Fyll dagene med liv, ikke livet med dager

Her kommer en ny tekst av Audhild. Bloggen hennes finner du her.

 

– Lever du i fortiden eller fremtiden?

Dette var noe en vis lærer spurte meg om en gang, og siden da har jeg ikke greid å la være å tenke på det. Jeg som trodde jeg levde livet for fult her og nå, men sannelig gjør jeg ikke det! Dette kom som et sjokk på meg. Hvis jeg ikke lever i nåtiden, hvor lever jeg da?

En går stadig rundt og bekymrer seg over det som kommer til å skje eller tenker for mye tilbake på det som har skjedd. Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at du og resten av landet ikke lever her og nå. Skremmende, ikke sant? Vil en virkelig bare eksister og ikke leve? Slik som mange andre kjente har sagt ? I?m not afraid of dying, I?m afraid of not living? Klisje, jeg vet.

Det handler i bunn og grunn om å være til stede i øyeblikket, la være å drifte inn og ut av fortid og fremtid. Jeg tar meg selv ofte i å analysere fortiden og å glede meg til fremtiden. For øyeblikket ser jeg frem til ny leilighet, jobb, turer, skole, bli eldre og nye spennende prosjekter, men jeg glemmer å puste ut og glede meg over det som jeg får oppleve akkurat nå. I løpet av en dag kan det være jeg tar meg selv i å leve litt, men så forsvinner jeg inn i tanken om fremtiden igjen.

Når var sist gang du tok deg tid til å hilse på personen ved siden av deg på busstoppet, gikk barbent i gresset, badet i sjøen i november, gjorde noe spontant, nøt det å være i ditt eget selskap, trakk inn frisk fjelluft? Budskapet her blir å trykke livet på pause en time hver dag, ikke rewind eller forward! Nå sitter jeg på toget hjem fra Kristiansand, derfor avslutter jeg teksten nå. Jeg skal nemlig nyte det norske landskapet noen minutter, før jeg faller tilbake til fortiden eller fremtiden. Men husk en ting dere, fyll dagene med liv og ikke livet med dager.

– Audhild Haugeberg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg