Forestillingen To Ansikter

Gooood lørdag!

Idag føler jeg for å skrive litt om forestillingen vi satte opp i Asker Kulturhus tidligere i år. Litt om forestillingen og mine mål rundt det hele. Kos dere.

 

I januar satte jeg opp en forestilling/musikal sammen med 30 andre ungdommer. Jeg var produksjonsjef, manusforfatter, ressigør og litt andre ting.

Temaet var psykiatri og handlet om en jente som slet med bullimi. Jeg brukte bullimi fordi jeg aldri har slitt med det og dermed trengte ikke jeg og mine pårørende å relatere meg til temaet.

Målet med selve forestillingen var å rette fokuset mot psykiske plager og det ikke er farlig å oppsøke hjelp eller innrømme at man er psyk.

Det ble en vellykket forestilling med besøk fra ordføreren, intervju med NRK (tv og radio) og en personlig telefon fra selveste Jens Soltenberg som alle var veldig positive til prosjektet.

//privat

 

Dette var et av mine bidrag til mer åpenhet rundt psykiske lidelser, som blir mer og mer vanlig i dagens samfunn.

Jeg ønsker å få ungdom i Asker og Bærum mer obs på temaet og gi dem en kreativ måte å lære om temaet på. Jeg vil gjerne lære ungdommen mer om psykiatri fordi jeg synes ikke vi får nok informasjon om dette på skolen.

Gjennom forestillingen kunne vi nå mange flere mennesker på en gang enn når jeg prater med en og en.

//Ida Marie Helgetveit

 

Jeg er utrolig stolt av alle som deltok og av prosjektet i sin helhet. Det var en stor utfordring og at det ble noe av i det hele tatt er ganske utrolig.

Vi hadde i alt over 200 søkere fra hele Norge som ønsket å være med på prosjektet. Det er dette jeg vil jobbe med resten av livet mitt. Med ungdom og deres kreativitet.

Nå ønsker jeg å få reise rundt på ungdomsskole, videregående skoler, universiteter og høgskoler og fortelle min historie samt dele erfaringer. Jeg vil skrike ut til verden at jeg er psykisk syk og synes det er HELT GREIT!!

Jeg håper noen vil høre på meg… Ville du?

//Ida Marie Helgetveit

//Ida Marie Helgetveit

//Ida Marie Helgetveit

//Ida Marie Helgetveit

//Ida Marie Helgetveit

//Ida Marie Helgetveit

 

Ønsker alle en god helg videre.

Love

4 kommentarer

Siste innlegg