Et sunnere liv med jobb

Hellu!

Nå er jeg så sykt sliten. Jeg er sykt sliten, på en god måte. Deilig sliten i kroppen etter to dager på jobb. Jeg husker ikke om jeg har sagt at jeg har startet å jobbe som vikar i ulike barnehager? Men det har jeg altså. Denne uken og neste uke skal jeg jobbe/har jeg jobbet tre hele dager per uke. Det er herlig!

//thegirlandthelion.tumblr.com

 

Jeg lever et sunnere liv når jeg jobber 2-3 dager i uken. Et liv med rutiner, fast døgnrytme, lite tankekjør, dyp søvn og glede. Jeg har en strukturert hverdag og det er både viktig og deilig. Jobben gjør meg utrolig godt. Jeg føler at jeg kan gi noe til andre, jeg slipper å sitte hjemme og tenke, jeg gjør en “god gjerning”, jeg føler meg nyttig, jeg får kjenne på mestringsfølelsen og jeg tjener litt ekstra penger (som også hjelper godt i NAVhverdagen). Ikke minst så gir barna meg utrolig mye glede!

//thegirlandthelion.tumblr.com

I perioder hvor jeg føler meg deprimert og egentlig bare vil ligge hjemme i senga, under dyna, hjelper det veldig å dra på jobb. Ofte kan jeg komme meg helt ut av depresjonen ved å jobbe, mens hvis jeg hadde vært hjemme, hadde det kanskje endt med innleggelse. Med jobb holder jeg meg stabil og stort sett så frisk som jeg kan.

Tidligere denne uken var jeg kjempedeprimert og klar for en ny innleggelse. Jeg tenkte at jeg måtte vente med innleggelse til etter neste uke fordi jeg skulle på jobb og var booket inn som vikar allerede. I går var første av 6 dager som vikar i samme barnehage. I 8 timer slapp jeg å tenke et eneste sekund på meg selv og mine depressive tanker. Da jeg kom hjem var jeg utrolig sliten fysisk og depresjonen var borte.

//thegirlandthelion.tumblr.com

I de periodene/ukene jeg ikke jobber stresser jeg mye med unødvendige “to-dos” og finner på masse ting jeg “må” gjøre.. Altså bruker jeg unødvendig energi på unødvendige ting. Når jeg jobber klarer jeg å sortere ut de gjøremålene som faktisk er viktige, og ellers har jeg en fast rutine, noe jeg trives med. Å jobbe for meg har blitt avgjørende.

 

Dette må nevnes:

Tidligere har jeg blitt tipset av både NAV og eks-psykologer om å ikke jobbe. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke var klar og at det ikke var så lurt. Å velge jobb er det beste valget jeg har tatt og det har blitt en livsviktig del av hverdagen min. Min nåværende behandler, saksbehandler på nav, familie og venner støtter mitt nåværende opplegg og det hjelper. MYE!

Nå blir utfordringen min å akseptere at jeg ikke kan jobbe 100%. Jeg er en kravstor og amisiøs person som en dag skal leve et så godt som normalt liv. I mine øyne (for mitt liv) innebærer det 100% jobb/studie. Nå må jeg si til meg selv at jeg er fornøyd med å jobbe 50-60% og at det ER GODT NOK.

 

Jobb er min beste medisin!


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg