Mitt syn på narkotika og alkohol

Hei! Håper alle har hatt en god mandag? (Evnt. en annen dag du leser dette innlegget)

Jeg har startet min egen bli-kjent-med-meg liste og vi har kommet til punkt 3. De forige innleggene kan du lese HER.

 

3. Ditt syn på narkotika og alkohol?


//Privat

ALKOHOL

Som dere kanskje skjønner så drikker jeg alkohol. Jeg drikker ikke like ofte som min omgangskrets, men jeg er stort sett med allikevel.

Om jeg kan drikke eller ikke avgjøres av hvilken form jeg er i. Noen ganger går det helt fint å drikke, andre ganger kjenner jeg at jeg bør holde meg unna for å ikke havne i en depresjon/mani. Og da gjør jeg det. Jeg VIL jo ikke ha en depresjon, mani eller få angst…

 

Det er veldig enten, eller for meg. Enten så drikker jeg skikkelig, eller så dropper jeg det. Å drikke litt gidder jeg ikke, for Pepsi Max er egentlig bedre enn alkohol 😛

Jeg har ingen problemer med å ikke drikke, men det har vært en treningssak å komme dit. Før følte jeg meg annerledes, utafor og gadd stort sett ikke være med på vors/fest/byen fordi jeg ikke kunne drikke. Nå gjør det meg ingenting! Jeg er med på vors, drikkeleker og alt som hører til sammen med min gode venn Pepsi Max. Jeg blir til og med med ut og danser, kjører hjem, sover og slipper å være klein dagen etter.

På lørdag var en sånn dag. Jeg var på vors med Pepsi Maxen min og ute å danset rumpa av meg. Et stort pluss etter en morsom kveld var å sette meg i bilen og kjøre hjem. Penger spart. Energi spart. Jeg hadde det supergøy og slapp kleinesøndag.

 

Så lenge jeg er selvsikker og klar på at jeg ikke drikker, så pleier det å gå veldig greit. Folk bryr seg ikke så mye lenger. De fleste vet jo hvorfor. Når “ukjente” spør svarer jeg bare at jeg ikke gidder eller vil. Noen ganger sier jeg ikke noe i det hele tatt og ingen legger en gang merke til at jeg ikke drikker. Det er veldig morsomt.

Når folk er fulle kommer sannheten frem og DET er gøy å huske dagen etterpå skal jeg si deg!

Da jeg gikk på folkehøgskole skrev jeg et innlegg om alkohol. Det kan du lese HER.

 

 

NARKOTIKA

Dette er min rus! Jeg har faktisk sluttet å røyke fast (snuser da, så kan vel ikke skryte sånn veldig..), så dette er min lille rus innimellom. En helt vanlig sigarett.

Jeg er imot narkotika. Uansett hva det er. I mitt vokabular er det ingenting som heter “bare hasj”. Enkelt og greit. Veldig imot. Jeg har sett alt for mange bli ødelagt av det drittet der. Det som skremmer meg mest er at det ene fører ofte til det andre.


//http://weheartit.com/entry/50521870/via/lauralthld

 

Alle har en fortid og jeg klikker ikke hvis noen har prøvd/brukt/bruker et narkotisk stoff. Det er fult og helt DITT valg. Jeg bare liker det ikke.

Det må også nevnes at jeg ikke hater folk som gjør det, jeg bare hater akkurat DET.

//http://weheartit.com/entry/50529141/via/SuzanneandTerry

 

Den største grunnen til at jeg ikke liker narkotiske stoffer er at det kan utløse psykiske sykdomer. Jeg har møtt mange på psykiatrisk som forteller om sin fortid med rus. Noen har ikke brukt det mye en gang, men allikevel har de fått store plager psykisk.

Narkotika kan utløse psykiske sykdomer hos hvem som helst. De mest vanlige diagnosene som blir utløst av narkotika er angst, AD/HD og Bipolar Lidelse. En trenger ikke å ha hatt det fra før, det kommer med rusmisbruket. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

//http://weheartit.com/entry/45920112/via/jadorepierre


Det kan også være omvent. Veldig mange med disse diagnosene tyr til rusmidler lettere enn “friske” mennesker. Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor, men det kan sikkert Google.

Dersom en har et rusproblem blir det nærmest umulig å medisinere diagnosen og dermed blir symptomene på diagnosen sterkere og det starter en ond sirkel. Jeg siterer psykiateren min: “Å medisinere folk med rusproblemer er som å medisinere mot en vegg. Det gir null effekt.”


//http://esciencenews.com/articles/2012/10/17/children.with.adhd.find.medication.frees.them.choose.between.right.and.wrong.study.suggests

Jeg skrev også et innlegg om narkotika rett etter innlegget om alkohol. Det er gangske krasst, men jeg velger å linke det allikevel. TRYKK HER for å komme til innlegget om narkotika.

 

Til slutt vil jeg gjerne si klart og tydelig:

Jeg er ikke imot brukeren, jeg er imot stoffet. Alle tar sitt eget valg. Jeg har tatt mitt og jeg blander meg ikke borti ditt. 

Dette er MINE synspunkter og du får selvfølgelig lov å være uenig. Vennligst ikke slakt meg :p

6 kommentarer
    1. Er selv avhengi av medisinene legen gir meg, og har hatt rusproblemer før også.. Men er i mot det. Vet ikke hva amfetaminen har gjort med meg og min diagnose heller.. Men men, drikker skjelden pga borderline og. Men er jo aldri ute heller da 🙁 Liker bloggen din.. Pleier du kommentere tilbake? Og hvordan fikk du så mange lesere? Klem

    2. Anne: Hei Anne-Grethe. Tusen takk for at du deler. Jeg synes det er tøft av deg 🙂 Jeg prøver å kommentere tilbake her innimellom, men jeg prioriterer ofte å bruke tid på å svare på mail, for det er mange som trenger svar. Hvordan jeg fikk mange lesere, hmm.. Det har vel bare kommet seg i løpet av 4 år, 2 forestillinger, 1 bok, 1 facebookside, flere foredrag og 1. plass i Asker og Bærum Budstikkes bloggkonkurranse. Har desverre ingen oppskrift. Lykke til videre med bloggen din. Tusen takk for at du er så flink til å kommentere på bloggen min. Det betyr mer enn du aner!! 🙂

    3. Hei. Jeg har også bipolar lidelse. Type 2 🙂 i januar/februar-byttet er det 2 år siden jeg fikk påvist diagnosen. Spør du meg blir livet bedre bare av å vite hva som “feiler” deg. kom over bloggen din her om dagen og den er kjempe fin!
      Har selv vært rusmisbruker, misbrukte mest hasj. Så det interesserer meg litt da og ville bare kommentere at schizofreni er den diagnosen som oftest er satt i sammenheng med spesielt cannabis:) forsåvidt psykoser i seg selv og. Sånn er det med alkohol også. Jeg blir fort psykotisk om jeg drikker litt for mye, så har valgt å la flaska støve litt på hylla..Det å lære seg når jeg kan eller ikke kan drikke har ikke ikke vært høyest på prioriteringslista så valgte det.. Kanskje du har noen tips? La ved epost adressa 🙂 Hadde vært kult å snakka med noen med bipolar, har ikke akkurat noen i min nære omgangskrets med diagnosen.. 🙂
      Gleder meg til å følge deg videre 🙂 klem

    4. Hanne: Takk for gode tanker og synspunkter. Jeg vil anbefale deg bipolarforeningennorge.no – der finner du mye god informasjon og forum hvor du kan møte andre psykisk syke og deres pårørende 🙂

    5. Narkotika er et meningsløst begrep som brukes om ulovlige substanser. Begrepet har blitt konstuert for å stimatisere og mobbe brukere av disse rusmidlene. Derfor anbefaler både WHO og Den Norske Legeforening at vi legger ordet “narkotika” på hylla og i stedet bruker begrepet rusmiddel om alle rusmidler. Det er ingen sammenheng mellom hvilke stoffer som er ulovlige og lovlige mtp. riskioprofil og avhengighet.
      Fra The Lancet (anerkjent medisinsk tidsskrift): http://medicalmarijuana.procon.org/files/1-medical-marijuana-images/ranking-20-drugs-and-alcohol-by-overall-harm.png

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg