Dagens tema: Angst

De som har fulgt meg på facebook har kanskje fått med seg at jeg ble intervjuet på TV2 Nyhetskanalen idag. Både i VG igår og TV2 idag har tema vært angst.

Siden det er oppe i dagen og jeg selv har frontet det så tenkte jeg å skrive et innlegg til dere om angst.

Jeg har skrevet om angst tidligere også. De innleggene kan du lese her:

“Til deg som sliter med angst”

“Panikkangst”

Tips om angst

“Tips om angst nr. 2”

// weheartit.com/entry/67122829/via/klaudia_nirvana

Jeg har som dere kanskje skjønner brukt mye tid på å skrive om angst fra før, så tips og råd går jeg ikke så mye inn på nå.

På nyhetene idag var vi så vidt innom hvor man kan oppsøke hjelp. Det første du bør gjøre dersom du sliter med angst er å dra til fastlegen eller helsesøster på skolen. Begge har taushetsplikt ovenfor foreldre, men kan råde deg til å snakke med dem.


// weheartit.com/entry/66041014/via/Intenebrissunt?pgx=EntryNotBoxed

Hver kommune har ulike tilbud og aktiviteter til mennesker som sliter psykisk. Her i Asker har vi blant annet “Aktivitetshuset”, Cabaret for øyeblikket (teatergruppe), Aktiv Fritid (fritidsarrangementer), Aktiv på Dagtid (trening), nakuhel (diverse hobbyer og interesser).


Personlig bruker jeg kun treningstilbudet, men er kjempefornøyd med det! Har også hørt at andre er veldig fornøyde med andre tilbud i Asker.

De fleste kommuner har en del tilbud. Det kan bare være veldig vanskelig å finne dem på egenhånd. Da kan du for eksempel ringe kommunens servicekontor eller høre på legekontoret.

 

 

MEG OG ANGST

Personlig så sliter jeg mest med angst i kombinasjon med depresjon. Det er veldig vanlig.

Jeg sliter mest i store folkemengder og hvis jeg drikker alkohol, så kan jeg fremprovosere et panikkangstanfall (les mer om panikkangst HER).

Jeg kan også få angst for nesten alt når jeg er deprimert. Når jeg er frisk så er jeg ikke redd for stort (mener jeg selv).

Har du noen spørsmål rundt temaet, angst?

3 kommentarer
    1. Hei.
      Skrev en melding til deg et annet sted på bloggen din også ang. angst.
      Da jeg så navnet tankekjør kom jeg til å tenke på at du kansje er høysensitiv.
      Har du sjekket det? Det kan anbefales.
      Jeg kjenner meg veldig godt igjen i ordet tankekjør ved at tankene mine kverner på høygir når det har blitt for mye “input” for meg.
      Jeg er selv høysensitiv og har dermed et behov for å skjerme meg fra for mye mas og stimuli. Jeg trenger ro rett og slett. Hvis ikke kverner det i hodet på meg på høygir og det kan medføre problemer med å sove om natta f.eks.
      Sjekk http://www.hsperson.no
      Det er hjemmesiden til foreningen for høysensitive i norge. Der er det en test du kan ta for å se om du er høysensitiv.
      Sjekk den!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg