Mani med meg selv som eksempel

Nå blir jeg (hypo)man. Eller jeg tror jeg er det allerede.

Jeg merker det godt i hodet. Det har aldri skjedd før, at jeg faktisk kjenner det på forhånd. Det føles veldig rart. Det kribler i kroppen! Vanligvis merker jeg det ikke før jeg har krasjlandet i depresjonen og blir klar over hva som har skjedd de siste dagene.

Det er faktisk litt skummelt å poste dette til dere når jeg nå er midt i situasjonen. Ofte vil jeg (naturlig nok) ikke kle meg naken for verden før jeg har fått litt mer kontroll, men jeg utfører nå er stunt. Det er nok hypomanien som gjør meg så “tøff”, men jeg har tenkt meg nøye om og er sikker på at det skal gå fint. Jeg skriver dette innlegget like mye til meg selv som til dere. For når jeg blogger, drøfter jeg mine egne tanker og situasjoner.

Jeg kunne godt bare ha skrevet det jeg tenkte og postet det til dere, men jeg velger å skrive litt om tankene rundt tankene også. Det kan være til hjelp for mange. Så i dette innlegget bruker jeg meg selv som eksempel og kanskje får dere noen ideer om hvordan dere ønsker å håndtere en eventuell situasjon dere kommer opp i.

Symptomer
De symptomene jeg kjenner på, som gjør meg sikker på at dette er en hypomani er: våken, trenger færre timer søvn, hodet jobber på høyt gir, shoppetrang og lite matlyst. Det jeg merker sterkest er at jeg har ekstremt mye energi og at jeg er veldig paranoid for det meste akkurat nå.

Symptomene mine varierer alltid fra episode til episode, så det er ikke noen fasitsvar på hva jeg skal kjenne på, heller.

Hvorfor
For å lære meg selv bedre å kjenne og bli mer forberedt på liknende episoder senere ser jeg alltid på hvorfor det skjer. Jeg prøver å se om det er noe mønster som gjør at jeg blir hypoman/depressiv. Det er ikke alltid jeg finner svar, men noen ganger gjør jeg det og det er til god hjelp for en eventuell neste gang. Ved å bli klar over de tidlige tegnene på “tilbakefall” kan jeg ganske sikkert forhindre en episode eller to.

Mine første tanker på hvorfor, var dette:
Jeg tror det kommer av at jeg egentlig er deprimert, men:
1. Jeg må holde ut uten depresjon litt til på grunn av jobb og andre aktiviteter denne uken
2. Jeg orker ikke være deprimert

Ved nærmere ettertanke går det på litt andre ting også. Jeg ser også at punkt en er helt teit, for er jeg i en episode så kan jeg ikke ta hensyn til når det passer å være syk. Det er noe jeg ikke kan styre. Er det en ting jeg har lært med den psykiske helsa så er det at jeg kanskje kan utsette utslaget en stund og undergrave situasjonen og følelsene mine, men jo lenger jeg venter med å få hjelp, jo sterkere blir reaksjonen.

Det vil dermed si at det er mest nr. 2 som er reell. Nå er jeg møkk lei depresjoner og det er ikke lenge siden sist. Så da rømmer jeg til manien. Det er ikke mitt valg, men for meg virker det logisk at det er slik kroppen min reagerer.

Andre årsaker
Det har skjedd mye de siste to ukene. Jeg har følt meg under konstant press av meg selv og hatt mange viktige oppgaver/ærender på agendaen. Det har gjort at det har blitt lite tid til å slappe av og at kroppen min har stått i konstant spenning. Dette vil det bipolare i kroppen min selvfølgelig reagere på og hypomanien blir en overlevelsesmekanisme kroppen selv utfører.

Som et resulat at dette har jeg hatt en veldig ugjevn døgnrytme som også har fremskynet manien. Mange aktiviteter og mye press. Jeg har heller ikke fått sovet ordentlig ut og nå gadd vel ikke kroppen min å vente mer på at jeg skulle få innse dette selv, så den tvinger meg til det.

Tiltak
Tiltakene jeg har utført foreløpig er at jeg har fortalt det til daddycool som da er så heldig at han får være med til psykologen i morgen. Og så har jeg overført alle pengene mine til min private “økonom” – farmor. Hun passer på husleia og føler seg rik når jeg ikke klarer å styre økonomien min selv. Er dette flaut? Nei. Jeg er nemlig så heldig at jeg har to sterke støttespillere som hjelper meg gjennom kriser som denne.

Tiltak jeg vet jeg bør gjøre er å hvile ut, stabilisere døgnrytmen igjen og avplanlegge mine kommende aktiviteter som ikke er “må” oppgaver.

Ellers vet jeg ikke om andre tiltak helt enda, siden jeg aldri har vært klar over det i situasjonen tidligere. Så hvis noen har tips/erfaringer – jatakk!

Varighet
Her har jeg heller ingen fasitsvar. Jeg har opplevd en 3 mndr. lang av-og-på-mani, og jeg har opplevd 3 dager. Når det gir seg er alltid vanskelig å si hos meg fordi det aldri er det samme. Jeg håper det gir seg etter noen dager med ro og hvile (hvis jeg klarer å holde meg i ro). I’ll let you know!

Tanker rundt situasjonen
I stedet for å være en hel hypoman er jeg delt i to. “Normalt” sett er jeg ikke tilstede i hypomanien i det hele tatt, da er hele meg hypoman. Nå er jeg delt i to; hypomanien har like stort utspring i den ene halvdelen, men den andre halvdelen er fornuftig og har enda bakkekontakt og vet hva som foregår. Halvdelen med hypomanien bruker all sin kraft på å prøve og dra med seg den fornuftige halvdelen i dragsuget. Fornuften må så bruke enda mer krefter på å holde igjen. Krig i toppetasjen!

Til dere jeg omgås med de neste dagene; ikke vær redd for å møte en klin gæren Nina. Det er ikke sikkert dere merker noe som helst endring, de fleste gjør ikke det. Det er hjernen min som får gjennomgå mest. Jeg ber dere “act normal” for jeg er ikke en annen person selvom hodet mitt jobber i 6. gir og selvtilliten stiger et par hakk. Som jeg har vært klar på tidligere, jeg ønsker ikke “stakkars deg” støtte, jeg tar mye heller i mot “you go girl!”.

Men! Merker dere allikevel små eller store endringer i oppførselen min (positivt eller negativt), vennligst skriv det ned og fortell meg det etter at jeg har landet på jorda igjen. Det er veldig lærerikt for meg å få vite hva dere oppfatter slik at jeg til neste gang kan være obs på de tingene. Det er lov å ta det skriftlig. Jeg vet det er vanskelig å ta opp slike ting face to face. Men, jeg gjentar: de fleste merker ingen endring i det hele tatt.

Nå skal jeg prøve og sove litt og få orden på den døgnrytmen. Hvis dere føler for å skrive noe i kommentarfeltet, så er dere hjertelig velkomne.

Ønsker alle en god, ny uke 🙂

Jeg beklager hvis innlegget ser rotete ut. Jeg bruker blogg.no sin app ettersom macen min er ødelagt (R.I.P.). Bildene er hentet fra weheartit.com og Google.

11 kommentarer
    1. Hei Nina Emilie!
      Det virker som du har god innsikt i hva som skjer med kroppen din. Det er kjempefint. Tror det er veldig viktig for utfallet hvis man har hypomani/mani. Det er verre for de menneskene som ikke innser alvoret og shopper til penngeboka er tom og kommer i gjeldskrise. You go girl. klem

    2. Hei!
      Håper det går bra med deg. Jeg for min del har vært deprimert for det meste oppigjennom årene. Har hatt en hypoman episode i løpet av ti år. Må ærlig innrømme at hypomani er å foretrekke, men det var veldig slitsomt. Det kjentes som hodet skulle eksplodere av alle tankene som kom i en fart. Nå som jeg går på medisin er følelsene litt avskrudd inni meg. Jeg har følelser, men ikke så intense overnervøse følelser som før. Før jeg fikk medisin syntes jeg det var plagsomt å være så overfølsom. klem,klem

    3. Hei Nina!
      Kjenner igjen følelsen i bildene du har postet med innlegget, sterke sanseinntrykk med intense farger – sånn har jeg også opplevd det.
      Fantastisk å lese dette stuntet ditt. Den selvinnsikten du har er verdifull, flott at du jobber så konstruktivt med å få enda mer av den!
      Stolt av deg og stolt av å være fast leser på bloggen din. You go girl!!!

    4. Hei. Kom akkurat over bloggen din, og falt fullstendig for din åpenhet og ærlige fremtoning. Jeg er i gang med samme eksperiment på min blogg. Det er skummelt å blogge om psykiske lidelser. Men jeg håper at det gjør det lettere for andre å være åpen om det. Selv synes jeg også det er lettere å uttrykke seg skriftlig og at blogg er et utmerket medium.
      Var veldig fint for meg å lese dine innlegg. Ønsker deg alt godt.

    5. skraatak85: Hei. Så utrolig hyggelig å høre 🙂 Det varmer hjertet mitt. Helt enig med deg. Det er skummelt, men vi får bare være tøffe og håpe “de andre” kommer etterhvert. Stor klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg