Kriseplan for etter-stressperioden

God morgen!

Jeg lovte dere å publisere kriseplanen min for etter-stressperioden. Den skal dere selvfølgelig få.


// weheartit.com/entry/82676244/search?context_type=search&context_user=tamara_kuzmanovic_3&query=balance

 

Kriseplan for etter-stressperioden

DET VIKTIGSTE

1. Ta medisiner mellom 20 og 21.00 

2. Som fører til at jeg blir trøtt ca. 23.00 = SOVE

3. Sett på vekkeklokke ca. 09.00 slik at jeg får nok søvn, men ikke alt for mange timer (variere ut i fra når jeg legger meg så jeg får 8-10 timer søvn)


// weheartit.com/entry/83200363

4. Vær flink til å stå opp når klokka ringer

5. Frokost

6. Prøv å ikke sove på dagen, men ta en hvil med en god bok på sofaen

7. Kjøp inn mye "småmat" som er lett å innta og ikke krever så mye tilberedning, så jeg ikke hopper over måltider, men heller spiser "litt hele tiden"

Eksempler på mat: minigulerøtter, rundstykker, frokostblanding, frukt, kjeks, pommes frites osv.

(Jeg planlegger å skrive mer om mat og meg senere)


// weheartit.com/entry/60761790/search?context_type=search&context_user=sonhosobscuros&query=Mcdonalds&sort=most_popular

 

ANDRE TILTAK

1. Koble ut, som jeg skrev om tidligere, LES HER OG HER

2. Rydde huset og gjøre det hyggelig igjen (I stressperioder prioriterer jeg ikke rydding hjemme!!)

3. Ikke lage for mange planer i løpet av en dag

4. Allikevel komme meg en liten tur ut (med noe som ikke tar for mye energi)

5. Gå en kort tur hvis jeg ikke har andre planer, for å komme meg ut litt

6. Ligge på sofaen, se på serier, og nyte det

7. La meg få lov til å slappe av

8. Unngå serier og musikk som vekker triste følelser i meg

9. Ta solarium 15-20 minutter i uka

10. Det er greit å gå i joggebukse og uten sminke! CHILL!


// weheartit.com/entry/83217163/explore?context_user=sofia_aldrete&page=4

 

ANDRE GIVENDE/KOSELIGE AKTIVITETER:

1. Invitere venner hjem på kaffe (det krever mindre energi enn å dra ut og er koseligere)

2. Skrive i og jobbe med fremtidspermen (Les om den HER

3. Jobbe med bipolarkurset/notatene

4. Lese bøkene jeg har lånt på biblioteket (Det har jeg gledet meg til!)

5. Ta fotbad og kos deg!


// weheartit.com/entry/66040226/via/dalila015?pgx=EntryNotBoxed

 

BACKUP

1. Bestille fastlegetime første dag i hvileperioden for å gjøre fastlegen min klar over at jeg nå kommer til å være i en ekstra sårbar periode - check

2. Fortelle alle rundt meg at jeg er i hvilemodus og at de ikke kan forvente så mye av meg de neste dagene - check

3. Møte opp på psykologtimer og samarbeide om denne planen - check

4. Hvis det blir for ille, ring fastlegen for å få en innleggelse (men det skal ikke skje denne gangen!)


// weheartit.com/entry/40626704/search?context_type=search&context_user=oHoodie&query=cry+quotes&sort=most_popular

 

Mange vil kanskje tenke at dette er for mange planer for en slappe-av-prosess, men mye av dette er bare påminnelser om hva jeg KAN gjøre hvis dagene skulle kjennes litt tomme og tunge.

Og ja, det er kjedelig å ta så mange hensyn til kroppen og psyken, men sånn er mitt liv, og jeg føler at jeg har funnet en middelvei som funker. Det er sunnere for meg å leve etter en konkret dagsplan enn å gi beng og havne i en episode.

Ha en god dag :)

2 kommentarer

Kaisa Elise

24.10.2013 kl.09:43

Fine tips eller hva jeg skal kalle det :)

24.10.2013 kl.10:18

hei liker bloggen din veldig godt :) hvilken type bi-polar har du ?

Skriv en ny kommentar

Nina Emilies blogg

25, Asker

Velkommen til bloggen min! Som 19åring fikk jeg diagnosen Bipolar lidelse som jeg jobber med å lære meg å leve med. Jeg ønsker å dele den reisen med dere. Oppturer, nedturer, innleggelser og tanker. Du er hjertelig velkommen til å kommentere og stille spørsmål til hva enn det måtte være :) Dette er ærlig og nakent, og jeg ber deg lese med respekt. //KONTAKT: tankekjor@gmail.com

Follow on Bloglovin
hits