Vet du hva du har krav på…?

Gjennom 5 år inn og ut av institusjoner får jeg stadig høre av nye fagfolk at jeg burde gå på Yoga og til psykomotorisk fysioterapi.

Psykomotorisk fysioterapi er en behandling hvor det jobbes ut i fra at emosjonell belastning, sykdomer og andre psykiske omstendigheter gir utslag for muskulære smerter. Det jobbes blandt annet med å endre pasientens kroppsholdning og pustemønster og fokuserer på koblingen mellom følelser og fysiske smerter.


// fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Fortellinger-mellom-naerhet-og-avstand-til-kroppslig-erfaring

Jaja, har jeg tenkt. Jeg har ikke råd uansett… Det koster meg nok å være syk i løpet av et år, så det får jeg bare vente med. Jeg har fått utallige henvisninger som fortsatt ligger i skuffen.

Før sommerferien hadde jeg en betennelse i skulderen og ble, nok en gang, henvist til psykomotorisk fysioterapi. Denne gangen sendte han henvisningen.

Jaja, tenkte jeg igjen. Jeg får bare håpe det går over av seg selv og at jeg ikke trenger behandlingen når de kontakter meg.

 

// weheartit.com/entry/51160389

 

Idag ringte det en veldig hyggelig dame til meg og sa at nå var det min tur til å få behandling. Jeg takket pent nei og fortalte at jeg nettopp har kjøpt leilighet og at økonomien er stram.

“Etter en innleggelse har du krav på 6 måneders gratis fysioterapi…” sier denne fantastiske damen. “Hæ?!”, sier den forvirrede Nina.

Ikke før idag, etter FEM år, har jeg fått vite at etter en innleggelse har jeg krav på 6 måneders psykomotorisk fysioterapi… Etter fem år!!!


// weheartit.com/entry/74975063/search?query=florence+welch

 

Men! NÅ vet jeg det, og nå vet også dere at det kan være lurt å lese Norges Lover eller andre lover for å finne ut hva dere har krav på.

Neida, det er kanskje litt å ta i, men det kan være lurt å selv ta initiativ for å finne ut hva dere kan få gjennom deres behandling. For det er det visst ikke alle helsefagarbeidere som er klar over… Desverre.

 

Kan det være lurt å bygge opp en informasjonskanal som kan informere pasientene om hvike krav de har?

Har du blitt opplyst om dine krav i din kommune?

2 kommentarer
    1. Har eit litt anna utgangspunkt enn deg men det e akkurat det samme her ang info. fint lite opplyst. Må finne fram info sjølv og spørre direkte om det er slik, då får eg muligens eit svar. Veldig tungvint og fortvilandes å måtte finne ut av ting sjølv og heile tida sloss om å få det ein har krav på.
      Det burde vert ein seøfølge å få informasjon om kva ein har rett på og korleis ting fungerer.

    2. Vet du om dette også gjelder kortvarige opphold? Jeg lå innlagt på akutt psykriatrien på Ullevål i 2 netter, tvang vel og merke…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg