Stemningsregistrering

Det var et langt ord! Men det er også et viktig ord. Det har hjulpet meg masse de siste tre årene.

Klikk.no la nylig ut en artikkel om akkurat dette hvor jeg og et par andre er intervjuet. LES ARTIKKELEN VED Å TRYKKE HER.

Jeg trodde jeg hadde skrevet om det før, men finner ikke innlegget, så da skriver jeg litt om det igjen. Dette er også noe jeg tar opp i foredragene mine der det er rellevant.


// Foto: Ole Walter Sundlo – sundlofoto.no

Hovedpoenget er å registrere humøret hver dag. Dette kan gjøre det enklere å se det store bildet. Kanskje du kan se om du har noen episoder som går igjen. Kan det ha med årstid, hendelser, medisiner eller menstruasjon å gjøre? Er det andre faktorer som spiller inn?

Stemningsregistrering kan gjøres på flere måter. På skjema eller i app. Se mer på Bipolarforeningens sider, eller ved å TRYKKE HER.

 

For min del har det vært veldig nyttig når jeg skal måle fremgangen min. En gang i året setter jeg meg ned å lager en oversikt over hvor mange depressive, hypomane og friske dager jeg har. Det er det eneste verktøyet som kan vise meg svart på hvitt at det har blitt bedre i løpet av de siste tre årene.

Det er også veldig nyttig for å se om jeg har noen mønster i episodene og når jeg har blitt kjent med det mønsteret er det lettere for meg å ta forhåndstegler når jeg vet at det kommer.

I tillegg kan jeg lettere svare når psykologen spør meg hvordan jeg har hatt det i det siste. Hvis jeg er i en episode akkurat da, kan jeg gå tilbake å se at det ikke nødvendigvis har vært sånn så lenge som det føles ut som. Noen ganger kan det også være vanskelig å huske hvordan humøret faktisk har vært i det siste.

Jeg har funnet skjemaet veldig nyttig og håper du vil prøve det også, eller tipse noen du kjenner om det!


// Foto: Ole Walter Sundo – sundlofoto.no

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Facebook – facebook.com/tankekjor

Instagram – @tankekjor

Twitter – @tankekjor

 

(Og hvis du ikke har sett Oljebarnaepisoden kan du se den ved å TRYKKE HER.)

 

Alt godt, fra

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg