Positivt-bok

Jeg husker ikke om jeg har skrevet om dette før, men det kommer stadig nye lesere, så jeg skriver om det uansett.

Jeg fører noe som jeg kaller for positivt-bok. I den skriver jeg noen stikkord hver kveld fra dagen. Poenget er at ALT (overraskende nok) skal være positivt.

Hvis jeg har opplevd noe kjipt i løpet av dagen, så er det ofte det jeg tenker på når jeg går og legger meg. Ved å vri hjernen min litt, så tvinger jeg meg selv til å fokusere på det istedet. Det er ikke kjempelett og det krever trening, men det virker for meg.

Dette er selvfølgelig ikke løsningen på noen psykisk sykdom, men det er å hjelpe seg selv på veien. Ofte så er det noen positive ting i løpet av dagen, jeg bare ser dem ikke fordi de negative får så stor plass. Spesielt når jeg er deprimert.

 

– Kjøp deg en litt fin bok som er lett å ta med seg rundt.

– Positivt-bok bør skrives over en lengre periode for å kunne kjenne effekten på kroppen.

– Jeg kan ikke love at alle får ønsket effekt, men er det ikke verdt et forsøk? 

– Det trenger ikke være så store ting.

(Det kan være alt fra at du orket å stå opp av sengen, fikk i deg mat, klarte å holde en avtale eller møtte noen du var glad i. Poenget er å finne de små tingene som gledet deg eller ga deg en mestringsfølelse i løpet av dagen.)

 

Liknende forslag:

“Fremtidsmappe” (TRYKK HER for å lese om det)

2 kommentarer
    1. Positivt-boken din er en veldig fin ting, og noe som absolutt er verdt å prøve! Jeg prøver selv å tenke på de små positive tingene i hverdagen, og sette pris på dem. Det er veldig viktig, og som du sier er det en fin måte å hjelpe seg selv på veien 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg