Rock mot rus – Narkotika

Som en oppfølger fra det forrige innlegget vil jeg bare fortelle deg at den første jointen blir 90% av gangene røykt i fylla.

Mange sier at de røyker hasj fordi de vil leve livet sitt før de dør, men du kan da fint leve livet ditt uten å røyke hasj?

 

Det skal nevnes at dette innlegget er mer enn oppsummering av Hans Inges foredrag, med noen innspill av meg selv. Det forige var mer refleksjoner fra meg selv. Dette fordi jeg synes det er viktig å få det ut til dere som leser denne bloggen og for å ha det her til en annen gang så jeg kan gå tilbake og lese det selv. Du må ikke lese??

 

 

Få vil prøve hasj første gang. Mesteparten av ungdommene idag er imot, men så er du på en fest og du er kanskje full og du tenker; hvorfor ikke prøve bare en gang? Så er det ikke så ille som du trodde likevel. Det er det, du bare ser det ikke. Hasj er faktisk den aller største og farligste porten til alle andre narkotiske stoffer FORDI:

-det skader hodet og den siste som merker det, det er deg.

 

Når en har prøvd hasj en gang eller to er det kanskje spennende, men hva skjer etter det? Narkotiske stoffer kan ødelegge mye av hjernecellene dine. Og etterhvert savner du kanskje de første gangene med spenning. Du finner noe som er mer spennende.. Noe sterkere.. Nye stoffer for å få den samme opplevelsen. Allerede her har du ødelagt for deg selv. Du har ødelagt selvinsikten, konsentasjonen og ikke minst selvrespekten. Du er kanskje blitt sosialt begrenset, men du ser selvfølgelig ikke på deg selv som en narkoman. Jeg ville nok sett på meg som en som bare lever livet tror jeg.. Til det fulle! Mens det varte hvertfall?

 

Hva er egentlig en narkoman? En narkoman er en som er avhengig av narkotika fysisk eller psykisk. Dersom en “må” ty til et narkotisk stoff av en eller annen grunn, går en under kategorien narkoman.

 

En ond sirkel

De sterkeste dopene går ofte rundt på markedet. Det er ofte slik; Det går mye av det, inntil noen blir skikkelig GAL av det, gjør noe skikkelig drastisk. Så forsvinner det. For en stund. Så er det tilbake på markedet som et skikkelig bra dop. Til noen gjør noe drastisk eller blir gal og havner på Dikemark. Så forsvinner det? Så er det tilbake.. Osv.

 

Jeg vil sitere Hans Inge: “LSD er til å bli gal av. Etter 1,2 eller 6 ganger kan du være klikka i huet. Ecstacy derimot er en smart ting, det er jo bare en tablett. En 17åring har lettere for å innta en liten tablett med smilefjes på. Men etter en gang og en nedtur på 4 dager, 4 uker eller 4 måneder, vet du ikke helt..” Det som er problemet med disse stoffene er at de kan være så voldsomme at de kan være avhengighetsskapende etter en gang. Jaja, jeg skal ikke ta LSD uansett jeg, tenker du, men etter utallige jointer og andre mildere stoffer som ikke har noen virkning lenger og suget etter “de første gangene” blir stort nok, hva tror du at du tyr til da?

 

Hans Inge sa mye spennende om narkotika. Han sa blandt annet dette: Alle hasjrøykere argumenterer på samme måten. De sier at hasj, det er ikke narkotika. Ingen tenker at det er så farlig og det behøver sikkert ikke være så farlig for alle, men hva om det er farlig for akkurat deg? Hva om du har viljestyrke nok til alt utenom akkurat det lille der? Jeg tror at mye av problemet med hasj ligger i spenningen rundt det. Folk hauser seg opp rundt en pinne som kan ødelegge så mange liv, ikke alle men mange, og det er så utrolig synd. Men husk at det er ditt og bare ditt valg til slutt.

 

I 1vgs. Starta jeg og noen venner Ungdom Mot Narkotika i Asker. Vi hadde mange aksjoner, konserter og var rundt på ungdomsskolene og snakket og jobbet med dem om akkurat dette. Jeg merker at mye av engasjementet kommer tilbake nå! Og jeg vil understreke at UMN er IKKE imot de narkomane, de er imot narkotika.

 

Vet ikke om dette bare var teit?

 

-Fred ut hvertfall…

6 kommentarer
    1. nei det var ikke teit! herregud, han burde dra på alle skolene i hele norge, spesielt ungdomsskoler! det er jo egentlig der det starter, for mange iallefall!
      bloggen din blir bare bedre og bedre<3

    2. Flott at du uttrykker hva du mener, men dine bastante utsagn om cannabis er fullstendig på jordet. Er selv bipolar, blandet episode av den voldelige sorten. Er nå 30 og har sliti med det i snart 10 år. Ofte drakk jeg en flaske sprit daglig og behandlet mine nærmeste som et monster. Av natur klarer jeg ikke å motstå rus, jeg hater den normale tilværelsen pågrunn av ukontrollerbare morbide visualiseringer som manifisterer seg som virkelighet og som gjør at jeg tyr til farlige handlinger(upåvirket av rus), men som også trigges hver eneste gang jeg drikker. Da jeg kutta ut alkohol tok jeg til cannabis av anbefaling av en psykiater da jeg bodde i danmark, røyker daglig og livet mitt har aldri vært bedre enn før. Min familie og venner er ekstatiske over min forvandling til å kunne jobbe og gjøre de tingene som gleder meg. Jeg har forsket så mye jeg kan på dette siden jeg startet, og de fleste av de som blir psykotiske av å røyke hasj er alltid en venn av en venn som dem ikke vet navnet på eller deres psykologiske historie. Har nettopp gått av paroxetin(seroxat) fordi cannabis tar knekken på det værste av angsten og hver gang jeg merker et psykotisk anfall(som ender med at jeg raserer leiligheten og skader meg selv til blods) så røyker jheg, og mine tanker roer seg og så får jeg tid til rasjonalisere med meg selv og når rusen er over, har jeg klart å rette opp tankegangen min. Har veldig mange venner som er alkoholikere og sliter med ymse sinnslidelser som idag lever på grunn av en uskyldig plante som man kan plante gratis(du nevner at inge sier at “alle hasjrøykere argumenterer på samme måte”, noe som tilsier at han drar millioner av mennesker under en kam, som igjen er ganske urimelig, mildt sagt) noe som selvfølgelig er en stor trussel for pharmasøyt industrien, Har selv gått på lamictal, lithium, paroxetin, abilify, truxal, serequel og abilify. Bruker fortsatt lamictal, som tar det værste av depresjonen og raseriet, men etter jeg startet med cannabis har humøret mitt gått opp betydelig og jeg trenger ikke lenger putte i meg kjemikaler for angsten. HAr nære venner som ble heroin-avhengige, de startet alle med hasj først(skal man være ekstra teit, så startet de med alkohol), men det hadde ingenting å gjøre med hvor de havnet, og forbudet mot hasj gjør at folk også oppsøker miljøer som dealer harde stoffer for å få fatt på en plante. Cannabis har absolutt igenting med de andre narkotiske stoffene å gjøre, det er noe du har blitt lært av propaganda. Folk hører på deg siden du er ærlig og sliter, men du er enda ung, så gjør folk en tjeneste og la være med å spre info om ting du ikke kan noe om. Igjen, jeg synes det er flott at du gjør folk obs på disse lidelsene, gudene vet hvor mye motgang og mistro jeg har opplevd gjennom årene. Men du av alle burde vite at psyke,medisiner,rus er komplekse sammensetninger, og at det ikke finnes noen fasit. Jeg har mange invendinger mot pharmasøyt industrien, men jeg går ikke rundt å sier at medisiner ikke er hjelpsomt, dette reddet livet mitt for mange år siden, men har merket i ettertid at jeg har blitt pushet på masse kjemikaler uten noen som helst form for skepsis fra legens side. Forresten, hvor mye kunnskap har du til bruk av narkotika i utlandet? Steder hvor det er enten legalisert eller avkriminalisert som f.eks. Frankrike, nederland, Sveits, portugal etc., har alle en veldig forkjellig narkotiak-kultur enn våres oppfatning av at “alle blir narkiser hvis vi legaliserer”.
      At du, som burde være sympatisk over andre med likestilte lidelser, kaller meg for narkoman…syns jeg er trist. Dømmende stigmatisering. Jeg håper du, som ikke-narkoman, lever et godt liv videre med en “lovlig og sosialt akseptert lidelse”, mens vi andre som har litt ekstra på lasset kan færdes videre i samfunnet som narkomane. Happy-go-lucky!

    3. Hei Trond Vegard.

      Takk for et langt og engasjerende svar på dette innlegget. Jeg forstår at du er uenig med meg på mange områder og det er du selvfølgelig hjertelig velkommen til.

      Så flott at du har funnet det som fungerer for deg. Selv ville jeg nok ikke løst det med cannabis, men med pusteøvelser, en liten dose beroligende og trening. Jeg personlig mener at cannabis er en enkel løsning på mange ting. MEN det er MIN mening og jeg respekterer at du er uenig.

      Jeg har selv vært vitne til både utvikling av schizofreni og en psykose ved bruk av hasj, så at det bare er venner av venner osv. stemmer ikke. Jeg har også en god venn som kun brukte hasj og som idag sliter med angst, tvang og andre problemer som både han selv og legene er sikre på at ble både utløst og forverret av hans bruk av hasj.

      At cannabis ikke har noe med de andre narkotiske stoffene å gjøre er DIN mening. I Norge er hasj ulovlig, fordi det går under kategorien narkotika. Siden det ikke er ulovlig i alle land vil jeg si at det er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening som de vil legge det under kategorien narkotika, eller ikke. Det handler kun om hvordan hver enkelt ser på stoffet. Jeg har absolutt ikke lært noe av propaganda. Jeg har gjort meg opp MIN egen mening og i min hverdag går det under narkotika-kategorien.

      Jeg gjør det ganske klart at dette er mine tanker og synspunkt, og at andre er velkomne til å mene noe annet. Jeg kommer ikke med noen fasit i det hele tatt. Vi er så heldige å ha ytringsfrihet i Norge og det er den jeg benytter meg av når jeg skriver.

      Bruk av narkotika i utlandet har jeg lite kunnskap om og har derfor bevisst ikke skrevet om det.

      Etter litt mer etterforskning ser jeg at jeg har brukt ordet narkoman feil. Jeg bruker ikke ordet narkoman som et negativt ladet ord. For meg er ordet narkoman et forklarende ord på en som bruker narkotika. Etter å ha lest litt mer om ordets betydning ser jeg at en narkoman har trang til å ty til narkotiske stoffer/er avhengig. Altså noe en fort kan bli, ettersom narkotika stort sett er avhengighetsskapende på ett eller annet plan. Feil bruk av ordet er altså det eneste jeg vil beklage til deg. Alt annet står jeg for.

      Takk for ditt engasjement. Spennende! Dessverre forblir vi nok uenig i mange, mange ting.

    4. Trond Vegard: Nå har jeg også endret betegnelsen min (i denne teksten) på hva ordet narkoman betyr, etter å ha lest i norsk ordbok. “Hva er egentlig en narkoman? En narkoman er en som er avhengig av narkotika fysisk eller psykisk. Dersom en “må” ty til et narkotisk stoff av en eller annen grunn, går en under kategorien narkoman.”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg