Åpenhet om psykiatri

Hei alle flotte mennesker!

Jeg må innrømme at jeg hadde store ambisjoner om å skrive mye under verdensuka. Så endres planene og jeg var avgårde til Tyskland onsdag kveld. Men nå skal dere få nok et svar fra spørsmålsrunden som er veldig relevant i forhold til temaet på Verdensdagen for Psykisk Helse i år.

//tigerstore

 

Hvordan synes du det er å stå fram åpent om sykdommen din?

Jeg synes det er deilig og spennende å være åpen om diagnosen min. Den er en del av meg, enten jeg vil det, eller ei. Så jeg kan velge å overse den (noe det som regel ikke kommer noe godt ut av) eller jeg kan se sannheten i øynene og gjøre det beste ut av situasjonen. Med den innstillingen kommer vi 100% sikkert godt ut av det, det er jeg helt sikker på.

Så når den først er der, kan jeg like godt være ærlig om den. Det hjelper meg også til å være ærlig mot meg selv. Jeg er en person som er veldig rett frem om ting og for meg faller det naturlig å kunne snakke om det som er vanskelig. Da kommer jeg og de rundt meg best ut av situasjonen. 

//google

 

Det å diskutere psykiatri med andre kan gi meg refleksjoner som jeg ikke hadde møtt om jeg hadde holdt det hemmelig.

Så får jeg mange gode tilbakemeldinger fra dere fine lesere. I tillegg til fantastisk og positiv respons på andre måter og det vokser jeg veldig på. Det å høre at jeg kan motivere noen, gi andre håp eller hjelpe på en eller annen måte er det som motiverer meg til å fortsette å være åpen om psykiatri. Dere viser at det nytter, at jeg treffer noen, at dere synes det er bra og det gjør at jeg ønsker å fortsette!

 

Det er selvfølgelig noen bakdeler med det også. Noen blir skremt, andre dømmer fort. Den bakdelen jeg kjenner mest på er nok når jeg skal møte “vikitge” mennesker som f.eks. på jobbintervju. Googler de meg, så får jeg 95% sikkert ikke jobben. Da er min “hemmelighet” avslørt. Jeg har startet på et blogginnlegg om akkurat dette. Det kommer, det kommer.

 

Jeg er ikke stolt av diagnosen min, men jeg er stolt av hvordan jeg håndterer den. Jeg liker å si at jeg bærer den med stolthet, selv om det kan være veldig tøft til tider.

“Mitt største ønske innenfor psykisk helse er større åpenhet rundt psykiske lidelser og jeg vil se en endring. Derfor starter jeg med meg selv.”

 

Takk for at du er.

Jeg blir VELDIG glad om DU vil like facebooksiden min. Trykk HER. Tusen takk!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg