Rock mot rus

På lørdag hadde vi et skikkelig spennede seminar med en utrolig god mann som heter Hans Inge Fagervik. Noen har kanskje hørt om han før? Han snakket om så mange ulike venskelige temaer at man skulle tro det gikk rundt i de små hodene våre, men neida. De fleste klarte å holde tråden ganske bra!

Jeg gjorde meg opp noen egne tanker som jeg tenkte å dele med deg i flere deler.

 

Første tema er alkohol

For han sa blandt annet dette:

– “Folk med dårlig selvtillitt drikker mer enn folk med god selvtillitt. De drikker for å føle seg bedre.” Det tror jeg veldig på faktisk. Selvom det er veldig vondt å høre og jeg skulle ikke ønske det var sånn… Alkoholen gjør faktisk noe med deg. Du får en utavdegsjælopplevelse, som for noen kan være bra, men det er jo ikke bra i lengden. Det er jo ikke den personen du er. Det må være vondt å gå å lengte etter den personen du er på fylla hele uka gjennom. Du glemmer den du egentlig er og det er jo den personen som trenger å bli sett.

 

En av grunnene til at noen blir alkoholikere er akkurat dette. De liker bedre den personen de er med promille. De drikker mer for å være en helt annen person, være mer selvsikker og det ene fører til det andre. Men du ser ikke at alkoholen ødelegger deg, det er de rundt som ser det. Du kan oppdage det du og, hvis du er heldig. Mange er det og kommer seg på beina igjen. De er tøffe!

 

 

Hans Inge fortalte oss om et forsøk som var gjort; Det ble arrangert en fest hvor det var arrangert fest. Gjestene fikk servert Claustaler med øletikette og ble brisene og motsatt. Dette var et bevis på at vi faktisk kan bli fulle på psyken. Jeg tenker her at det ikke bare kan være psykisk, men i mange tilfeller JA! Alle har jo vært med på fjortizzfylla! Latterlig at voksne mennesker faktisk også reagerer sånn!!

 

Alikevel så har alkohol en alkoholprosent som man tar opp i blodet og kroppen reagerer jo på det. Hjernen mister sine vanlige sperrer og det er her selvtillitten titter frem.

 

Hvorfor drikker folk så mye alkohol? Det er ikke bare selvtillitten som gjør at folk drikker. Jeg tror det kan være uttallige grunner:

– Vaner hjemmefra; Hvis foreldrene drikker mye

– Venner som drikker mye

– Vanskeligheter hjemme eller i miljøet

– Depresjoner

– Dårlig vane rett og slett

– Andre forslag?

Alkohol er en enkel måte og løse problemer på. Men den er rimelig midlertidig… En eller annen gang kommer problemene tilbake til deg og det skjer som regel så fort alkoholen er ute av kroppen. Og dermed er du pån igjen.

 

Fylla har skylda? Det sa Hans Inge er den feigeste unskyldningen han hører. Det er jeg helt enig i. For jeg tenker: Hvis du faktisk drikker så mye at du kan skylde på fylla… Hvem har da  skylda? Det er jo du som har drukket så mye, og bare du som har helt alt den giften i deg!

 

Han fortalte oss historer hvor ting ordna seg for folk og jeg tror virkelig det kan ordne seg for alle, det handler bare om å innse problemet og gjøre noe med det. Men hvis du ikke innser ditt eget problem, kan ingen gjøre noe som helst. Hvis du er i en situasjon hvor noe av dette er aktuelt, så ta tak i livet ditt før det er for sent! Jeg viser til innlegget igår; du er verdifull!

 

Jeg vet ikke om dette hadde noen sammenheng eller om det hadde noen mening for deg, men det var digg å få det ut hvertfall! Og jeg må vel understreke at jeg er ikke imot alkohol, jeg bare ønsker å hjelpe de som sliter med det lille ekstra.

 

 

Hans Inge Fagervik

 

-Fred ut

2 kommentarer
    1. Jeg er veldig fornøyd med at alkohol brukes som en utestengelse tid for mine problemer, men kan fort bli litt mye etter som at leveren sier ifra og man ikke klarer følge med lenger. Alkoholen hjelper med å lette på alle tankene/følelsene…
      Kjempe fin blogg Nina<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg