Du ser godt ut

Da er det endelig tid og krefter til å blogge litt igjen. Etter en 6 dagers innleggelse er det godt å sitte hjemme i sofaen og vite at det gikk bra denne gangen også.

Kort om innleggelsen: Jeg begynte å merke tidlige tegn på tilbakefall. Dårlig konsentrasjon, matlyst og søvn. Destruktive tanker og hverdagskrisene ble tredoblet til katastrofer. Jeg valgte selv å legge meg inn, for å unngå at det gikk for langt nedover.

Det går bare en vei når man er på vei ned, og det er lenger ned. Da må jeg har litt hjelp til å snu dette. Derfor er det mye bedre med en kort, frivillig reinnleggelse på 6 dager, enn å la det gå for lang tid og for langt ned – til en tvangsinnleggelse på flere månder…

Jeg var tidlig ute og forebygget. Begynner å kjenne meg selv og kroppen min såpass godt at de tidlige tegnene blir fort lagt merke til.

Selvfølgelig føltes det som er stort nederlag å bli lagt inn igjen, men vinnerfølelsen ble desto bedre da jeg idag ble skrevet ut fra en SEKS dagers FRIVILLIG innleggelse 🙂

Ingen vits å henge seg opp i dette, for nå skal det bare gå fremover igjen. Et skritt tilbake, to skritt frem. La oss heller tenke på de to skrittene frem enn det ene tilbake.


Fra photoshooten med Anthony Simmons.

 

Så over til overskriften:

 Sier du ofte “du ser godt ut” når du møter folk du ikke har sett på lenge, og stopper for å prate litt bullshitt om hvor bra det går? Jeg gjør ikke det så ofte, men jeg får ofte høre det og har tenkt litt over setningen.

For “du ser godt ut” for meg er mer som “du ser bedre ut enn sist jeg så deg” eller “du ser ganske frisk ut nå”. Når noen sier til meg at jeg ser godt ut, minner de meg på at jeg har sett syk ut før og at jeg tiltider ser syk ut nå også. Så når “du ser godt ut” dukker opp blir det mer – du ser ikke så syk ut. Det er vel egentlig et konpliment som sier “du har kommet deg litt nå”, men for meg er det bare en påminnelse om at jeg har sett svak og ynkelig ut.

På den andre siden, er det jo godt at folk faktisk legger merke til forandringene.

 

Hva tenker du om setningen “du ser godt ut”? Gjør det deg positivt eller negativt innstilt?

(Jeg vet at det er mange som leser bloggen, for jeg får ofte tilbakemeldinger på at dere leser. Nå har jeg sittet å skrevet et helt innlegg som du kan lese, så da synes jeg det er på sin plass at du kan skrive en liten kommentar som jeg kan lese??:) – Uansett hvem du er, ta deg 2 minutter og skriv et lite svar til meg. Det er mitt ønske for idag)

4 kommentarer
    1. Jeg syntes det er en fin setning egentlig jeg Nina, for vi forandrer oss jo hele tiden. Er det ikke bra at man forandrer seg til det bedre ;-)))) Folk sier jo det til hvem som helst, ikke bare de som har vært syke! Så bare fordi du har vært syk og sett ganske dårlig ut (du hadde en slik flott utstråling) betyr det jo bare at du SER bra ut, de aner jo ikke nødvendigvis noe om hvordan du så ut når du var syk, men f.eks iforhold til ungdomsskolen/vgs osv. Hvis du skjønner? Hahaaaaa. ye. Så jeg stiller meg midt i mellom, tror jeg. Man kan se det på en negativ OG en positiv måte. Klemmer. ps. jeg er stolt av deg

    2. Først vil jeg si, så fin blogg du har! Jeg fikk diagnosen ME/CFS i 2006. Jeg måtte bli helt sengeliggende med en alvorlig grad av sykdommen før legene klarte å finne ut hva som var galt etter mange år med symptomer. Siden da har jeg jobbet meg sakte men sikkert på bedringens vei. Så nå når jeg har “kommet meg” tilstrekkelig til å ferdes mer ute i verden igjen 🙂 møter jeg folk som jeg ikke har sett på lenge og får høre: “så godt du ser ut” og jeg har tenkt mye på akkurat det du skriver! Faktisk var det ganske godt å lese at noen så på den setningen på ganske lik måte som meg selv. For den minner meg faktisk på at jeg har sett syk ut. Men samtidig vet jeg at de mener det bare godt og det er jo faktisk veldig positivt at de legger merke til en forskjell! Så velger å ta det positive til meg. Vi trenger jo all håp og positive tilbakemeldinger på at det går riktig vei vi kan få 🙂 Lykke til videre!

    3. Hmm.. Jeg blir veldig glad når noen sier jeg ser godt ut!
      Du er kul Ninor. Digger deg! Stå på 🙂 veldig glad i deg 🙂
      (P.S. jeg kommer hjem helgen 17+18 og 24+25 sept, er du hjemme/ledig da? vil se deg!)
      PPS: jeg leser hvert innlegg du skriver!

    4. Hei Nina,
      Kom tilfeldigvis over bloggen din i juni. Jeg gleder meg med deg når du skriver at du har det bra! Synes du er supertøff, Nina! Og veldig reflektert! Ut fra innleggene dine virker det som om du kjenner deg selv mye bedre enn de aller aller fleste kjenner seg selv. Og – vi nordmenn er altfor dårlige til å gi komlimenter og bry seg! Når du får tilbakemelding om at du er ser godt ut, så betyr nok det at de som sier det bryr seg og virkelig mener at du ser bra ut! Klem fra Linda 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg