Overspising

Jeg fikk spørsmål på bloggen min for en stund siden om jeg kunne skrive litt om overspising. Når dere lesere kommer med temaer dere ønsker å høre mer om, vil jeg alltid prøve å svare dere så godt jeg kan! (Uansett hvor lang tid det tar). Dere er viktige for meg og forslag taes alltid imot med takk. Jeg setter utrolig stor pris på forslag og spørsmål, uansett hva det måtte være.


//http://www.stinemoor.com/wp-content/uploads/2011/10/not-alone.jpg


Selv har jeg aldri opplevd problemet på kroppen, men har gjennom psykiatrien vært borti det meste. Personlig sliter jeg mer med anoreksisymptomer når jeg er deprimert. Fordi det kun er i depressive faser og ikke over så alt for mange dager/uker har jeg aldri fått diagnosen.


//http://24.media.tumblr.com/tumblr_mb2970VAYQ1rfk2abo1_500.png
 

Her er deler av kommentaren jeg fikk (jeg tar med skryten også jeg):

“Jeg sliter med overspising i de perioder jeg er deprimert. Jeg vet at det blir for lite trim og da. Har prøvd å telle kalorier, men når jeg er deprimert kommer det et sug etter mat. Hvordan klarer du å holde vekten og se så flott ut. Har du noen tips for en jojoslanker.Når jeg legger på meg sliter jeg enda mer med psyken. Jeg har så lyst å gå ned 14 kilo, men det er ikke lett. Litt utenfor temaet ditt, men lurte på om du har noen tips i forhold til vekt og det å føle seg vel. Jeg synes du ser strålende flott ut!!”      Hihiiiii!


//weheartit.com

 

Så til svaret mitt:

For meg høres det ut som at det er en ond sirkel og hadde jeg vært psykolog hadde jeg deffinitivt gått på depresjonen først. Dersom den dempes kan overspisingen også avta. Telle kalorier er sjelden lurt. Mange blir så opptatt av disse kaloriene at det går til hodet på dem. Det er hvertfall ikke sunt.

Når det gjelder trening for en som ikke har det i sin ukesrytme bør en tenke på å begynne i det små. Museskritt. Husk at all bevegelse er med på å hjelpe deg mot en sunnere hverdag. Gå/sykle til de steder du kan og ellers prøv å gå en liten tur i nærområdet ditt. Start med å gjøre dette en gang i uken. Så kan du øke etterhvert. Lag deg en plan og prøv så godt du kan å holde deg til den. Husk at ingen kan gå fra null trening til trening hver dag. Vi må alle bygge oss oppover og nøkkelen er museskritt.


//http://writingjourneytolife.blogspot.no/2012/11/day-33-baby-steps.html

Så har vi selvfølgelig:

– Spise variert

– Ta vitaminer

– Spis lite og ofte

 

I tillegg må du huske på at vi har alle ulik forbrenning. Jeg vet at når jeg er frisk og spiser hva jeg vil er det mange som er litt sure på meg for det. Jeg er heldig rett og slett. Veldig heldig. 

En annen ting jeg må nevne er medisiner. Veldig mange legger på seg masse av medisiner og det er en stor bakdel med disse “hjelpemidlene”. Hvis overvekt blir et så stort problem i hverdagen må en vurdere sammen med en lege/psykiater om det er verdt å gå på disse medisinene. Selv blir jeg utrolig sukkersyk om kvelden ca. 1 time etter at jeg har tatt medisinene mine. Dette er veldig vanlig og om noen år må jeg nok regne med å legge på meg en del av all den sjokoladen jeg spiser.


//https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/bruker-du-avhengighetsskapende-medisin-vet-du-hva-dette-er-og-hva-tenker-egentlig-legen-din-om-dette.html

Jeg tenker uansett at det kan være lurt å jobbe mest med depresjonen, ettersom du skriver at det er da du overspiser.

En annen erfaring jeg har gjort meg er at en kan ikke forvente store forandringer over natten. Ting tar tid, men med museskritt kan hvem som helst nå et hvilket som helst mål. Sett deg små mål. Gjerne skriftlig. Hva ønsker du å oppnå og hvordan skal du oppnå målene dine?

 

Bruk gjerne SMART-modellen når du setter deg mål. Målet skal være:

S pesifikt (Gjør målet så konkret som mulig)

M ålbart (Ikke for stort)

A ttraktivt (noe du virkelig VIL oppnå)

R ealistisk (Vær ærlig mot deg selv)

T idsbestemt (helst ikke alt for langt frem i tid)

 

Husk å gi deg selv belønninger på veien. Vi fortjener en belønning når vi har gjort oss selv stolte.


//http://24.media.tumblr.com/tumblr_lxjs9vfYt31qaesa9o1_1280.png
 

Når det kommer til selvtillitten, selvfølelsen og det å føle seg bra har jeg ett idol. Mia Törnblom. Mia er en svensk forfatter. Hun har vært tungt rusmisbruker og sittet i fengsel. Denne damen plukket seg selv opp og jobber nå som coach i selvfølelse. Den første boken jeg leste av henne var “Selvfølelse NÅ!”. Den passer for alle, den er lett å lese, og lett å forstå. Den traff meg rett i hjertet og jeg har brukt boken masse til å jobbe med meg selv.


//http://pantagruel.no/bok/selvfølelse-na

 

Vær tålmodig og målrettet. Tenk museskritt.

Tro på deg selv. Du kan få til alt du vil.

Jeg håper du fikk litt mer svar, selvom det er lenge siden du skrev til meg. Hvis ikke, kommenter gjerne hva mer du ønsker at jeg skal skrive rundt temaet.

Følg meg gjerne på Facebook. Trykk HER.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg