One Life

God kveld 

Nå ble det litt mye på en gang her, men jeg håper du forstår sammenhengen. Lover deg solskinnshistorie i slutten av dette innlegget.

 

De siste ukene har jeg gjort mye. Veldig mye. Kanskje alt for mye av hva som er sunt.

Jeg har stort sett vært fullbooket fra morgen til kveld med det ene og det andre i tillegg til at jeg prøver å opprettholde trening, sosial- og familieliv. Søvn og mat har blitt nedprioritert og jeg har kjent at jeg har begynt å vakle.


// http://www.wellandgoodnyc.com/2012/08/28/an-experts-advice-on-how-to-balance-your-hormones/
 

Det skal sies at jeg virkelig har kost meg også. Jeg ELSKER å ha mye å gjøre og full timeplan. Kjempe mot tiden, tenke på masse på en gang, mange prosjekter. Kjenne at jeg lever skikkelig. Elsker det!

Jeg har virkelig hatt det kjempebra i en måneds tid nå. Jeg har klart å holde tunga rett i munnen og jeg har vært glad og fornøyd med en hektisk hverdag.


// http://weheartit.com/entry/63267272?pgx=similar_entries

Rett før helgen ropte kroppen på ro. Jeg trengte å hvile meg, slappe av. Det gjorde jeg også, til en viss grad. Jeg fant en fin balansegang mellom å hvile, men ikke legge meg helt ned (for da er det så lett at jeg blir der).

Jeg er stolt over at jeg klarte akkurat det og at jeg kom meg gjennom helgen uten å havne i kjelleren.


// Foto: Privat

For det som skjer hver gang jeg kjører på og sliter meg helt ut er at depresjonen kommer og tar meg. Naturlig nok. Jeg har erfart mange ganger at jeg ikke kan kjøre på uten å få konsekvenser.

Derfor har jeg også gjennom helgen vært ekstra påpasselig og tenkt mye på denne depresjonen jeg pent kan vente meg. Jeg har bedt om det selv. 100% selvforskyldt denne gangen.


// blingme.tumblr.com

 

Det som ofte skjer når jeg hele tiden går og er redd for å bli deprimert, er at jeg blir det. Jeg tenker og bekymrer på meg en ny depresjon. Jeg legger merke til alle små tegn ved depresjonen og jeg tenker “nå har jeg nok blitt litt deprimert igjen”.

Dette er tankene mine: “Nå har jeg hatt det bra så lenge så nå må jeg ha en depresjon, for jeg fortjener jo ikke å ha det SÅ bra. Jeg klarer jo ikke å håndtere stress i lengden og jeg klarer ikke leve et normalt liv.”


// www.blingme.tumblr.com

Jeg jobber med akkurat det der veldig mye, for jeg må tenke at jeg fortjener å ha det bra og være frisk i stedet. Snu tankegangen som igjen snur utfallet. For så sterk er faktisk hjernen. Den kan avgjøre resultatet.

MEN……. IDAG….. (Trykk play)

 

Satt jeg på t-banen og hørte på musikk og kjente skikkelig godt etter på hvor deprimert jeg følte meg. Jeg tenkte mye på hva som kom til å skje nå hvis jeg roet ned hverdagen.

Erfaringen min tilsier at hvis jeg slapper av nå så kommer smellen og jeg ble enig med meg selv om at det kom til å skje denne gangen også…


// http://www.castanet.net/news/Kasie-s-Health-Fitness-Tips/88357/Power-thoughts

Jeg går av banen og sangen du hører på nå spilte i bakgrunnen av tankene mine.

Jeg kommer ut ved Byporten i Oslo og runder hjørnet mot torget og inngangen til Oslo S. Jeg stirrer konstant ned i bakken.

Etter siste trinnet på toppen av trappen ser jeg opp. Jeg ser rett på dette:


// Foto: Privat

Plutselig blir jeg rammet av en ro og en stor glede. I samme øyeblikk som jeg ser opp legger jeg merke til sangen som passer perfekt inn i settingen. Livet mitt blir i noen sekunder en musikkvideo. En skikkelig glad film.

Smilet kommer automatisk og lykketårene triller.

Det skal gå bra denne gangen også. Det forteller verden meg og jeg tror på det.

// http://www.google.com/imgres?client=safari&sa=X&rls=en&biw=1436&bih=702&tbm=isch&tbnid=D2o4Y2uG-1Gm3M:&imgrefurl=http://www.nzgirl.co.nz/nzg-reader-faves/love-2/&docid=ggDDeCZLJbBDgM&imgurl=http://www.nzgirl.co.nz/wp-content/uploads/2012/11/lovelife.jpg&w=500&h=500&ei=pQOtUe38Kq6w4QSYpIGADQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:137&iact=rc&dur=748&page=1&tbnh=175&tbnw=175&start=0&ndsp=19&tx=83&ty=56

 

Jeg elsker gleden over livet. Den er ikke så alt for ofte hos meg, så jeg tar godt vare på den når den møter opp.

Tenk at jeg har stresset og kost meg i flere uker og at jeg (forhåpentligvis) ikke behøver å bli bøtlagt for det! Det er akkurat det jeg har jobbet så hardt for å oppnå.


// http://weheartit.com/entry/63558568?pgx=similar_entries

 

Denne gangen har jeg virkelig fått en myk og positiv landing. Jeg har fått erfare at det ikke alltid behøver å ende i kjelleren.

Nå er utfordringen å roe ned aktivitetsnivået, sove nok, spise gjevnlig og lage en balansert timeplan for å beholde den gode bølgen jeg er på. For det sier seg selv at hvem som helst, frisk eller syk, kan få en reaksjon på langvarig og mye stress. Det vil jeg helst unngå, så nå er det bare å trappe ned. Så går det bra. Det skal jeg vise deg.

 

Ha en god natt alle skjønne mennesker!

Følg med i morgen. Jeg har nemlig vært hos frisøren idag og fått ordna håret!

7 kommentarer
    1. Leser fra mobilen min, så fikk dessverre ikke hørt sangen, men alt det du beskrev og at du plutselig fikk se den plakaten 🙂 det er det jeg vil kalle et magisk øyeblikk 🙂 de øyeblikkene man får en skikkelig ro og indre glede over at alt kommer til å ordne seg 🙂 den gleden og følelsen i hjertet er så gull verdt <3 jeg nevnte deg forresten i forrige innlegget mitt på bloggen min. Skrev ikke så mye, fordi jeg var i en tankestrøm når jeg skrev det, men skrev hvertfall hva bloggen din heter 🙂 og det som står på "headeren" din på bloggen din, hva det gjorde med meg, fordi det fikk meg til å tenke. Det at det er bedre å sette livet på pause enn på stopp. Det har sust rundt i hodet mitt en liten stund de ordene der og de har hjulpet meg 🙂 det at jeg faktisk har lov å sette det på pause, for en stund, at det går Ann, fordi jeg har vært så redd for at jeg skal trykke på stopp så mange ganger, fordi det rett og slett har blitt for mye, men i det siste så har jeg tenkt at jeg kan faktisk trykke på pause i stedet, også, og at dette er mye lurere enn å trykke på stopp! Og at det er lov å be om hjelp om det går så langt at man har lyst til å trykke på stopp!
      Hodet mitt er litt fullt akkurat nå, ordene hopper rundt inne i hodet mitt 😛 men håper det gir mening det som står der 🙂
      Takk ihvertfall 🙂

    2. Fantastisk skrevet Nina!
      Og for et øyeblikk du opplevde, den følsen må ha vært god!
      Du fortjener og ha det alt godt Nina, ikke tro noe annet! 🙂

    3. Iamstillhere: Hei kjære du. Jeg skjønner hva du skriver og det gir masse mening. Du skriver godt. Jeg skal ta en titt på bloggen din nå. Det er veldig hyggelig når andre nevner meg, setter stor pris på det 🙂
      Takk for at du leser og kommenterer. Blir så glad av det!

      Klem til deg

    4. Hei Ninamiiin <3
      Kjenner meg igjen jeg! Elsker å ha en hektisk hverdag, man føler man gjør noe nyttig, og at ikke ett sekund går til spille. Selv så havner jeg ofte på sofaen etter en sånn periode, og det er ofte veldig vanskelig å komme seg opp igjen. Mye fordi man plutselig føler seg uproduktiv, lat, slapp, og tiltaksløs, og det krever ekstra mye energi å komme seg opp igjen!
      Jeg synes du er kjempeflink som lærer deg å balansere livet og holde hverdagen i sjakk, tror det er flere av oss som burde jobbe med det, men som ikke gjør det. Jeg prøver så godt jeg kan, men du imponerer meg hver gang, Nina! Du er utrolig mye mer reflektert over ditt liv, du lytter mer til kroppen din og vet å bruke tankens kraft!
      Du fortjener at livet smiler til deg! =D
      Glad i deg <3

    5. Flott skrevet Nina! Kjenner meg også veldig godt igjen i det du skriver. Men for min del merker jeg at hver dag jeg lever med det å være bipolar gjør meg litt tryggere på hvordan jeg skal takle det. Samtidig er jeg ofte redd for om jeg har fylt på for mye planer.
      Som for eksempel nå med prosjektet mitt er det mange fine ting som skjer på grunn av at folk fatter interesse. Noe som bare er positivt. Men da blir timeplanen plutselig mye travlere. I rolige stunder kan jeg da plutselig få små anfall av frykt for at det skal spinne videre til mani og depresjon. Tror den frykten alltid vil ligge der litt. Uansett hvor lenge jeg går uten slike episoder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg