Å skape balanse

Etter en lang, stressende periode kjenner jeg på en ro. En uventet og deilig ro. En balanse.

 

Kanskje er det stille før stormen, men det vil jeg ikke tenke. Det jeg heller vil tenke er at jeg har kommet mye lengre og at jeg klarer å håndtere både stress og hvile på en helt annen måte enn tidligere. Bank i bordet!


// weheartit.com/entry/82597197

Før:

Etter stressende perioder slet jeg med å slappe av. Jeg lagde en lang todo-list med uviktige ting som ble veldig viktig, bare for å forlenge stressperioden. Når jeg endelig stoppet opp kom depresjonen.

 

Nå:

Jeg slapper helt av, sorterer ut de uviktige tingene og kjenner på en stolthet, ro og tilfredshet over alt jeg har oppnådd den siste måneden. (Jeg skal forøvrig skrive et eget innlegg om det senere)


// blingme.tumblr.com

 

Hvorfor?

1. Tilstedeværelse.

Gjennom hele stressperioden har jeg gått til psykomotorisk fysioterapi og har øvd både der og hjemme på å være tilstede her og nå.

 

2. Balanse.

Mellom hvile og positive aktiviteter uten stress

 

3. God planlegging.

I løpet av stressperioden har jeg jobbet parallelt sammen med psykologen min om å lage en “kriseplan” som går kun på perioden etter stresset.

I tillegg har jeg forberedt meg selv og de rundt meg på at etter onsdag så skal jeg bare hvile og slappe helt av frem til mandag (idag) uten mye mobil, internett, aktiviteter og impulser. Etter det skal jeg bygge arbeidsnivået rolig opp igjen til et balansert nivå.


// girlandthelion.tumblr.com

 

4. Avstand

Jeg har bevisst styrt unna emosjonelle serier og musikk som kan vekke gamle følelser eller triste følelser i meg. Jeg prøver heller å fylle på med morsomme serier og glad musikk. Ingen vits å terge depresjonssymptomene.

Macen min har nesten ikke fått noe oppmerksomhet. Ikke internett heller. Det suger ofte opp mye tid og energi (på tullball).

I tillegg har mobilen min fått hvile i “ikke-forstyrr-modus” – som er en alt for behagelig innstilling på iPhone. Den har også fått sove i stua istedet for på rommet mitt (iPaden har blitt brukt som vekkeklokke) som har gjort at jeg har måttet finne roen i meg selv og ikke i appene på mobilen om kvelden.


// weheartit.com/entry/82963662/gallery-ios

 

Idag har jeg fått holde et innlegg fra brukerperspektiv for 250 fagarbeidere om innleggelser og medisiner. Det var utrolig spennende å få snakke til psykologer, psykiatere og miljøarbeidere!

Jeg tror jeg har funnet min greie, for jeg koser meg så innmari når jeg står på scenen. Latter fikk jeg også! Det er nok det beste 🙂

 

I morgen skal dere få lese kriseplanen min for denne stressperioden.

Nå skal jeg legge meg med en behagelig indre ro.


// weheartit.com/entry/66041157/explore?pgx=EntryNotBoxed

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg