Vær raus!

Opp til flere ganger i året sier jeg at det er den viktigste dagen i året; prideparaden/uka, bipolardagen, verdensdagen for selvmordsforebygging, TV-aksjonsdagen, valgdagen, bursdagen min og helt sikkert flere dager.. men idag er også en viktig dag. Og det vil jeg tro at mange av dere allerede vet.

// Foto: Ole Walter Sundlo 

Idag er det Verdensdagen for psykisk helse – idag er dagen du skal være litt ekstra raus med de rundt deg og med deg selv. Idag er dagen du skal tørre å spørre en du kjenner, som du er bekymra for, hvordan personen har det. Idag er dagen du kan åpne deg bittelitt om dine egne utfordringer. For denne dagen har en del likhetstrekk med både prideuka og andre verdensdager. Ved å sette fokus på noe som er eller har vært vanskelig, kan det blir litt mindre skummelt sammen. I tillegg vil alle arrangementene, kronikkene, tv-innslagene osv. denne dagen kanskje opplyse flere om psykisk helse og skape mer aksept i samfunnet. Men viktigst av alt så opplever jeg at vi mykner opp litt. Ting er bittelitt mer greit etter en dag som dette og gir en litt større rom til alle som egentlig vil være åpne med sine, men som ikke har turt helt enda. Kanskje idag er dagen?

// @verdensdagen på Instagram

Min oppfordring er: På den ene siden; vær var idag. Lytt litt ekstra. Kanskje noen trenger å fortelle deg noe viktig. Og på den andre siden; det kan være tungt å være åpen, tungt å innrømme at man sliter, men det kan også være det viktigste du gjør på veien til bedring. Jeg hadde aldri klart å komme hit jeg er i dag uten mine støttespillere!

Et tips: Du kan sende det på melding før du møter den du vil snakke med, så er det lettere å starte samtalen når dere møtes.

Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg