Til deg som sliter med depresjon

Dette skal vre en veiledning p hva du m gjre om du fler deg deprimert. Jeg nsker gi deg informasjon om hvor du kan henvende deg og hva du kan gjre dersom du kjenner tegn p depresjon. Frst litt om de frste stegene p veien mot bedring og s litt om hva som er viktig nr du er deprimert.

Hva gjr jeg?

Det viktigste du m gjre hvis du fler deg deprimert er si det til noen. Ingen er tjent med at du sitter med dette alene. En venn, kjreste, forelder, trener, lrer eller en annen du fler deg trygg p. Depresjon er en tung ting bre alene og veldig ulnnsomt for deg og de rundt deg. Kanskje du er god til skjule at du har det vanskelig, men mange kjenner deg bedre enn du tror og blir bekymret. Det er viktig ha med seg en eller flere stttespiller/e p veien mot lysere tider.

Det neste du br gjre er oppske hjelp. Fastlegen din kan hjepe deg. Er det veldig alvorlig eller akutt vil jeg anbefale deg dra p legevakten. Der jobber det mange dyktige mennesker som kan veilede deg videre. Et tips er vre veldig tydelig p hva du sliter med, bde hos fastlegen og p legevakten. Svar p sprsmlene de stiller rett ut og ikke pakk inn noen ting hvis det er mulig. Det er oftest da de forstr alvoret. Hvis du ikke er rlig kan du risikere dra hjem "tomhendt". Ta gjerne med deg din stttespiller

I noen kommuner finnes det noe som heter krisehjelp for psykiske plager. Da kan du trekke klapp eller ringe bestille time for f snakke en times tid med en dyktig psykolog. Denne timen kan vre starten p en bedring og her kan du ogs f fortere hjelp videre. Undersk om dette tilbudet finnes p legevakten i din kommune.

Du kan ogs snakke med helsesster, eller dra p helsestasjonen for unge. Hvis det er en hverdag og det er s ille at du nesten har/har selvmordstanker kan du ringe til poliklinikken i din kommune og f en time p dagen, som de kaller for -hjelp. Du skal finnek kontaktinfo til poliklinikken i din kommune p kommunens hjemeside. Om du skal f en -hjelp-time m du vre tydelig p hva du trenger. Du m vre veldig klar p at du trenger hjelp N. Mange vil si at du m dra til fastlegen og bli henvist, men st p ditt. Fortell dem hvordan det er vre deg akkurat n. Hvis dette er vanskelig kan gjerne noen ringe for deg.




Du blir antakelig henvist til psykolog uansett hvilken instanse du velger henvende deg til. Gr du litt rundt grten, eller pakker inn ting hos fastlege/legevakt kan det ta opp til tre mneder fr du fr en psykolog. Det er selvflgelig veldig demotiverende... Derfor er det viktig f frem hvor alvorlig du eventuelt sliter. Uansett om du m vente lenge eller kort p psykologhjelp er det et par tiltak som kan startes opp den dagen du drar til legen. Du kan f sovemedisin og antidepressiva. Dette kan vre til god starthjelp og kan vre med p holde deg gende til du starter opp hos en psykolog (dersom du mtte trenge en psykolog, selvflgelig).

Visste du at du kan bli deprimert av lavt/hyt stoffskifte eller vitaminmangel...? Dette br alltid sjekkes ut frst.

Nr du har ftt utdelt en psykolog; mt til timene. Kanskje dere ikke finner tonen etter den frste timen, men gi det en sjanse. Hun/han kan hjelpe deg mer enn du kanskje tror selv. Trenger du mer hjelp enn psykologtime en gang i uken kan psykologen henvise deg til en eventuell institusjon om du mtte trenge det. Det er i veldig f tilfeller, men noen trenger det.

N skal hjelpesirkelen vre igang og du fr etterhvert et nettverk rundt deg som er dine stttespillere. Bruk dem for at det er verdt. Du kan ikke st i dette alene. Da kommer det sannsynligvis til ta r fr du blir bedre. Med psykologhjelp, sovemedisin og en antideppressiva kan du komme deg fort p beina igjen, selvom det virker endelst der og da.

Hva kan jeg gjre selv?

Ta museskritt. Prv ikke tenk p alt som er galt p en gang. Del det opp og se hvilke tiltak du kan f til for de ulike "temaene".

Det er viktig hre p kroppen din. Hvis du kjenner at kroppen trenger hvile, hvil. Hvis du trenger mat, spis. Hvis du nsker vre med venner, oppsk noen.

sitte hjemme i senga/sofaen er veldig lite lurt. Prv kom deg en liten tur ut i lpet av dagen. grave seg ned styrker bare depresjonen.

Srg for f nok svn og mat. Lite matinntak gjr at hjernen fr lite jobbe med og dermed kan du dyrke depresjonen enda mer. Kanskje en g-tur eller en liten treningskt kan hjelpe deg til f sove om kvelden?

Utfr de aktivitetene du likte gjre fr. Kanskje du har mistet gleden over det n, men gjr det allikevel. Gleden vil komme tilbake nr depresjonen bedres og underbevisstheten kan glede seg over det uansett hvor deprimert du er.

Innrm for deg selv at du er deprimert, hvis du er det. late som alt er bra er ingen tjent med. Ikke du heller.

Ikke forvent bedring over natten. Det tar tid bli frisk fra en depresjon, men det er mye hjelp hente ute i helsevesenet. Men tilslutt kan du bli helt frisk (dersom du ikke har en diagnose som tilsier noe annet)

Senk forventningene dine til deg selv. Dette kan vre grunn nok i seg selv til bli deprimert. Du gjr s godt du kan. Det er GODT NOK. Alltid!

Med depresjon kommer en negativ tankegang. Sett deg ned hver kveld og skriv ned 3 ting som har vrt positivt den dagen. Kanskje noen har gitt deg et smil? Det er nok. Noen ganger kan du finn en positiv ting, andre ganger 20. Det spiller ingen rolle. Jeg ble rdet til gjre det for lenge siden, men gadd ikke. Da jeg startet opp med det i vinter har jeg sett at det har god effekt p mitt positive sinn. Du kan beske nettsiden www.justlittlethings.net for inspirasjon.

Prrende

Har du en venn som du ser at sliter. Spr. Mange synes det er mye lettere fortelle vennene sine om problemet hvis noen andre tar initiativet til praten. Det er ikke alltid s lett si det selv. Noen vil ikke en gang innrmme for seg selv at de er deprimerte, s det kan vre lettende at noen andre inrmmer det for en.

Ved bry deg er du en god stttespiller. ha en som lytter kan vre alt personen trenger. Det er ikke alltid s lett vite hva man skal si eller gjre, det er helt greit si til personen at du fler deg litt usikker i situasjonen, men gjre det tydelig at du er der for en.

Distanser deg litt. Det kan vre tungt hre p tunge tanker fra en annen person og det kan vre lett ta det innover seg. Prv distansere deg litt fra det som blir sagt og gjort. Husk p at dette ikke er din smerte, men hans/hennes. Det gr an vre medflende uten mtte fle det p kroppen selv.

Prv f med personen p hyggelige aktiviteter eller motiver han/hun til gjre det dere likte gjre fr. G en tur, ta en kaffe, mt venner, dra p kino osv. Den deprimerte kan finne mye trst og hjelp i ha en som veileder til hyggelige ting. Kanskje sier personen nei, men det er lov mase litt.

Alle kan si stopp. Du skal ikke vre noen btte som alt kan tmmes i. Det er en psykolog sin jobb vre. Blir det for mye for deg, s er det lov si fra. Personen selv kan fle at han/hun "plager deg" ved bry deg med problemene sine. Da kan det vre fint for begge parter at det er greit vre tydelig nr nok er nok. Hjelp heller personen til oppske hjelp om det blir for mye. Du kan fortsatt vre en god stttespiller uten hre alt i detaljer.

Jeg nsker begge parter lykke til! Er det noe jeg har glemt eller noe du lurer p s spr GJERNE i kommentarfeltet.

6 kommentarer

Charlotte

14.06.2012 kl.00:22

Hei Nina Emilie!

Jeg synes dette var et kjempefint innlegg med mange fine tips:) Det er s lett "glemme verden rundt seg" nr man fler seg nede, og det er fint hre at det finnes andre i lignende situasjon. Tusen takk:)

Nina Emilies blogg

15.06.2012 kl.11:14

Charlotte: Takk skal du ha, Charlotte:)

01.01.2013 kl.09:36

Fint innlegg:)

Erik

02.03.2014 kl.22:19

Hei! Veldig bra skrevet. Hper alt gr bra med deg =)

Maria

27.01.2015 kl.23:19

Fint innlegg❤ dette kan nok hjelpe mange i begge situasjoner.

Nina Emilies blogg

28.01.2015 kl.21:56

Maria: Takk for det, Maria :) Jeg hper det!

Skriv en ny kommentar

Nina Emilies blogg

25, Asker

Velkommen til bloggen min! Som 19ring fikk jeg diagnosen Bipolar lidelse som jeg jobber med lre meg leve med. Jeg nsker dele den reisen med dere. Oppturer, nedturer, innleggelser og tanker. Du er hjertelig velkommen til kommentere og stille sprsml til hva enn det mtte vre :) Dette er rlig og nakent, og jeg ber deg lese med respekt. //KONTAKT: tankekjor@gmail.com

Follow on Bloglovin
hits