Enkle råd til deg som sliter

Helluu!

Jeg sitter og forbereder meg til å holde Verdensdagen for psykisk helse på Solvang ungdommskole på onsdag. I den forbindelse har jeg fått en del brosjyrer av "Verdensdagen"-organisasjonen. Etter å ha lest informasjonsbrosyrene har jeg lagt min elsk på en liten brosjyre som heter "Når livet er vanskelig". Den tenkte jeg og skrive til dere nå.



PSYKISKE PROBLEMER ER VANLIGE

De fleste av oss vil oppleve psykiske helseplager i løpet av livet. Heldigvis finnes det god hjelp, og for de alle fleste løser problemene seg. I tillegg er det mye man kan gjøre selv, både for for å styrke egen og andres psykiske helse.

 

 

SNAKK OM DET

Det viktigste dukan gjøre når du har det vanskelig er å være åpen om det. Snakk med en venn eller en i familien.

 

 

BE OM HJELP

Jo tidligere du ber om hjelp, desto større er sjansene for at du blir bra og at problemene ikke utvikler seg. Trenger du hjelp, kan du ta kontakt med fastlegen eller sjekke tilbudet i din kommune (sjekk kommunens hjemmeside)

 

 

NOEN RÅD NÅR LIVET ER VANSKELIG

1. Snakk om det som føles vanskelig med en du har tillit til. Det kan være alt fra en venn til legen din, eller helsesøster.

2. Planlegg positive aktiviteter. Gjør noe hyggelig hver dag - selvom du egentlig ikke orker.

3. Del problemene i mindre biter hvis de blir for vanskelige

4. Tenk på det du får til i stedet for alt det du ikke får gjort

5. Vær mot deg selv som du ville vært mot en venn

 

 

VÆR EN STØTTESPILLER

Nesten alle vil oppleve at en venn, et familiemedlem eller en annen vi kjenner får perioder der alt føles trist og vanskelig. Det beste du kan gjøre er å vise at du bryr deg og lytte.

Mange pårørende vegrer seg for å spørre fordi de er redde for å gjøre ting verre. Det er bedre å spørre enn å late som ingenting.

Tenk tilbake på hvordan du hadde det da du var nedfor sist. Kjenn på følelsen. Hva ville du at de rundt deg skulle gjort da?

Det beste du kan gjøre er å vise at du bryr deg. På www.psykisk.no finner du gode råd om hva du kan gjøre. Her finner du også ut hvor man kan få hjelp.

 

 

Mental Helse Hjelpetelefonen: 116 123

Hjelpetelefonen er et døgnåpent tilbud. Du kan også ta kontakt på nettsiden: www.sidetmedord.no (trykk på linken, så kommer du til siden).

 

Bekymringstelefonen Voksne for Barn: 810 03 940

En telefontjeneste for voksne som har bekymringer eller spørsmål om barn og unge. Du kan også besøke nettsiden: www.vfb.no (tykke på linken for å komme til siden)

 


Lik gjerne siden min på facebook HER. Tusen takk!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Nina Emilies blogg

25, Asker

Velkommen til bloggen min! Som 19åring fikk jeg diagnosen Bipolar lidelse som jeg jobber med å lære meg å leve med. Jeg ønsker å dele den reisen med dere. Oppturer, nedturer, innleggelser og tanker. Du er hjertelig velkommen til å kommentere og stille spørsmål til hva enn det måtte være :) Dette er ærlig og nakent, og jeg ber deg lese med respekt. //KONTAKT: tankekjor@gmail.com

Follow on Bloglovin
hits