På nedtur?

Klokka er 01.00 og det er sikkert fjortende natten på rad jeg ikke får sove før midnatt. En ond sirkel har startet og den er vanskelig å bryte. Ikke at jeg skal gi opp! Tvert imot. Jeg må bare få det ned på “papiret”. Drøfte det litt for meg selv… Og dere. 

Da ferien startet var jeg kjapp med å snu døgnet. Plutselig er det mange som er hjemme igjen og jeg har vært travelt opptatt med å være sosial. Så sosial at jeg ikke har hatt noe tid for meg selv eller for søvn. Det slår sterkt tilbake på meg nå, kjenner jeg. De siste par ukene har vært super hektiske – bare med sosialisering, kos og hygge (+ litt jobb). Det sliter meg helt ut. Tror det er søvnmønsteret som drar meg mest ned, men det er litt vanskelig å gjøre noe med det. Jeg har prøvd å snu døgnet, våknet grytidlig, vært i aktivitet hele dagen og slitt meg skikkelig ut, men alikevel får jeg ikke sove på kvelden. Og den siste uken har jeg måttet stå opp tidlig. Dvs. mange netter med lite søvn.

Så jeg har hvertfall forklaringen på problemet. Lite søvn, lite alene tid, medisinering til ulik tid og litt for mye å gjøre. Jeg føler at jeg svømmer i ting jeg må huske på og ting jeg må gjøre.

Jeg kjenner at jeg er på nedtur. Jeg kjenner at konsentrasjonen er dårlig, at jeg er litt sur og grinete, jeg får ikke sove og selvtillitten er ganske lav. I tillegg har jeg vanskeligheter med å sove, har mye tankekjør, lite indre ro og jeg er mye mer redd for alt mulig enn vanlig.


 

Det som er positivt er at selv om jeg kjenner alle disse tidlige tegnene tror jeg at jeg kan klare å gjøre noe med det. Ved å være obs på at stadig flere depresjonstegn dukker opp kan jeg klare å stoppe depresjonens utspring. Her er min handlingsplan:

-Sove lenge i morgen slik at jeg får tatt igjen litt søvn

-Ta solarium, slik at jeg får sol som hjelper meg veldig

-Bruke tid på dagen i morgen til å gjøre alle de små tingene jeg “må” gjøre (ting jeg må gjøre for å få de ut av tankene)

-Være med venninner på ettermiddagen/kvelden

-Ta dobbel dose med sove medisin

 

Det er lett å sette opp en slik plan når jeg har øvd så mange ganger på det. To andre ting som gjør det så lett er at jeg; 1. er veldig motivert til å finne igjen den indre roen som jeg hadde for noen uker tilbake og 2. at jeg ikke vil få en depresjon nå. Jeg vil virkelig vise meg selv og verden at jeg kan klare dette. For det kan jeg!

 

I can do it!

 

3 kommentarer
    1. Høres ut som en veldig fornuftig plan Nina! Jeg er bipolar i remisjon (betyr at det jeg nærmer meg “frisk”) og har god trening i å se tegn, samt handle riktig for å komme på rett spor. Du gjør en kjempejobb!! 🙂 Selv 5 år etter min siste episode sover jeg mer enn gjennomsnittet. Håper det blir lettere for deg å sove igjen, for søvn er vår beste medisin! Klem

    2. huff da. hørtes ikke bra ut =/
      Det er slitsomt å ikke få sove før sent på natt, mange dager på rad. vet hvordan føles
      håper det ordner seg for deg og at søvnrytmen kommer tilbake igjen til normalen 🙂
      Ta en titt, og legge igjen en kommentar :-)?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg