Spennende spørsmål fra leser

Jeg får endel spørsmål fra leserne mine, noe jeg setter veldig stor pris på. Noen spørsmål er, naturlig nok, mer spennende enn andre, og noen er aktuelle å poste her.

Enkelt og greit fordi jeg tror det kan være flere som lurer på det samme.


// www.sodahead.com

 

Denne gangen kom spørsmålene fra en jente som skulle skrive skoleoppgave, og jeg synes spørsmålene hennes var både aktuelle og interessante.

 

1. Undersøkelser viser at ungdommers psykiske helse stadig blir verre. Hva tror du kan være grunnen til dette?

Jeg tror noe av grunnen ligger i hvordan vi har det rundt oss, samfunnet. Vi har et generelt press på å prestere både i skole og jobbsammenheng.

I tillegg tror jeg kanskje ikke det er så stor økning som statistikkene viser – jeg tror betraktelig fler tør å be om hjelp idag enn tidligere og at det er en del av statistikken, det også.

 

2. Sosiale medier blir stadig mer utbredt blandt unge. Tror du sosiale medier som Facebook og Instagram kan skape et press på ungdom til å fremstå “perfekte”?

Ja, det tror jeg absolutt og jeg kjenner på det selv innimellom også! De gangene jeg ikke klarer å delta i sosiale sammenhenger, er det litt ekstra vondt å måtte se hvor fint alle har hatt det i helgen på Facebook og Instagram. Det minner meg veldig om alt jeg går glipp av.

Da blir det desto viktig for meg å ta vare på mine egne gode opplevelser og heller se på bildene jeg har tatt med mobilen min, enn å granske facebok. Da smiler jeg igjen.

Det skal også nevnes at de fleste jeg har snakket med, tenker det samme – at alle andre viser hvor bra de har det i sosiale medier, selvom det ikke nødvendigvis er så bra i virkeligheten. 

 


 

3. Hva tror du er grunnen til at du fikk en psykisk lidelse?

Jeg hadde nok en medfødt sårbarhet for utvikling av Bipolar Lidelse og etter en ganske utfordrene oppvekst er det veldig logisk for meg at kroppen reagerte.

Jeg liker ikke å verken se tilbake på eller gå inn på akkurat hvorfor jeg utviklet denne diagnosen. Jeg har fått svar på det, og nå er utfordringen å kunne leve et stabilt liv med diagnosen og se fremover.


// blingme.tumblr.com

4. Hvorfor tror du det er så tabu å ha en psykisk lidelse?

Jeg tror det er tabu fordi det eksisterer så mye uvitenhet. Det er lett å dømme noe en ikke vet noe om. Det er derfor det er så viktig å snakke om og informere om psykisk helse.

Det ligger lang historie bak denne tabuen. Det er ikke så lenge siden folk ble lagt inn på mentalsykehus fordi de sov for mye eller pratet fælt på jobb. Det eksisterte heller ikke ulike diagnoser i like stor grad tidligere, som gjorde at de fleste gikk under tittlen “gal” eller “sinnsyk”.

Nå vet vi mye mer om hvordan hjernen fungerer og det er skapt et større skille mellom de ulike diagnosene.

Jeg tror også at vi er på en god vei mot mer åpenhet om psykisk helse, men vi har fortsatt en vei å gå.


// thegirlandthelion.tumblr.com

Mitt lille tips til andre som ønsker å fortelle om sin psykiske lidelse:

Dersom du kun informerer om en diagnose, kan det vært vanskelig for personen du snakker med å forstå hva du prøver å si. Det kan være lurt å forklare hva diagnosen innebærer også. Velg selv om du vil referere til ditt eget liv eller om du bare forklarer fakta rundt diagnosen.


// blingme.tumblr.com

Hva er dine tanker rundt disse spørsmålene?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg