Ustabil much? (Ei litta peptalk)

Hei alle sammen!

Først må jeg si gratulerer med dagen som var.


// Foto: Tom Ørbech
 

Etter en finfin langhelg er jeg veldig klar for hverdagen igjen.

Kjenner jeg er en smule ustabil etter lange netter, mye dansing, sosiale ting og mye moro flere dager på rad.

I går var jeg så sliten at jeg vurderte å ta opp med psykologen min at jeg kanskje bør ha en kort innleggelse på noen dager, men ved nærmere ettertanke så tror jeg nok jeg skal klare dette selv.

I tillegg bør jeg kun bruke innleggelser når jeg MÅ, og ikke løpe dit med en gang ting blir litt ustabilt.

// thegirlandthelion.tumblr.com

 

Dette løser jeg ved å ta medisiner i rett tid, rette opp døgnrytmen og legge opp uka med god planlegging og tilrettelegge alle planer slik at jeg får nok hvile.

Haha, høres jo ut som en 90-åring, men det er helt greit.

// http://weheartit.com/entry/56362553/via/letssettheworldonfire?pgx=stemmed_tag_page

 

Trikset mitt er å ikke tenke: “Stakkars meg som ikke kan drikke” “Jeg kan ikke gjøre noen ting fordi jeg er psyk” osv…

Så lenge jeg fortsatt er i stand til å klare å tenke motsatt av det, så legger jeg meg ikke ned. Da fortsetter jeg hverdagen, fortsetter å gjøre ting, men jobber med å ikke gjøre for mye og å sove nok.

Det ER lett å tenke at jeg ikke klarer noenting eller at det er kjipt å måtte ta hensyn til psyken hele tiden, men HEY! Jeg har fått være med på masse moro allikevel!

Jeg når ikke opp til “friske” menneskers nivå, men jeg når høyt nok for meg! Jeg har kommet en laaaaang vei siden jeg ble syk. Før kunne jeg ikke være med på noe som helst nesten…

 

Jeg har vært ute to dager denne helgen, sovet lite + at alt har gått i ett, men jeg har ikke drukket en dråpe alkohol.

Jeg hadde sikkert blitt like sliten av en dag med fyll som jeg ble av hele helgen i edru tilstand. Så, jeg synes det er helt greit å ikke drikke.


// Foto: Privat (NIna 14 år)

Det plager meg heller ikke lenger at jeg ikke kan drikke så ofte som jeg gjerne vil, for jeg har det like gøy uten å drikke og jeg danser fyllefantene av bordet, så da er det greit.

Ja, det har tatt meg en del trening å komme dit at jeg klarer å ha det like gøy på byen uten å drikke!

 

Jeg har en god periode, selvom psyken er litt svekket, men jeg skal nok klare å komme meg gjennom dette også. Måtte bare lufte tankene mine litt for dere.

 

Kommer en liten oppdatering på 17. mai-feiringen min litt senere idag!

Hadde du en fin 17. mai?

4 kommentarer
    1. Du er herlig <3. Jeg kjenner meg godt igjen sånn jeg var før. Før jeg begynte på folkehøgskole i august 2011 så hadde jeg slitt i 7 år med psykiske problemer. Jeg måtte enten planlegge hvile tid eller så måtte jeg bare droppe å gå ut døren. Jeg var ille i perioder. Men så flyttet jeg, begynte på folkehøgskole 8 timer hjemmefra, bodde på internat, fikk meg ei romvenninne, i tillegg fikk jeg meg ordentlige venner noe jeg ikke hadde hatt fra før, og jeg snudde livet mitt totalt. Det høres kanskje rart ut, men livet mitt i dag er så ekstremt mye bedre. Jeg klarer å takle livet mitt bedre, men vet med meg selv at jeg må være forsiktig så ikke jeg knekker, selvom jeg har blitt mer positiv, og har snudd på ting mye mer, så er jeg ikke så sterk at jeg ikke kan knekke igjen så må passe på, noe som gjør at jeg håper på at jeg kan flytte igjen etter sommern :).. Men jeg synes du virker som en sterk person! og jeg liker bloggen din veldig !

    2. Du er utrolig inspirerende og sikkert veldig motiverende for mange! Liker at du står sånn på gir mer åpenhet rundt psykiatrien, vi trenger flere som deg 🙂
      Du burde sjekke ut jentasomblegal.blogg.no, det er venninna mi sin blogg (vet ikke helt om jeg skal skrive 🙁 eller :)) er veldig stolt av at hun nå har begyn å blogge så åpent om hvordan det er å være tvangsinnlagt osv! Du burde nok, hvis du tar en titt innom, lese den første bloggen først, der er hele historien! Men den er ganske sterk, eller ihvertfall for meg som var med henne og rundt henne da og kan huske enkelte ting hun skriver om. Men dy velger helt selv om du vil lese eller ikke! 🙂
      Fortsett som du gjør! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg