Teknikker mot søvnvansker

Mange av dere skriver til meg og deler at dere sliter med å sovne om kvelden. Derfor tenkte jeg å gi dere noen enkle tips.

Du trenger ikke ha seriøse søvnproblemer for å ta i bruk noen av disse teknikkene. Jeg håper du kan bruke et eller flere av forslagene under.

 

Noen få ting før vi begynner:

1. Prøv ut litt forskjellig. Du kan bli skikkelig overrasket over at noen av forslagene du absolutt ikke ville valgt er de som kan passe deg best.

2. Kanskje må du prøve flere før du finner en som hjelper deg.

3. Ikke forvent at det skal hjelpe deg allerede første natten. Noen ganger kan det ta tid før kroppen klarer å roe seg og venne seg til at dette er ditt nye “la-meg-sove-språk”. I tillegg må vi mennesker ofte øve på ting for å bli flinkere.

4. Du kan godt prøve flere teknikker samtidig. Dette er sevlfølgelig opp til deg hva du foretrekker.

5. Er søvnvanskene dine så problematiske at de går utover hverdagen din, må du oppsøke fastlegen.

 

 

Databruk

Det første du bør være obs på når du skal legge deg til å sove er at den våkne delen av hjernen blir stimulert av pcaktivitet. Dette er en aktivitet, særlig unge, bruker mye om dagen og hjernen våkner mer av å få så mye stimuli når den skal bli trøtt. I tillegg våkner hjernen mer av flombelysningen som treffer deg midt i fleisen.

Allikevel er det mange som bruker akkurat dette verktøyet for å få sove. Mange sovner lettere dersom de har lyder fra en film/serie å høre på. Dersom du bruker pcen til andre ting som f.eks. å chatte på facebook og forvente at du skal bli trøtt, er dette ofte det verste vi kan gjøre. Det er en dagaktivitet. Akkurat som at jeg ikke blir særlig trøtt når jeg blogger på kvelden (også en dagaktivitet). Utfordringen er å “vekke” den trøtte delen av hjernen.

  

Kartlegging er viktig.

Prøv å kartlegg søvnmønsteret ditt. Sovner du til en fast tid, eller er det forskjellig? Er det spesielle aktiviteter du bør unngå på kveldstid som hindrer deg i å få sove? Tenker du på noen konkrete ting som gjør at du ikke får sove eller at søvnen blir dårlig? Hva spiser du på kvelden? Drikker du kaffe eller andre energidrikker? Er det noe du gjør om kvelden som gjør at du blir trøtt/våken?

Prøv å se på kveldsritualene dine. Er det noe som gjentar seg, som du kanskje bør unngå? Er det noen konkrete tankerekker som dukker opp om kvelden?

Skriv gjerne ned hvordan kvelden har vært noen dager og se om det er noe du kanskje bør unngå eller gjøre mer av. Still deg selv de samme spørsmålene hver kveld (gjerne skriftlig). Se om det er noen logikk i når du får sove og ikke. Så kan du gå tilbake å se om noen kan endres. Ut i fra hva du erfarer av denne øvelsen, kan du kanskje finne noen teknikker som er effektive for deg.

 

DETTE KAN DU PRØVE FOR Å FÅ SOVE:  

 

Forbered deg på god søvn:

Legg deg i senga, slå av lyset og slapp av. Ha liten lampe om nødvendig.

 

Musikk 

For noen hjelper det å høre på litt rolig musikk. 

 

Tankekjør om kvelden? 

Skriv ned tankene dine på et privat sted. Helst for hånd, slik at pcen ikke er i bruk. Hvis du må bruke pc vil jeg anbefale at du legger deg litt før “sengetid” slik at du kan skrive først og så legge vekk pcen og bruke andre teknikker.

Når du skriver; husk at dette er bare ditt. Ingen skal lese eller bedømme det du skriver. Du trenger ikke å ha overskrifter eller tema eller at alt kommer i rekkefølge. Det viktigste er at du tømmer hodet for tanker.

 

Mange tanker i hodet? 

Dersom du har mye tankekjør, mange tanker i hodet eller mange “gode” ideer når du skal sove kan det være lurt å notere dem ned for å fjerne dem for kvelden. Ha en lapp ved siden av senga hvor du skriver stikkord på konkrete ting du ligger og grubler på (evnt. skrive på mobilen). Poenget er at du skal legge det fra deg på lappen slik at du kan utsette å tenke på det til i morgen.

 

Send tankene dine bort

Jeg har tidligere kommet med en ganske konkret øvelse du kan prøve for å fjerne tankene midlertidig. Du kan lese den HER.

 

Les

Lesing er en god teknikk for mange. Når vi leser stimulerer vi den rolige delen av hjernen som hjelper deg å slappe av, og få tankene vekk fra deg selv.

Er det bare jeg som sovner av å lese pensum? Finn frem den kjedeligste skoleboken og det kjipeste kapittelet. Sett i gang og skumles. Dette virker effektivt for mange.

Kjedelig/gjentakende aktivitet 

Finn noe annet kjedelig å holde på med. Selv løser jeg kabal på mobilen (med laveste lysstyrke vel og merke) hver eneste kveld. Dette har blitt så viktig del av kveldsritualet mitt at jeg ikke får sove uten. I starten var det litt morsomt, men nå er jeg så møkk lei at jeg sovner nesten før appen har åpnet seg. Jeg spilte mye på dagen kun av den grunn at jeg skulle bli drittlei. Kanskje du kan finne din kjipeste aktivitet å dra frem på kveldstid?

 

Bryt kontakten med omverden

Prøv å ikke ha kontakt med omverden på kveldstid når du skal sove. Det er ofte da vi er mest aktive på sosiale medier og med meldinger. Avslutt dette før du går i seng slik at du slipper å til stadighet måtte vekke hjernen igjen for å svare.

 

Snakk til deg selv

Vår verste tanke i nattetimene er de velkjente setningene “Jeg kommer ikke til å få sove uansett” og “Jeg er ikke trøtt”. Med den instillingen kommer vi hvertfall ikke til å bli det. Prøv å bli bevisst om dette er tanker du har. Kanskje du kan finne andre setninger å erstatte dem med? Noe med en positiv vinkling.

Hjernen er sterkere enn mange tror og de fleste blir overrasket over hva samtalen med hjernen kan få oss til å gjøre. Bruk din indre stemme for å prøve og snu tankegangen din. Si det omvendte til deg selv.

 

Ikke tell timer 

Ofte ligger vi og teller timer. “7 timer til jeg må opp…” “3 timer til jeg må opp…”. Det er døden selv. Husk at kroppen også hviler når du ligger i senga. Har du ligget i 4 timer, så har du også hvilt i 4 timer. Det er bra det og.

 

Ro deg ned før sengetid

Setter du av tid til å roe deg ned på kvelden? Eller stresser du rundt for så å stupe i seng? Prøv å sett av litt tid før du skal i seng til å roe deg ned. Se litt på tv, lese litt, strikke eller andre rolige aktiviteter slik at kroppen får gått i hvilemodus. Gjør du dette hver dag vil det endre søvnkvaliteten din i større eller midre grad, uansett. Drikk gjerne en kopp te eller annen varm drikke for å roe deg ned. Det hjelper for mange.

 

Avspenning

Bruk en eller annen avspenningsøvelse. Har du lært en øvelse som fungerer for deg, bruk gjerne den.

Hvis ikke, er den mest vanlige øvelsen at du ligger på ryggen og starter med tærne. Kjenn at tærne dine blir tunge, så gå videre til fotsålen, helen, ankelen, leggen, kneet osv. Gjennom alle leddene/kroppsdelene. Når du kjenner at kroppen har blitt tung, fokuserer du på at du puster dypt inn og ut noen ganger. Ligg sånn så lenge det føles behagelig. Fokuser på at kroppen er tung og hodet er tomt. Når du føler for det beveger du litt på kroppen og legger deg i en sovestilling du liker (hvis du ikke har sovnet alt).

Prøv å finne din måte å gjøre øvelsen på. Det er ingen fasitsvar her. Det viktigste er at det kan hjelpe deg å slappe av.

 

Trygg plass

Hvor er din tryggeste plass? Hvor er du tryggest i hele verden? Det kan være en tid, et sted, et landskap, hva som helst. Lukk øynene og drøm deg bort til denne trygge plassen hvor ingenting kan plage deg. Du kan være på denne trygge plassen så lenge du vil. Mange sovner av denne øvelsen alene.

 

For å distrahere hodet 

En teknikk som funker skikkelig for meg (særlig når jeg er veldig urolig) er å gå veldig detaljert gjennom dagen.

“Først ringte klokka, så våknet jeg, så skrudde jeg på lyset og radioen, så stod jeg opp, så kledde jeg på meg, så spiste jeg frokost – brødskive med leverpostei og agurk, så drakk jeg litt melk, så pusset jeg tenner” og lenge før jeg har kommet til frokosten har jeg sovna.

Fortsett helt til kvelden om nødvendig. Sovner du ikke, så blir du hvertfall trøtt av det. Ikke gå inn på følelser og tanker rundt hendelsene. Hold det så konkret som mulig med gjøremålene og ikke hva du tenkte og følte da du gjorde det du gjorde.

 

Naturmedisin

Det siste jeg kan anbefale i dag, som noen kanskje ville valgt først, er naturmedisin. Stikk innom en helsekostbutikk og spør etter anbefalinger. Jeg vil ikke komme med noen konkrete forslag til naturmedisiner fordi det ofte er veldig individuelt hva de ulike medisinene virker mot (ikke trøtt, tankekjør, innsovning, oppvåkning på natt, osv.).

 

Jeg vil også  legge til noen tips som dere lesere har kommet med.

 

Flytt fokus.

Finn en tekst som du kan godt, gjerne en sangtekst. Snakk deg igjennom teksten rolig høyt eller inni hodet. Velg gjerne en tekst du har gode minner med. Snakk deg gjennom teksten så mange ganger du trenger til du sovner. “Gørr kjedelig og effektivt! :D”

 

God kveldsrutine på badet

En varm dusj, skrub, fuktighetskrem eller hva du selv føler for. Tannpuss, tanntråd og munnskyllevann. Lag deg din egen rekkefølge med noe du synes er behagelig for deg. “For min del funker dette fordi jeg roer meg ned, jeg føler meg ren, at jeg har skjemt meg bort litt, samt at det er lettere å sove når jeg er varm i kroppen.”

 

— Dere er velkomne til å komme med deres kveldsrutiner — 

 

Nok en gang: 

Går søvnproblemene dine utover hverdagen din i større grad enn du føler at du håndterer på egenhånd; gå til fastlegen din. For noen kan sovemedisin være en midlertidig løsning.

 

Er det noe som helst du lurer på etter å ha lest dette? Kommenter gjerne i kommentarfeltet, spør på Facebook (trykk HER), eller send meg en mail ([email protected])

 

Da gjenstår det bare å si: Lykke til og GOD NATT 🙂

 

 

(Alle bildene er hentet fra www.weheartit.com)

14 kommentarer
    1. Det er så fint at du deler dine tips Nina. Her var det mye nyttig 🙂 Kan føye til en ting som virkelig hjelper for meg. En god kveldsrutine på badet, en varm dusj, skrub og fuktighetskrem. Pusse tennene godt og bruke tanntråd og fluorvann. For min del funker dette fordi jeg roer meg ned, jeg føler meg ren, at jeg har skjemt meg bort litt, samt at det er lettere å sove når jeg er varm i kroppen. 🙂 Ha en fin dag!

    2. Tusen takk for gode tips! 🙂 Ein ting kjæresten min lærte meg, er å snakke gjennom f.eks. ein sangtekst rolig til meg sjøl. Eg kan så mange sangtekster, så eg valgte ein koselig ein, og snakka rolig igjennom den om og om igjen til eg sovna. Gørr kjedelig og effektivt! 😀

    3. Fin blogg, hadde blitt glad om du tok en titt på min. Jeg er ny. Jeg fikk endelig lov til å lage en blogg, fordi jeg blir 13 år i dag. Blir glad om du kommenterer. 🙂

    4. Veldig gode råd det der 🙂
      For min del har det ikke så mye og si om jeg chatter på facebook før jeg skal sove, fordi jeg sover like godt uansett 😛

    5. Kamilla Haaland: Det er derfor jeg vil at de som sliter ekstra skal gå til legen 🙂 Noen mangler akkurat det. Bruker også melatonin for å sove og jeg sover som en engel, hihi.

    6. Jeg har begynt å tegne Mandalategninger før jeg legger meg etter tips fra ei venninne. Det hjelper veldig når jeg er stresset. Og nesten ubevisst velger jeg da roligere farger etterhvert som jeg blir mer avslappet. Anbefales!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg