Responsen på din åpenhet?

Gooood morgen!

Nå ligger jeg i senga etter en god natts søvn. Jeg er snart klar for å stå opp og gå på jobb, men først skal jeg svare dere på noen flere spørsmål fra dere lesere.

 

Hva driver du med for tiden?

Nå om dagen jobber jeg med å stabilisere hverdagen min. Jeg går til psykolog, jobber 50% og prøver å komme igang med litt trening/bevegelse. Målet er å komme meg ut av depresjonen jeg har vært i fra april og er på veldig god vei. Nå merker jeg veldig få restsymptomer og mener selv at jeg har kommet meg godt ut av den. Noen dager er verre enn andre, men jeg tar mine forhåndsregler og prøver å ta hensyn til kroppen. Det viktigste nå er å forebygge en ny depresjon, noe som kan være litt vanskelig til tider, men første skritt på veien er å stabilisere hverdagen. Få til en fast timeplan. Det kommer seg nå. Les mer om næværende svingninger HER. Og andre opp- og nedturer HER.

//weheartit.com

Hvorfor meldte du deg på Budstikkas bloggkonkurranse?

Bloggkonkurranse er gøy! Jeg ble meldt på av en av mine lesere, faktisk. Noe som er veldig stas. Jeg synes det er en god mulighet til å få flere lesere og nå ut med mitt budskap til flere. Jeg har hele tiden tenkt at det ikke er viktig å vinne, men å delta, men jeg må ærlig innrømme at det hadde vært sykt stas å bli en av topp tre. Det er alltid hyggelig å bli satt pris på. Jeg får så utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger. Veldig mange heier på meg og det betyr veldig, veldig mye!


//budstikka.no

Du snakker og skriver veldig åpent om din “lidelse”, hvordan er responsen fra de rundt deg?

Responsen er positiv. Jeg er veldig nøye med å forklare hver enkelt jeg prater med litt mer enn bare å slenge ut at jeg er psykisk syk. Det er viktig at folk får stille spørsmålene sine slik at de ikke går å spekulerer i ulike ting rundt meg. Selvom jeg er åpen er jeg veldig nøye på å ikke si det til tilfeldige mennesker, som jeg kanskje skal ha et forhold til på en eller annen måte, før de blir litt mer kjent med meg. Det handler om å gi et godt førsteinntrykk som de kan ta vare på etter at jeg har sagt at jeg er syk. Folk er veldig takknemmlige for at jeg velger å være så åpen som jeg er og det setter jeg veldig stor pris på. De viser støtte og forståelse. Det at jeg er åpen gjør det også lettere for meg å kunne si “jeg orker ikke” eller “det vil jeg ikke”. Da blir det ikke masse masing og spørsmål, for de vet grunnen. F.eks når det kommer til alkohol.

Jeg tror mange opplever at de kan komme til meg om de har spørsmål rundt psykiatrien, om det handler om meg eller andre, og slik ønsker jeg at det skal være. Ingen spørsmål er for dumme og jeg er bare glad for å kunne hjelpe til. I tillegg er jeg VELDIG for åpenhet rundt temaet og da mener jeg at jeg selv må være åpen. Hvis jeg skal kunne jobbe for åpenhet må jeg kunne gå frem som et godt eksempel, noe jeg synes jeg gjør. Noen må starte og det kan godt være meg.


//Photo: Anthony Simmons

Om det er noe du lurer på om meg, bloggen eller psykiatrien, er det helt lov å spørre. Når som helst!

Ønsker alle en fin dag, med masse positivitet!

 

 

Liker du bloggen min?

1. Stem på meg i finalen av Budstikkas “Årets blogg” konkurranse HER.

2. Lik siden min på facebook HER.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg