyd, men konsekvensene… Er det verdt det? Det har nok ikke vært det tidligere, men jeg håper det er det i år!

Uker med moro og spontanitet er godt. Fri fra sykdom, hverdag og vekkeklokke er selvfølgelig veldig befriende, men samtidig er det utfordrende å finne tilbake til blansen.

I fjor kladdet jeg disse setningene om sommerferie, i et notat på macen min:

Nå har jeg vært så utrolig heldig at jeg har kjøpt meg leilighet, selv med en lav lønn. Det har vært en STOR glede for meg og ønsket om sydenferie er ikke så sterkt på grunn av akkurat det.

Men et savn er der fortsatt. Selvom jeg har en leilighet betyr ikke det at den sosiale biten er endret. Glansbildene fra ferieturer florerer i alle sosiale medier og alle i min omgangskrets tar seg den årlige turen til varmere strøk av to grunner; sol og det sosiale.


// weheartit.com/entry/6033795/search?context_type=search&context_user=165480&query=knees+water+beach

I år har jeg tatt meg en kortere ferie, jeg har hatt en valp som har erstattet mye av det savnet og vi har vært flinke til å finne på ting i nærområdet. 

Det hadde selvfølgelig vært deilig å oppleve noe utenfor Norge, men vi har vært så heldig med at mange av våre venner også har vært en del hjemme, slik at det sosiale også har blitt dekket.

Jeg tenker på andre psykisk syke, “navere” eller mennesker med fysiske utfordringer. Sommeren kan være vanskelig på flere måter. Jeg har selv kjent på flere utfordringer med tanke på sommeren.

Økonomi. Skillet mellom “rik” og “fattig” blir tydeligere i sommerferien. Jeg unner alle sydenresende sol, varme og hvile, men det oppstår allikevel en lengsel og et savn for mange. 

Økonomi er ikke det eneste hindringen jeg har opplevd. Psykiske og/eller fysiske vansker kan være en stopper for utenlandsturer eller andre aktiviteter og om sommeren blir vi minnet på vanskene i ekstra stor grad nettopp på grunn av medier, facebook, reisereklamer og også i det sosiale.


http://www.freeliving.no

Da er den store utfordringen og skille seg selv fra andre i positiv retning. Hva har jeg klart denne sommeren som er bra for meg? Hva har jeg opplevd som er bra?

Jeg har vært så heldig å få dra på to koselige hytteturer, solen har virkelig stått på i Norge i år, vi har både vært på besøk hos venner og hatt besøk av fine folk. I tillegg har vi startet med et filmprosjekt som dere skal få lese mer om senere.

Utfordringen er å se hva jeg selv har gjort denne sommeren og hvor fint jeg selv har hatt det.

 

Hva tenker du om dette temaet?

Har du kjent på noen utfordringer når det kommer til ferie? Hva er dine tips?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg