Max Manus og meg

Heisann!

Dette er kjempeteit, men i mine øyne kjempesmart. For din del kan det bikke to veier: enten så skjønner du hva jeg mener, eller så forstår du ikke helt sammenhengen og synes jeg er kjempeteit. Det er opp til hver enkelt å dømme, men jeg synes jeg er kjempelur!

 

I kveld har C og jeg hatt historietimer. Vi har sittet i mange timer med først filmen Max Manus, så ekstramatriell og historien rundt. Kjempespennende!

Det forundrer meg litt at hver gang jeg hadde historie på skolen, syntes jeg det var veldig interessant. Jeg leste alltid stoffet grundig og slo personlig rekord i karakter for samfunnsfag da vi hadde dette emnet. Sånn var det både på ungdomsskolen og videregående.

Da vi skulle se filmen idag, husket jeg nesten ingenting. Jeg har sikkert hørt hele historien opp til flere ganger før, men opplevde alt som om det var nytt.

(Bilder kan bedra!)

 

Totalt irrelevant for poenget med dette blogginnlegget, men her kommer det fine!

Noen vil nok si at dette ikke kan sammenliknes, men jeg gjør det allikevel.

I filmen Max Manus følger vi hovedpersonen og hans medhjelpere gjennom en rekke tøffe oppdrag. Vi får se dem forandre utfallet av aksjoner og vi får se dem utrette en hel del.


// http://tromsoby.no/node/4811


// http://montages.no/2009/04/montages-tar-deg-bak-kulissene-til-max-manus/

 

Mot slutten av filmen bryter Max Manus ut i fortvilelse over at han verken har jobb eller utdanning.

Jeg tenkte umiddelbart: “Men du har jo utrettet MASSE du kan være stolt over allikevel, og som har satt spor i mange tusen mennesker og i Norgeshistorien.”


// http://www.dagbladet.no/kultur/2009/01/19/562397.html
 

Sekundet etter tenkte jeg på mitt eget liv. Jeg har sagt akkurat den setningen så mange ganger. Den ligger alltid og ulmer i tankene mine og den ligger fremst på tunga når jeg kritiserer meg selv.

Det slo meg nok en gang hardt og brutalt at det samme er med meg. Jeg gjør mye bra, men til syvende og sist kommer jeg ikke noe lenger med det.


// http://thegirlandthelion.tumblr.com

Det ble stille og svart i topplokket før noe eller noen brutalt skudde på flombelysningen.

Jeg har ikke skrevet Norgeshistorie, men jeg vet jeg har rørt ved mange mennesker der ute ved å skrive min egen historie. Jeg har ikke satt stopper for krigen, men jeg har satt stopper for min egen krig. Jeg har ikke nådd ut til 3 millioner mennesker med hemmelige aviser, men jeg har hvertfall over 900 følgere på Facebooksiden min.

Jeg gjør mye fint og jeg er med på å snu en trend. Jeg utretter store ting for meg selv. Og selvom jeg ikke har en 100% jobb eller studerer som mine gjevnaldrene gjør, bidrar jeg allikevel. 

 

Bare se selv:

Bok

Foredrag

Blogg

Avisintervjuer og skoleoppgaver

Forestillinger

 

Og jeg må jo ha gjort noe riktig når…

Årets blogg 2012 – Budstikka

 

SLÅ DETTE DU MAX MANUS!!!

(Jeg vet at dette ble litt skrytete, men det var meningen!)

… og det har jeg absolutt klart!

 

Jeg var (og er fortsatt) veldig i tvil om jeg skulle dele dette med dere, så nå håper jeg ikke at dere sitter å himler med øynene, men heller klapper i hendene (og slenger inn en kommentar om hvor smart jeg var!)

16 kommentarer
    1. Du gjør mye for oss som er psykisk syke! D blir bittelitt mindre skam hver gang du eller noen andre som har en psykisk lidelse snakker åpent og ærlig! For meg er du en helt, jeg hadde aldri turt å fortalt om min hverdag og om mine nærmest utålelige dager. Skulle ønske jeg var så tøff som deg, og kunne sagt: Hei jeg er psykisk syk, jeg sliter hver dag, men jeg er et menneske, jeg har gode og dårlige sider, d har sikkert du også. Men veit du hva, jeg har mye og gi, jeg elsker mine nærmeste jeg har mye å gi, men er bare redd, ikke døm meg før du kjenne meg. livet er tøft.
      Takk for at du gir psykisk helse et ansikt 🙂 digger deg 🙂

    2. Fantastisk nina, stå på , synes det var supert skrevet:) jeg heier på deg å livet ditt:) håper du er i seng nå, fornå skal jeg opp å hoppe:) ø: ) ønsker deg en flott dag:)

    3. Jeg sitter å klapper i hendene 🙂
      Det er lov å være stolt av seg selv, og det burde du absolutt være 🙂
      Du har utrettet mye 🙂 så vær stolt 😀
      Klemmer til deg <3

    4. Likte sammenligningen veldig godt. Heldigvis har janteloven sluppet endel på noen punkter de siste årene i form av at det er blitt mer lov til å skryte av seg selv. Noe du har all mulig grunn til. Som jeg har nevnt før så er du en inspirasjon i den uredde måten å formidle på. Og tøffheten du har vist er noe av årsaken til at jeg har turt å sette i gang med mitt prosjekt. Så stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg