Hypomani og omgivelser

Dette innlegget handler om hypomani. Jeg hadde et intervju med VGpluss for en stund tilbake hvor jeg snakket om hypomani. Du kan se filmen ved å TRYKKE HER.

 

I går var jeg i Oslo og så på musikalforestillingen Jeppe på Chat Noir. Det var utrolig kult og veldig stas! Elsker å gå på teater, men det gjør ikke økonomien min…

 

Da vi kom til Oslo igår så jeg meg rundt. Jeg observerte livet og menneskene i hovedstaden. Det første jeg tenkte var at det kanskje ikke hadde vært så ille å bo i Oslo allikevel. Det er sentralt, det skjer mye hele tiden og det finnes utallige muligheter der.


http://weheartit.com/entry/80282718

 

Da forestillingen var ferdig, var jeg rellativt rolig og vi dro videre til noen venner. Jeg var litt sliten i hodet etter å ha overbrukt konsentrasjonen, men glad og fornøyd etter en utrolig kul opplevelse. Tanken om å bo i byen ville ikke gi helt slipp.

Litt senere på kvelden dro jeg til min venninne for å sove der. Hun bor midt i Oslo by, men litt skjermet fra veistøyen. Da vi hadde lagt oss, lå jeg og hørte på stillheten og følte meg litt som hjemme.


http://weheartit.com/entry/80282718

Jeg oppdaget plutselig at hodet mitt jobbet ganske fort til at klokken var blitt tolv på natten. Det kjentes litt ut som at den stresset, mens kroppen var rolig. Jeg hadde plutselig et symptom på en hypomani.


Bilde fra VGpluss-filmintervju av Annemor Larsen. (Se intervjuet ved å trykke på bildet)

Det bekymret meg egentlig lite. Jeg tenkte ikke “nå kommer hypomanien”, men det fikk meg til å tenke litt… Hva kommer dette av?

Det tok ikke så lang tid før jeg innså at det kan ha vært Oslo by.  En annen ting var forestillingen, men jeg var ikke spesielt gira etter det heller (i hypoman forstand). Jeg tenkte, etter dette, litt annerledes.


www.blingme.tumblr.com

For meg, så tror jeg det er en fordel å bo litt på landet. I Oslo er det tilgang på alt. Det er ikke like mange fristelser hjemme. Her får jeg en viss ro. Oslo er flott på mange måter og jeg elsker at det er en så urbant og variert by, men det er også en hektisk by. Det er ikke så lett å holde meg rolig og ikke bli hauset opp av livet, bilder, kollektivtrafikken, sirenene, mange mennesker osv. Det er en tettpakket by og ikke mye pusterom. 


http://weheartit.com/entry/39574423/search?context_type=search&context_user=heathbitter&query=capital+trafic

Det jeg synes er aller mest spesielt med denne oppdagelsen, er at forrige gang jeg oppholdt meg et døgn i Oslo ble jeg hypoman ganske med en gang jeg ankom byen og da jeg kom hjem fikk jeg et hardt slag i hodet. Jeg gjør alltid det når jeg ikke er klar over at jeg er hypoman før i ettertid av episoden.


// weheartit.com/entry/63481799

Samtidig er det viktig å nevne at dette er nok hva man er vant til. Kanskje det ville vært helt motsatt for deg?

Poenget er at det kan være lurt å tenke over om dine omgivelser kan ha innvirkning på dine opp og/eller nedturer. 

Del gjerne dine tanker rundt dette i kommentafeltet under innlegget. Det er nok mer sammensatt enn jeg forklarer her og mange ulike faktorer som spiller inn, men hva tenker du umiddelbart etter å ha lest dette?

God helg 🙂

4 kommentarer
    1. Hei 🙂 Jeg kom over bloggen din etter jeg leste om deg i budstikka (kjæresten min tipset meg). Jeg ble veldig lei meg da jeg innså at jeg hadde gått glipp av foredraget ditt i dag, men leste også at du har skrevet en bok? Hva heter den, og hvor selges den?
      Jeg har en psykisk lidelse som kan ligne litt om den du har, borderline, du har kanskje hørt om den? Jeg vil bare si at jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver og at det er godt å vite at det er noen som ikke er redde for å dele historier som er litt tabu i andres øyne. Stor respekt til deg for det:)
      Håper du har en fin kveld 🙂

    2. hei:)
      jeg kom over bloggen din over et søk om mer info om bipolar lidelse. jeg har akkurat fått diagnosen. og kjenner meg igjen i det du skriver. og det å lære seg tidlig tegn er jeg helt grønn ( kanskje ikke så rart, fikk jo tross alt diagnosen ca 2 mnd siden) jeg fikk også diagnosen ADHD. har den følelsen om å lære denne diagnosen å kjenne må jeg gjøre selv, ikke akkurat så mye hjelp å få på DPS. så da trekker jeg meg til andre som kjenner til dette bedre enn meg.
      jeg har aldri peil når jeg er høyt oppe, jeg kjenner det aldri sjøl, får alltid en kommentar av gubben. men når jeg leste at du skreiv lister, da kjenner jeg meg voldsomt igjen:) enkelte perioder er jeg en liste frik. og gubben blir gaaal av mine lister, selvom han ikke ser dem legger han merke til at jeg gjør førti ting på en gang og klikker på kvelden fordi jeg fortsatt ikke er ferdig. for de listene skulle gjerne ha blitt gjort i går. men dagen etter nye lister og mye av det samme.
      et annet tegn jeg kan med meg selv er shopping og se etter nytt hus å bo i. jeg elsker å flytte. har bodd lenge i Svelvik, og har prøvd å flytte flere ganger, men gubben nekter. har sett på hus i Telemark, Tinn faktisk. er helt PÅ at jeg Skal bo der. og jeg har aldri hvert der. så når jeg har hvert høyt oppe så har jeg finni hus og bydd på huset fått prospekt og lagt planer. så det blir mye bortforklaringer når jeg er nede igjen. så ut i fra det kan jeg ikke en shit om meg selv og min bipolar lidelse. og vil gjerne vite mer om hvordan man legger merker til tidlig tegn. og siden du kjenner til dette mye mer enn meg, kunne du skrivd litt om tidlig tegn på hypomani????
      ha en fin kveld videre:)

    3. lene: Hei Lene og takk for lang kommentar her på bloggen. Jeg mener at jeg har skrevet en del om det tidligere. Under kategoriene “Tips og råd” og “anbefalte innlegg” ligger de fleste innleggene med hjelp til dere lesere.

      I tillegg har jeg et søkefelt i høyre kolonne på bloggen hvor du kan søke på ord også er den koblet opp via google, så da kommer alle innleggene opp hvor jeg har brukt ordene du søker på. Jeg håper du vil prøve ut søkemotoren og gi meg beskjed dersom du ikke finner det du leter etter.

      En fin kveld til deg også! 🙂
      Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg