Filmer om psykiatri

God morgen (Ja, jeg stod opp nå. Gotta love Sundays!)

I går så jeg en fin og rar film om en jente med psykiske problemer som ble lagt inn på psykiatrisk. Girl, Interrupted. Jeg har sett flere slike filmer de siste årene. Jeg liker godt å se filmene, men noen av dem gir et så utrolig feil bilde av det å være innlagt.

Mange av filmene utspilles i “gamledager” og da var det sikkert sånn som vi ser på film (Ikke vet jeg), men nå er alt snudd på hodet i psykiatrien. Veldig lite er slik vi ser på film. Den filmen jeg synes er mest lik dagens psykiatri er “Its Kind Of a Funny Story”. Noen av karakterene er selvfølgelig satt på spissen, akkurat som i alle de andre filmene, men det ville blitt en kjedelig film uten.

 

 

Her er min liste med psykiatrifilmer:

– Shutter Island

– Girl, Interrupted

– De Gales hus

– Its Kind Of a Funny Story

– Gjøkeredet

– Black Swan

– A Beautiful Mind

 

Jeg er nå på utkikk etter flere filmer i den “sjangeren”.

Har du sett noen bra filmer om psykisk helse? Jeg ønsker meg forslag.

 


Kan du like siden min på facebook? Da blir jeg veldig glad! TRYKK HER

Bildene er hentet fra weheartit.com

12 kommentarer
    1. Jeg så Manic, (2001) for ikke så lenge siden..den var ganske bra syntes jeg…litt mer moderne i forhold til gjøkeredet og girl interupted :p

    2. Filmen King of California med Michael Douglas synes jeg er fin. Først irriterte jeg meg at de karikerte hovedpersonen sånn. Men så kom jeg på at det var en komedie. Synes den skildrer på en god måte det nære forholdet med en bipolar far og hans datter. Skal sjekke ut de andre filmene du nevner.

    3. Så it’s kind of a funny story nå i kveld! Takk for fint filmtips, jeg koste meg masse ihvertfall! Og jeg kommer ikke på noen andre filmer med samme tema for øyeblikket.
      Du er flott!

    4. vet ikke om dette er det rettet stedet men prøver fordet:
      jeg har sett en film for lenge siden men husker ikke hva den heter men den handler om ei jente som blir lagt inn å dreper en å en av de som er der inne av pasientene å alle er i ung alder. Det viser seg at alle de er henne selv i hodet å når de tror ho er frisk så er ho ikke det. Vet du/dere hva den heter?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg