Det hadde vært fint å vite…

Jeg var 18 år og hadde kun sett psykiatriske sykehus på film. Plutselig skulle jeg låses inn i galskapen. Jeg hadde tusen spørsmål. Det var heldigvis ikke som på film. 

I dette innlegget tenkte jeg å gi dere svar på noen praktiske ting om en innleggelse. Mye av det jeg lurte på fikk jeg svar på allerede ved inkomstsamtalen som alle pasienter har. Allikevel hadde det vært fint å vite det på forhånd. Og skal jeg gjette, så er det nok veldig mange andre som lurer på det, selvom de ikke skal legges inn på psykiatrisk avdeling.


Dette er et pasientrom på Blakstad sykehus. Senga er overraskende god å ligge i!

 

 

Måltider

Maten er helt ok. Brød/knekkebrød til frokost og lunsj. Varierte middager, men mye husmannskost. Måltidene spises felles. Allergimat og vegetarmat er mulig å få de aller fleste steder om du spør.

 

Får jeg gå ut?

Dørene på Akuttpostene er låst, men mange får gå ut likevel. Det blir tatt en vurdering på samtalene med behandler om du kan få gå ut på egenhånd, eller om du må ha med følge.

 

Må jeg bruke medisiner?

Nei, ikke alle bruker medisiner. Dette diskuteres med legen. I de fleste tilfeller er det du som tar valget om du skal ta medisiner eller ikke, men jeg anbefaler alltid å høre på legen. Still heller spørsmål om du grubler på noe. Husk at de er der for å hjelpe deg.

 

Hva om jeg tar medisiner fra før?

Dersom du allerede tar noen medisiner (av alle slag) får du det av sykepleier på det tidspunktet du pleier å ta det. Det er ikke lov å ha med egne medisiner inn på avdelingen. I noen tilfeller må medisiner bestilles, så jeg anbefaler å ta med for en dag eller to og gi dette til sykepleier når du kommer.

 

Hva kan jeg ha med meg inn?

Når du kommer går du, sammen med en ansatt, gjennom tingene dine. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle hva du får lov å ha på rommet og ikke. Som regel kan du ha med elektronikk, men at ledningene låses inn når de ikke er i bruk. Ettersom dere går igjennom tingene dine, trenger du ikke tenke så mye på hva som er lov og ikke. Det som ikke er lov, låses enkelt og greit inn, så får du det tilbake ved avreise. Ta med deg vanlige klær (du slipper å gå i sykehuspysj) og det du trenger av toalettsaker. På mange avdelinger har de også vaskemaskin.

 

Blir jeg lagt i belter eller må ha på meg tvangstrøye?

Ikke sånn helt uten videre. Jeg har aldri sett en tvangstrøye. Belteseng skal kun brukes i alvorlige tilfeller hvor pasienten er til ekstrem fare for seg selv eller andre, og kun til pasienten har roet seg ned. (Dette har vi lest mye om i media i det siste).


 

Er alle avdelingene like?

Det er mange ulike avdelinger på sykehusene. Akuttavdelingen på Blakstad er delt i flere seksjoner og i to “typer”. En av avdelingene er ganske steril, med få møbler og plastbestikk. Den andre er litt hyggeligere. Mer som et sykehjem. Hvilken avdeling du kommer inn på varierer av alvorlighetsgrad og du kan bli flyttet mellom avdelingene ved behov. Bildet over er i gangen på en av de mer “hyggelige” avdelingene. Dørene er inn til rommene.

Slipper jeg noen gang ut igjen?

Ja, du slipper ut igjen. Ved behov henvises man også videre til et team eller en behandler på utsiden i ettertid. Antall innleggelsesdøgn varierer veldig. Noen er på Akutt bare et par dager, mens andre trenger lenger tid. Dersom legen ser at det kan ta flere måneder blir du, som oftest, henvist videre til en annen post.

 

Mister jeg førerkortet ved å bli innlagt på psykiatrisk sykehus?​

Ikke sånn uten videre. I mitt tilfelle hadde jeg ikke vært i stand til å kjøre bil. Jeg var for syk og for uoppmerksom. Derfor leverte jeg inn førerkortet mitt ved innleggelse, og det er nok heller ikke anbefalt å kjøre bil når man er innlagt. Jeg vet ikke hvordan reglene er, og det er helt sikkert ulik praksis på dette, men man mister ikke lappen for godt bare ved å legges inn.

Dersom en må ta sterke medisiner for en kort periode, kan man bli nektet å kjøre i det tidsrommet. Selv har jeg stått på en medisin over flere år, hvor vi måtte søke til Fylkesmannen om godkjenning en gang i året. Da måtte jeg legge ved attest fra lege om at det var trygt at jeg hadde førerkort. Dette diskuteres med lege dersom det blir aktuelt med oppstart av medisiner.

 

Spør gjerne under dette innlegget om det er andre ting du lurer på, så fyller jeg ut etterhvert.

4 kommentarer
    1. Dette var ett veldig fint og bra innlegg. Har kjennskap til flere som er/har vært innlagt, kjekt å vite hvordan det foregår 🙂
      Ha en fin kveld vidre!

    2. Om man mister førerkortet kommer an på hvorfor du er innlagt og, og om du er skikka til å kjøre. Er man psykotisk så er man rett og slett ikke skikka til det og da er det for alles ve og vel best å miste sertifikatet.
      Og alle havner ikke på akuttpost først, noen havner av og til direkte på DPS feks. Der er det forskjellig om dørene er låst eller ikke. Det DPSet jeg sogner til finnes det omtrent ikke låste dører, iallfall ikke ut.
      Ellers så har jeg erfart at å smiske med kjøkkenpersonellet/de ansatte ofte kan hjelpe på maten. Hvis man uttrykker hele dagen hvor lyst man har på kake, kan det være man får vafler liksom. Eller hvis man er eneste pasient på avdelinga og sier man har lyst på pannekaker til kvelds er det og en mulighet. Men det kommer veldig an på personal til personal og sted til sted. Noen steder har de nesten ikke ingredienser til å gjøre noen ting fordi de får all maten fra storkjøkken.
      Og angående medisiner, går man på p-piller er det en fordel å ta med sitt eget brett.
      Og en ting til å være litt obs på er å ikke ta med for mye verdisaker siden det ikke er alle steder en har mulighet til å låse dører.

    3. Hei!
      Ville bare si ifra at dette innlegget desverre har blitt kopiert av ei jente som har lagt det ut på sin blogg som egen tekst😐

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg