Om å kjøpe lykke

“Henrik. Du må hjelpe meg å velge. Skal jeg ta motorsykkellappen, ny tattovering, kjøpe meg scooter eller skal vi begynne å pusse opp loftet snart? Kanskje jeg skal selge bilen min og kjøpe en nyere?”

“Hæ?”

“Eller så kan vi skaffe oss hund? Men jeg må gjøre en av tingene i nær fremtid!”

“Hvorfor det?”

Og så startet samtalen om hvorfor det. Hvorfor har jeg så stor trang til å utføre/kjøpe noe drastisk akkurat nå? Hva gjør at dette må skje idag?

Det eneste jeg visste var at dette ikke var noen hypomani. Dette er reelle ønsker og mål jeg har, og jeg ville bare gjøre en av tingene – hadde jeg vært hypoman hadde jeg nok hatt planer om å gjøre alt, .


// weheartit.com/entry/87845272/explore?context_user=xiomita&page=7

Hittil har ikke 2014 vært helt “mitt år”. Jeg har vært gjennom en depresjon, en operasjon, et par fysiske plager, tre utfordrende slutteprosesser og et ganske omfattende psykologbytte, for å nevne noe.

Jeg har vært en følelsesmessig berg- og dalbane og alle disse utfordringene gjør meg ganske nedtrykt.

 

Rekk opp hånda den som aldri har gjort det i større eller mindre grad! Å kjøpe glede er noe de fleste er kjent med. Det er enkelt og fristende og jeg tror mange av oss gjør det helt uten å tenke over at det er akkurat det vi gjør. Hvertfall er det sånn for meg.

Jeg har en alt for fornuftig kjæreste som fort drepte den gleden for meg…  Etter en lang samtale om hva dette kunne komme av, fant jeg det jeg tror er svaret. Jeg ønsker å kjøpe en ytre glede, i håp om å få det bedre med meg selv.


// thegirlandthelion.tumblr.com

Men hadde jeg blitt lykkelig? Kanskje for en liten stund, kanskje ikke i det hele tatt, kanskje jeg til og med hadde følt på anger? Dette er bare store, drastiske handlinger for å dekke over en utfordrende hverdag. 

Det er lett å kjøpe ytre glede, men jeg tror ikke det hadde vart så lenge… Jeg må prøve å ta tiden til hjelp og bygge meg opp igjen innenfra og finne gleden som bor i meg. For den er der, ett eller annet sted.

Og hvor kan jeg lete?

  1. I trening og turer
  2. I meningsfylte arbeidsoppgaver
  3. I mestring
  4. Med venner
  5. I nok søvn og avslapping

– for å nevne noe

Hva tenker dere?

4 kommentarer
    1. Jeg også ville hatt et bedre liv med lappen fordi det ville gi meg en frihet til å gjøre de tingene som gleder meg i hverdagen utenom hobbyen min som er å være kreativ med å lage kort. Jeg er selv psykisk syk og kan ikke jobbe så uten hobbyen min hadde jeg fått oftere depresjoner enn hva jeg gjør nå så jeg er evig takknemlig for at jeg har noe å gjøre som gir meg følelse av mestring 🙂 I forhold til det du nevner om å kjøpe ting for lykke er jeg ganske lik som deg. Jeg vil også kjøpe ting jeg vet gjør meg glad og tenker ikke over at gleden forsvinner etter en stund og da trenger jeg en ny ting eller f eks opplevelser. Det blir som en lykkerus man kan leve på for å føle seg bedre tror jeg.

    2. Tror det hadde blitt scooter på meg! Har mclappen, tatoo og hund fra før (vil ha flere tattisser, men det prioriteres ned av fornuften(også kalt kona) he he 🙂

    3. Jeg vil bare si at det å få lappen gir ikke noen lengre form for lykke! Det er praktisk, men kan like gjerne føre til at man blir mer ensom, siden man ikke møter folk på tog, buss, rundt omkring. Når du har lappen møter du de bare i butikken, eventuelt vinker til dem! Om du ikke passer på å møtes og kjøre sammen osv. da:)
      Trur det er viktigere å se på det du har og se om det er noe du må endre for å få balanse, er lappen en av tingene du trenger, så begynn på den, ta den bit for bit, da gjør du hvertfall noe som går imot et mål og det gir deg glede 🙂 Eller dra ut å reis! Det anbefaler jeg, reise gir mer lykke enn lappen 🙂 Ikke tru du er låst i den bosituasjonen du er i, du kan alltids gjøre noe annet..
      Det er du som er ved roret ditt, forhåpentligvis! 🙂 Velg kurs selv! Ikke la andre påvirke deg og fortelle deg hvem eller hva du er, du er sterkere enn dem! =)
      Stå på, du er helt genial på blogging 🙂 Og husk at du kan blogge fra en strand og!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg