Kriterier for en god psykolog

Jeg fikk nettopp et spennende spørsmål på Facebooksiden til bloggen (www.facebook.com/tankekjor) som jeg tenker kan være rellevant å skrive om her.


// weheartit.com/entry/83883091/explore?context_user=rosaisabella&page=4

Hva er dine kriterier for en god psykolog?

Det hele bunner i god kjemi, men her er noen ting jeg mener er ønskelig for en god behandling hos psykolog.

– At hun/han er en god lytter

– At psykologen holder det hun/han lover (f.eks. om det skal gjøres noe til neste time, ringe osv)

– At hun/han hjelper meg å få i gang praten ved å stille spørsmål

– At hun/han fortsetter å stille spørsmål gjennom samtalen

Spørsmål fra psykologen er viktig for meg, fordi det får meg til å tenke igjennom det jeg sier og hjelper meg å tenke nytt – noe jeg mener er med på å snu tankegangen min. Det hjelper ikke bare å bruke psykologen som søpplebøtte. Jeg ønsker å kunne tenke litt annerledes når jeg kommer ut fra timen hos psykologen.

 


// www.thegirlandthelion.tumlr.com

 

– Kjemien mellom psykologen og meg er, som nevnt, det viktigste. At vi tenker i samme baner og at praten går lett

– At jeg har tro på at denne psykologen kan hjelpe meg å få det bedre

– At psykologen viser at han/hun tror på at vi skal få til en endring, sammen

– At han/hun ikke bare er opptatt av statistikker, skjemaer, medisiner og diagnoser, men er i stand til å se mitt liv i en sammenheng og ikke bare i en diagnosesammenheng

– MEN, at dersom det er snakk om en diagnose; at hun/han har nok kunnskap til å kunne forklare meg hva/hvorfor osv.

– Er ærlig. F.eks. hvis hun/han ikke har nok kompetanse om noe – si det istedet for å late som (vi gjennomskuer ofte sånt ganske fort)

– At jeg føler meg trygg på psykologen og på at jeg kan si hva jeg vil, gråte, være frustrert og sint osv.

– At vi setter oss mål for behandlingen, ikke i tid, men i mål for livet mitt og mål for at jeg skal få det bedre og hva vi kan gjøre for å oppnå det

– At hun/han motiverer meg til å fortsette behandlingen dersom jeg selv mister motet

// www.blingme.tumblr.com 

 

Hovedstikkordet er god kjemi. Er ikke kjemien på plass kan det være vanskelig å komme noen vei i det hele tatt.

Les gjerne om “Hvordan bytte psykolog” – TRYKK HER

Legg gjerne til punkter i kommentarfeltet under dersom du har punkter som er viktige for deg, men som ikke står på listen over. La oss prøve å lage en god, utfyllende liste som kan være til hjelp for både psykologer og brukere.

 

Ha en fortsatt fin dag! 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg