Den blå verden

Denne teksten har jeg funnet på min søte venninne Audhilds blogg. Den gikk virkelig inn på meg og vil gjerne dele den med dere! Hennes blogg kan du finne her.

 

Den blå verden har tatt kontroll over den virkelige verden. Jeg snakker selvsagt om vårt andre hjem, Facebook. Det er her du treffer dine kjente og kjære, oppdaterer alle om hva som skjer i ditt liv, legger ut bilder for å vise frem deg og ditt og sist men ikke minst blir venner med folk du treffer i køen på matbutikken. Alle trives i denne verdenen, ingen krig, ingen sult og alle er venner. Overfladisk sett vertfall.

En ting som fasinerer meg veldig er de såkalte ?vennskapene? i den blå verden. Folk du bare ser på som et kjent ansikt til vanlig blir plutselig en person du kommenterer bilder, statuser og snakker gjevnlig med på chatten. Det morsomme derimot er når du treffer personen ?face to face? da veksler en som regel ikke mer en et nikk og et lite hallo. For det har seg slik at på Facebook handler det mer om kvantitet enn kvalitet. Jo flere jo bedre, en vil jo ikke fremstå som en venneløs og ensom person. Eller hva?

Status, altså statusoppdateringer er det mest underholdende med hele greia. Av og til tar jeg meg selv i å sitte å trykke på oppdater knappen hele dagen bare for å få med meg hva som skjer eller skal skjer. En vil jo ikke gå glipp av noe! Gjennom en hel dag på Facebook så har en fått med seg blant annet:

  • Middagen til naboen
  • Hvem som skal på Skoi treningssenter
  • Oppdatering om hvor flinke babyer er som kan både bæsje, spise og få tenner
  • Klaging og syting over eksamen
  • Hvem som har tenkt å ta turen innom brun og blid
  • Været som aldri blir bedre
  • Hvem som har spist for mye godteri i påsken

Og sist men ikke minst, hvem som har pakket sakene å dratt på ferie i påsken. Av og til vurderer jeg en karriere som stortyv. Folk inviterer jo nesten tyvene hjem, en kan likeså godt la døra stå åpen spør du meg. Privatlivet er nemlig ikke så privat lengre. Alle kan selvsagt ikke dras under en kam, du har de  som fremdeles har føttene godt plantet i den virkelige verden. Men flertallet har flyttet inn i den blå. Vi har ikke noe å skjule, alt skal publiseres!

Jeg ser på meg selv som en av de blåeste innbyggerne i den blåe verden, men på lik linje med mobilvett så må en ha Facebook-vett. Jeg vet selv at mye av det jeg legger ut der egentlig ikke er noe jeg vil sette pris på å se i en voksen alder. Tenk den dagen dine barn kommer med flyttelasset til den blå verden, er festbildene fra 2011 da noe du ønsker de skal kommentere?

– Audhild Haugeberg, Moi et ma vie

5 kommentarer

Siste innlegg