Tallinn, reiseguide-ish

Vi har vært på kjærestetur til Tallinn, og kost oss MASSE! Det var faktisk vår første tur helt alene på de 5 årene vi har vært sammen, og det har vært skikkelig gøy!

Jeg googlet mye før jeg dro, og fant mye god informasjon. Dessverre var en del av det litt utdatert, så jeg vil gjerne skrive en post til dere som skal dit og til dere som er nysgjerrige. Hvis du bare vil lese om vår tur, kan du scrolle ned til overskriften HENRIK OG NINA REISER ALENE i dette innlegget.

Jeg fant en kjempefin “turguideside” som var ryddig og fin. Her fant jeg blant annet en enkel turguide som fikk oss gjennom mye av gamlebyen, og nyttig informasjon om mye annet. Eneste minus er at jeg ikke vet når den er skrevet, så noe har kanskje endret seg. Den finner du HER.

Beklager på forhånd at bildene mine er så sinnsykt dårlige. Glemte speilrefleksen hjemme..

 

HOTELL

Hvis du vil bo i gamlebyen, noe som sikkert er kjempekoselig, ble jeg anbefalt Hotel Telegraaf. Det var dessverre fullbooket da vi skulle bestille ca. 3 uker før. Jeg ville veldig gjerne bo på Von Stackelberg hotel, men det var ganske mye lenger å gå til gamlebyen derfra. Vi valgte Nordic Forum Hotel som også har fått mye bra omtale. Det er et litt nyere type hotell som kan sammenliknes med Choice hotellene hjemme. Et lite minus var at internettet var ganske dårlig. Det spilte ikke noen rolle for oss, men det er jo greit å vite for dem som skal reise ganske snart. Regner med de fikser det på sikt.

Hotellrommet var veldig fint, med en frokostbuffet med godt utvalg. Personlig synes jeg ikke frokosten var så god, men de hadde alt fra egg og bacon til pannekaker og croissant. Det beste var at vi kunne vi tusle opp i øverste etasje i morgenkåpe og badetøy for å bruke basseng og et lite treningsstudio, eller ta en øl i boblebadet og se utover gamlebyen. Det var også sauna der. Med astma var dette en helt syk opplevelse for meg. Etter ti minutter i saunaen kunne jeg puste lettere enn jeg har gjort på flere år!

Det var bare tre minutter å gå bort til gamlebyen og vi fikk turkart som var veldig oversiktlig. Alle gatene er godt merket, noe som var veldig deilig! (Vi bodde ved den røde pila)

 

SHOPPING

Vi besøkte Kaubamaja, Viru Center og Stockman. Det er mye dyre merker til lavere pris enn i Norge, men hvor stor forskjell det er, vet jeg ikke. Kaubamaja, som ligger rett bak Viru Center, var en gigantisk outlet med alle mulige merker til 50-70%.

Rød pil: Hotellet. Blå ring: kjøpesenter

 

 

MAT

OLDE HANSA

Restauranten ligger rett nedenfor rådhuset som er sentrum av gamlebyen. Dette var en opplevelse i seg selv. I det du går inn i restauranten går du rett inn i middelalderen med kostymer, musikk og annerledes mat. Her kan du få både kanin, bjørn, villsvin, elg og hjort, men også “vanlig” biff. Suppene var også veldig smakfulle og mektige. Vi ble umiddelbart “Lord” og “Lady” og ble spurt om vi ville betale med magic (kort), gullmynter eller papir.

Ølet lager de selv, så det kan ta opp til 20 minutter å få den, men etter Henriks mening var den helt sinnsykt god.

En liter øl og et spesielt måltid:

Doene på Olde Hansa:


Dette er en vask:

 

PEPPERSACK

Naborestauranten. Litt samme følelsen, men i litt moderert grad. Her hadde de byens beste øl i følge Henrik.

 

OLIVER

Inn gjennom en koselig passasje og ned i en kjeller finner du Oliver. Her kan du få litt mer “vanlig” mat og det tok kort tid å få den. Superkoselige lokaler, og den estiske servitøren vår kunne til og med norsk! Det var ganske kult.

 

BEERHOUSE

Dette var en stor skuffelse for et kjærestepar på tur, men hadde sikkert være skikkelig gøy om vi hadde vært en gjeng. Maten var skikkelig god, når vi først fikk den. Vi bestilte Pork Fest, eller noe sånt, etter anbefaling fra servitøren og dette var en ny og kul opplevelse. Det var bare et gigantisk kjøttstykke med sennepsaus og det var skikkelig saftig. Ikke potet eller grønnsaker, noe som gjorde det hele enda litt kulere.

Her brygger de også ølet sitt selv, men det tok alt for lang tid å få både den og maten. Servitøren var sur og musikken (korps) var kjempeslitsomt! Jeg har blitt anbefalt stedet av mange, så jeg håper vi bare var uheldige.

 

SIGTHSEEING

To kjempefine runder i gamlebyen finner du her: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/tallinn/turist.html

Hver av disse rundene tok ca. 2-3 timer. Vi oss god tid og gikk inn i flere av museene, men hoppet over et par av punktene på lista, som f.eks. markedet.

Det kuleste var å gå inn i tårnene. Også var det så mye kul musikk i gatene!

Rådhuset:

Oppe der satt vi og drakk øl. Trappen opp er i det tårnet du ser og trappene er så smale at det kun kan gå en person opp eller ned av gangen. Det er også veldig bratt. Jeg ble støl i bena. Creds til de som jobbet der på 1300-tallet! Bare trappen var en kul opplevelse i seg selv.


 

 

PATAREI PRISON

Siste dagen dro vi til Patarei Fengsel i Tallinn (ca. 7 euro med taxi). Det var skikkelig kult. Anbefaler nok guidet tur der. Vi fikk alene og det var ingen skilt osv., så vi fikk bare sett hvordan det så ut – det var interessant nok i seg selv, men jeg skulle gjerne hatt noen historier også. Vi fikk en liten brosjyre hvor det stod bittelitt om fengselet.

I dette rommet hang de folk og et annet rom var malt rødt og brunt og hadde tykke vegger slik at de kunne skyte fanger uten at noen hørte det. Fargen på veggene var for å skjule blodet. Sykt.

Digga den veggen her!

 

God tur for deg som skal til Tallinn! Byen anbefales på det sterkeste!!

 

 

HENRIK OG NINA REISER ALENE

Jeg vet ikke om det er så spennende å lese om alt vi har gjort, men her kommer noe av det.

Vi dro mandag kveld og da vi kom til flyplassen fant vi fort ut at ingen av oss hadde sjekket inn og sendt bagasje alene. Vi skjønte ikke hvorfor vi ikke fikk sjekket inn på automaten, men skjønte etterhvert at referansenummer og flightnr. ikke var det samme..

Henrik satt igjen håndbagasjen vår i taxfree, men da vi først kom oss til gaten (med håndbagasje) kunne vi endelig roe ned litt. Hvertfall helt til vi så et lite skilt hvor det stod “Gate closing”. Vi skulle visst litt lenger innover i gangen, og det var ingen av oss som tenkte på at boarding kanskje var en liten stund før flyet skulle opp i lufta… Vi ble fraktet i buss til flyet og måtte spørre noen andre passagerer hvor de skulle, så vi ikke var på feil buss. De svarte at de skulle til en by på P og jeg fikk totalt panikk. Det viste seg, heldigvis, ganske fort at de skulle fly til Tallin og reise videre derfra.

Da vi endelig kom til hotellet fikk vi oss en gledelig overraskelse. Vi hadde fått oppgradert rommet vårt til buisness! Det var skikkelig stas!! Vi kom ned ganske sent og ville bare ha noe rask mat. Vi ble da forklart veien til en taco fast food restaurant 10 min oppe i gata. Hvorfor har vi ikke det i Norge??


(Tok ikke så mange bilder på hotellrommet..)

– Vi kjøpte noen kule glass/ølmugger fra Olde Hansa, som vi glemte igjen i restauranten deres etterpå…

– Middagen på Beer House var både bra og dårlig. Dårlig service og alt for store og lokaler (det mistet sjarmen litt), men sykt saftig mat (se bilde lenger opp)

– Vi har vært litt på shopping. Henrik har kjøpt en del, jeg har ikke kjøpt noe (flink).

– Den ene kvelden satt vi på Olde Hansa (les over). Vi glemte helt at vi var i 2016!

– Det var basseng, boblebad, badstu og sauna i øverste etasje på hotellet. Der var vi en del.

– Vi gikk bort til Okkupasjonsmuseet siste dagen. Begge var ganske slække og det første vi ser når vi kommer inn er store plakater med masse tekst, så vi snudde og gikk igjen.

– Været har vært ganske bipolart alle dagene. Mer enn i Norge. Men vi har hatt superflaks! Opphold når vi var ute, høljregn når vi satt inne.

– Jeg har blitt så forkjøla og hes at Henrik ble lei av stemmen min og ba meg bare peke etterhvert

– Vi gikk opp i tårnene rundt gamlebyen hvor trappene var så smale at kun én person kunne gå opp eller ned av gangen. Der tok vi en øl og så utover byen. Det var skikkelig kult!

Dette har vært en dødsbra tur! Takk for oss, Tallinn.

3 kommentarer
    1. Om du har lyst på lignende opplevelser som i Tallinn jeg anbefaler å reise til Warszawa. Det er like spennende men billigere og med bedre nattliv. Jeg anbefaler et sted som er kalt New Orleans, den er fantastisk klubb og topp restauranten på en plass!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg