Tips om å være åpen om psykisk helse

Jeg har skrevet en del om åpenhet rundt psykisk helse tidligere. Det er faktisk en egen kategori her på bloggen, som du finner HER.

I det siste har jeg fått flere henvendelser fra fine mennesker som selv ønsker å ta skrittet, å være åpen om sin egen psykiske helse. Derfor tenkte jeg å slenge ut noen tips for å gjøre veien til åpenhet litt enklere.


 

Jeg har blant annet skrevet disse innleggene om åpenhet tidligere:

(trykk på tittelen for å komme til innlegget)

 

 

Når jeg skriver dette, er det ut i fra egen erfaring. Situasjoner og problemstillinger er veldig individuelt og jeg har ikke fasiten. Hvordan DU ønsker å gå frem er selvfølgelig helt opp til deg, men jeg håper dette kan være litt til hjelp.

 

Tenk over:

  • Er jeg klar?
  • Hvem skal jeg snakke med først?
  • Hva ønsker jeg å dele? Hva vil jeg ikke gå inn på? Vær så konkret som mulig.
  • Er det greit at de du snakker med forteller dette til andre? Hvis ikke, kan det være lurt å si noe om det.

Jeg anbefaler at man diskuterer dette med et eventuell psykolog eller kanskje med en pårørende som kjenner til situasjonen. Det kan være godt å støtte seg til noen som allerede vet.

Det kan også være til god hjelp for deg å snakke om opplevelsen underveis og evaluere i ettertid hvordan det gikk.


// thegirlandthelion.tumblr.com

Vær så konkret og ærlig som mulig når du forklarer situasjonen din. Prøv å forklare så godt du kan, gjerne med eksempler.

Dersom det er tilfelle; si noe om hva du trenger fra dem du forteller det til. Er det noe du ønsker at de skal gjøre for at det blir lettere for deg å håndtere problemene?


// thegirlandthelion.tumblr.com

Si gjerne noe om at du får hjelp, hvis du får det. Det gjør at lytteren, i ettertid, kan være tryggere på din situasjon. Ofte forteller vi for å møte forståelse, ikke bekymring. Da er det viktig at vi selv fjerner bekymringen.

Dersom du forteller personen om situasjonen din for å få støtte til å skaffe profesjonell hjelp kan det være lurt å si akkurat det.


// thegirlandthelion.tumblr.com

Det høres kanskje teit ut, men for meg hjalp det å øve på det jeg ville si. Det tok meg en del forklaringer før jeg fikk helt dreisen på det. Jeg lærte mye av reaksjonene jeg fikk, blant annet.

Henvis gjerne til informasjonssider på nettet. Google kan (forhåpentligvis) gi deg fine nettsider med informasjon om din diagnose/problematikk. I tillegg skal helseinstansene ha gratis brosjyrer om de fleste diagnoser.

 

Jeg vet ikke om det er noen trøst, men jeg synes det verste ofte er innledningen. I starten kom det sjelden naturlig å snakke om. Da samtalen først var i gang, gikk det som regel bedre enn forventet.

Og lettelsen etterpå er ganske behagelig.

// thegirlandthelion.tumblr.com

Mitt viktigste tips er å ta opp temaet når du er i en god periode i livet ditt. I nedstemte/oppstemte perioder kan, hvertfall jeg, ha litt vansker med å ordlegge meg på riktig måte. Dette kan føre til misforståelser med dem jeg prater med.

(I noen situasjoner er det selvfølgelig nødvendig å ta det opp der og da, men det kan i de tilfellene også være bra å ta opp tråden igjen når du har det bedre med deg selv.)


// thegirlandthelion.tumblr.com

Var det noe nyttig informasjon her? Er det noe du ønsker å legge til, så gjør det gjerne i kommentarfeltet.

Til slutt vil jeg dele dette:

Åpen, ærlig og like blid!

6 kommentarer

Siste innlegg